Högt blodtryck

Sv: Högt blodtryck

Det tyckte jag var det värsta med havandeskapsförgiftningen, att man faktiskt inte känner sig ett dugg sjuk. Och då är det alldeles för lätt att strunta i vad man blir tillsagd "bara den här gången".

När jag fick order att ta det lungt, kanske runt v. 28, så gick jag hundpromenader, åkte ut till hästen, kanske tog en fika på stan samt handlade. På en dag. Det var liksom en lugn dag för mig. Eftersom jag inte hade stressat som på jobbet.

Efter att ha blivit inlagt vet jag ju att "ta det lungt" innebär "gör så lite som det bara går".

Men jag kan tycka att informationen från MVC inte var den bästa, varför sa ingen till mig att jag riskerade både mitt och bebisens liv och välmående? Varför talade ingen om för mig vad som kunde hända? Alla bara räknade kallt med att jag visste vad jag var drabbad av, och det gjorde jag ju inte. Jag trodde det var "lite högt blodtryck", och att det räckte med att sluta jogga, typ.
 
Sv: Högt blodtryck

Så LOVAR jag att jag tar det extra lugnt... :eek:

Jenny

Bra, ta det dessutom mer lugnt än du orkar :-) Ha det riktigt, riktigt tråkigt och långsamt. För jag lovar dig att ha det långsamt och tråkigt hemma är bättre än på sjukhuset.

Vi tidiga har också en bra sida om havandeskapsförgiftning. http://www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php

Har du fått blodtryckssänkande nu? Försökte komma på vad det var jag fick, men det var en massa tabletter iallafall. Tackvare alla tabletter så kändes det iallafall lite sjukligt även fast jag mest mådde bra.
Hade ett par omgångar där jag mådde riktigt dåligt, framför allt de sista dagarna. Det sas aldrig uttryckligen men jag antar att jag utvecklade HELLP. De sista dygnen kollades levervärden var fjärde timme och att de börjar försämmras var en av anledningarna läkarna angav till att det var dags att förlösa dottern. Fick även då och då väldigt kraftiga buksmärtor.

Ujuk, när jag tänker tillbaka på den tiden är det inga roliga känslor. Det var en rätt overkligtid. Nästan tre veckor var jag inlagd och oron, tristessen är inte något man önska någon. Men samtidigt så var det på något sätt en spännande tid. Det var en enda lång nerräkning till förlossning, en som man ville skulle vara så lång bort som möjligt.

Men jag lärde mig att känna av hur blodtrycket var :-) Efter någon vecka var jag nästan klockren på att känna av om trycket var för högt. Gick undertrycket över 110-120 så började jag känna ett tryck och ömhet i buken så då var det bara att ringa på klocka och får mer medicin :-) (Pga av dåligt flöde i navelsträngen önskade man ett under tryck på runt 100, men inte mycket över eftersom det var dåligt för mig).

Som vi nu sagt många gånger till dig, ta det lugnt. Det innebär att man är i stillhet och inte gör så mycket alls. Läser kanske lite, tittar lite på TV men inte för långa stunder. Man har bara allmänt trist :-)
 
Sv: Högt blodtryck

Huvaligen vilkne "hemsk" läsning...;)

Oh inte hjälper det att ta det lugnt heller, vid kontrollen idag var blodtrycket uppe på 165/95 igen... Så nu höjs medicinen ikväll och är det inte bättre i morgon så lär de väl skicka in mig till stan igen. Jippie, en tolv mila tripp i den här värmen... TAck gode gud för AC. Kan inte en del av höjningen skyllas på värmen förresten?! ;)

Jenny-som förtvivlat försöker hitta på orseker till det höga blöodtrycket som INTE har med graviditeten att göra...
 
Sv: Högt blodtryck

Hå hå ja ja... Verkar bli en evighetslång historia det här... (Fast det kan rimligtvis inte pågå mer än en mnånad eftersom jag har en månad till bf...;) )

Givetvis hade blodtrycket gått upp ytterligare idag så givetvis fick jag åka in till stan igen. Tack och lov behövde jag inte stanna utan ska till HC i morgon och ta blodtrycket. Ber en stilla bön att det ska vara lika eller lägre än idag. Ska in på tisdag på tillväxtul, ser inte direkt fram emot att åka dit IGEN kan jag lova.

Alltså, jag VET att det är bäst för bebis att vara kvar i magen så länge som möjligt, men jag har inte ork eller råd att sitta och åka fram och tillbaka till Östersund flera gånger/vecka... Så jag vill ha ut bebis NUUUUUUUU!!!

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

blodtrycket kan ju också gå upp om du blir nervös osv, speciellt om du oroar dig för att det kanske är högt... så försök slappna av och vara lugn i allmänhet (vilket förstås är lättare sagt än gjort ;) )
 
Sv: Högt blodtryck

blodtrycket kan ju också gå upp om du blir nervös osv, speciellt om du oroar dig för att det kanske är högt... så försök slappna av och vara lugn i allmänhet (vilket förstås är lättare sagt än gjort ;) )

Det är mest övertrycket som påverkas av t ex nervositet och oro. Undertrycket påverkas inte lika mycket av detta.
 
Sv: Högt blodtryck

Och givetvis... Idag låg blodtrycket kvr på samma (höga) nivå, men istället så har äggvitan gått upp så nu skickar de in mig IGEN... Nu är det fan så jag inte ids åka hem, nu är det nästan så jag hoppas på att få stanna. Fast jag vet hur mycket jag kommer att sakna dottern.

Det är dock fördjävla att sköterskor och doktorer bryr sig och ser till att jag gör som de säger!

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

Mjaa... Har faktiskt sett flera fall där både under- och övertryck ökat vid oro. Det gäller ju även vid sk. "white coat"-effekt.
 
Sv: Högt blodtryck

Mjaa... Har faktiskt sett flera fall där både under- och övertryck ökat vid oro. Det gäller ju även vid sk. "white coat"-effekt.

Jag skrev att undertrycket är svårare att påverka, det går att påverka men är det tillfällig oro, glädje eller andra känslor så är det oftast bara övertrycket som påverkas. Detta enligt min blodtryckssjuksköterska som jag besöker några gånger i månaden pga högt blodtryck. Är man osäker på om det är oro som höjer blodtrycket ( t ex när man ser någon som ska ta blodtrycket och oroar sig för att det ska vara för högt) så sätter de många gånger en 24 h mätare. Denna har jag haft vid 2 tillfällen.
 
Sv: Högt blodtryck

Det är inget roligt att bli inlagd. Jag blev inlagd först ett dygn för att få ner blodtrycket, vilket lyckades delvis. Fick åka hem över helgen och komma tillbaks på måndagen då lades jag in igen, men då satte de igång mig. Jag var i v 39 + 5 då så det var ju inget att vänta på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"? Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Brukar ha väldigt fint blodtryck, har legat runt 120/70 nästan hela mitt vuxna liv, ändrades lite under graviditeten, men fortfarande...
Svar
16
· Visningar
1 234
Senast: Scata
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 610
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp