Högt blodtryck

Jamtland

Trådstartare
Har varit "bortskämd" under förra graviditeten och under början av denna graviditet med att inte ha just några graviditetsrelaterade krämpor, men nu verkar det ha vänt lite.

Blodtrycket har hela tiden varit på väg upp, var från början ca 120/70, men när jag var hos bm sist (förra tisdagen) låg det på 140/80. Blev då "beordrad" att ta ett värde idag hos distriktsköterskan och idag låg det på 148/80, så det stiger fortfarande. Känner att vilopulsen ligger betydligt högre än normalt, brukar ligga på 65-70 slag/minut och nu ligger det på mellan 90-100/min.

Hur högt räknas som "farligt" och på vilket vis är det farligt? Vad gör de åt blodtrycket? Påverkar det barnet negativt, eller är det "bara" mig det kan bli illa för?

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

Mitt blodtryck steg i runt v.33 med andra barnet.
(Med första fick jag havandeskapsförgiftning så det räknas inte)
Undertrycket låg då oftast runt 80.
Det såg bara fint ut tyckte bm.
Det är när det börjar närma sig 90-95 man ska vara extra vaksam.
Med första barnet hade jag undertryck på 100, det var bf-dagen så jag blev igångsatt då.
 
Sv: Högt blodtryck

Konstigt att de säger så annorlunda, jag fick en utskällning av distriktssköterskan "hemma" för att jag avbeställde tiden "för det här är inget att ta lätt på" så jag fick vackert beställa tid på den vc som finns närmast mamma och pappa då jag är där den här veckan.

Sen har jag även samlat på mig vatten, inte så att det stör på dagarna, men jag snarkar HELA nätterna, oavsett hur jag ligger... Någon som har något tips?! Har testat en sån där näsupphållare, men det hjälper inte alls.

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

Tycker också det verkar knepigt att de stressar upp sig för ett undertryck på 80. Jag har alltid fått förklarat att undertrycket är det man lägger vikt vid. Jag har haft högt blodtryck som ickegravid, så högt att jag fick äta medicin för att få ned det trots att läkaren ej ville pga att jag var så ung. När det var nere på 80 var de jättenöjda. Hade ett ökande blodtryck i slutet av min graviditet och fick komma på extrakontroller, men det var högre än 80 även om jag ej minns hur mycket.

Nu har jag tyvärr fått högt igen, ligger på ca 94-96 vilket är över gränsen men vi avvaktar medicinering ett tag tyckte läkarna.

Å andra sidan tycker jag att du ska vara glad över att de håller bra koll på dig men stressa inte upp dig för mycket. Antagligen jämför man bara i relation till ditt normala och då har det ju klart gått upp så låt dem ha koll!
 
Sv: Högt blodtryck

Tycker också det verkar knepigt att de stressar upp sig för ett undertryck på 80.

Det är nog inte själva trycket de reagerar på utan att det blivit en ökning, och det i samband med att det samlas vatten. Det är varningsignaler för havandeskapsförgiftning. Och det skall tas på allvar.

Det är troligen inte så mycket att göra, annat än fortsätta bevaka vad som händer.
Ta det lugnt, mycker pauser och vila ofta.

TS bör vara uppmärksam på om det kommer huvudvärk, ögonflimer, sjukdomskänsla då bör man genast åka in och kolla upp.

Det är mest risk för mamman, barnen brukar inte bli så påverkade. Nu är du (TS) dessutom så långt gången så var bara uppmärksam.
 
Sv: Högt blodtryck

Jag har problem med högt blodtryck och fick det i samband med havandeskapsförgiftning, men det har inte återgått till normalt fast förgiftningen släppt. I stort sett hela min gravidiet, innan jag fick havandeskapsförgiftning, så låg jag på ett tryck på ca 120/80,vilket räknas som bra. Det är undertrycket som man ska mest koll på, övertrycket kan du lätt påverka om du är stressad, känner oro eller glädje osv. Nu har jag ett blodtryck utan medicin på ca 150/95 och medicineras för att få ner det, gränsen för högt blodtryck är för mig 140/90 och det räknas genom min vikt, längd och ålder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Högt blodtryck

Jag har haft högt blodtryck och havandeskapsförgiftning genom båda mina graviditeter. Första gången låg mitt tryck, trots mediciner, på 200/100 :crazy:

Andra gången lydde jag tills slut, och tog det lungt och vilade, och jag slapp bli inlagd. Men det var efter att min BM hotat med inläggning. Då hade undertrycket höjts vid varje kontroll, 65/70/75/80/90 etc.

Första gången blev jag inlagd eftersom blodtrycket inte sjönk, trots blodtryckssänkande mediciner. Hade kunnat undviktit det genom att vila, vila och åter vila, men jag visste/förstod inte vad jag riskerade, att mitt barn faktiskt kunde dö av att jag inte tog det lungt.

Jag tyckte första gången att de var larviga som hetsade upp sig över mitt blodtryck, men nu i efterhand vet jag varför.

Det som kan hända är att barnet blir stressat av ditt höga blodtryck, till följd av att det kan bajsa i fostervattnet och då är det riktigt illa.

Så se för jösse namn till att ta det så lungt du kan, så du slipper bli sämre.

Vid min första graviditet trodde jag att det bara var mig själv jag plågade genom att strunta i kroppens signaler. Andra gången lydde jag min BM som hotade med mitt värsta scenario: inläggning. Och nu, i efterhand har jag (tidigt :smirk:) läst på, och vet vad som kan hända.

Det finns te i hälsokostbutiker som är vätskedrivande, vet dock inte om de är lämpliga för gravida.

Jag var supersvullen första gången, kunde inte ha skor och snarkade som en flodhäst från v. 26-27 någongång. Vet tyvärr inte vad man ska göra åt det, det hjälpte dock aningen att på BB (när jag var inlagd) höja upp huvudänden på sängen. Men det kan vara svårt att få samma effekt hemma med kuddar.
 
Sv: Högt blodtryck

Så se för jösse namn till att ta det så lungt du kan, så du slipper bli sämre.

Högt blodtryck och barn är verkligen att ta på allvar. Jag har efter vår dotter föddes blivit upprörd månag gånger när jag hört/läst på vilket (o)allvar man kan ta det på.

För främst mamman är en okontrollerad pre-eklamsi förenat med livsfara.

Barnen klarar sig ofta bättre, moderkakan kan drabbas av förkalkningar och barnet kan få dålig tillgång på näring.

Upptäcker man det, oftast genom att mamman får högt blodtryck så brukar det gå bra med mycket vila. Man kan även få vissa typer av blodtryckssänkande medel. Jag fick massor :-) När jag kom hem och läste fass insåg jag att jag bitvis fått både tre och fyrdubbel dos. Trots det hade jag undertryck på 180 bitvis, målet var att hålla det på 100. Lägre än så ville man inte sänka det eftersom det höga trycket ändå hjälpte mitt barn i magen. Högre än det var inte bra för mig.

Så Ta det lugnt vila mycket och ofta, oftare än vad du egenligen tycker är nödvändigt.

Bli inlagd är mördande tråkigt. Jag blev inlagd och det var de mest långsamma dagarna i mitt liv. Fick stränga order om att inte röra mig. Fick inte ens äta i matsalen som låg utanför utan all mat serverades i sängen. Den enda gångerna jag fick gå upp var till toaletten. Att läsa eller titta på TV var mycket begränsat. Max en halvtimme följt av minst dubbla vilan. Och det jag läste eller såg på fick inte vara upprörande. Lägg till oron av att ligga inne.
Lovar dig, det är långtråkigt. Höjdpunkterna på dagen var när blodtryck och blodprover togs :-)

Med detta i bakhuvudet så skriver jag och hojtar så fort någon nämner högt blodtryck. Vila hjälper faktiskt ofta och det är enkelt att göra, bara tråkigt.

Hoppas verkligen inte din frånvaro i tråden innebär att det blivit sämre.
 
Sv: Högt blodtryck

Hoppas verkligen inte din frånvaro i tråden innebär att det blivit sämre

Nejdå, inte vad jag vet iaf, frånvaron beror på att jag b or ute i obygden och inte har internet hemma! :)

Ska in på kontroll på tisdag hos bm, hoppas allt är lugnare då då. Vill inte ligga på något sjukjhus nu inte, dessutom är det bb jag ska åka till när det är dags semesterstängt.

Ska ta det lugnt som bara den hädanefter...;)

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

Var på akuten en natt med högt blodtryck, kommer dock inte ihåg hur det var, kanske 160/80. Vet inte alls, om ainasoja läser så vet kanske hon :angel:

110/75
130/80
110/80
120/75

Så där har jag legat de sista besöken hos BM, men kommer fortsätta gå med 5 dagar mellanrum trots att mitt BT börjar sänka sig nu..
 
Sv: Högt blodtryck

Låter ungefär som när jag låg inne med högt tryck, i vecka 31. De vakade som hökar. :D

Försökte faktiskt smyga ut och hämta lite juice i köket, som bara låg runt hörnet, men då fick jag skäll...

Men jag håller med dig. Bättre vila hemma än att tvingas till det på lasarettet. Och så här i efterhand så önskar jag att jag tagit det lugnare och inte jobbat så länge som jag gjorde. För det slutade med preeklampsi och snitt i vecka 32. Kanske hade det kunnat undvikas eller skjutas upp?

Resultatet är i alla fall fyra år nu. Hon var en liten hårding redan som nyutplockad. Så vi klarade oss fint trots allt. :)
 
Sv: Högt blodtryck

Jag var lika dum med mitt jobb. Gick på två kontroller i veckan, men de sista besöken ställde jag in, då jag hade så mycket på jobbet innan jag skulle gå på ledigt att jag inte kunde komma ifrån :angel:

Snacka om rikspucko. Men jag visste ju inte heller vad jag drabbats av.
 
Sv: Högt blodtryck

Jag var lika dum med mitt jobb. Gick på två kontroller i veckan, men de sista besöken ställde jag in, då jag hade så mycket på jobbet innan jag skulle gå på ledigt att jag inte kunde komma ifrån :angel:

Snacka om rikspucko. Men jag visste ju inte heller vad jag drabbats av.

Mmm, kanske är vi många riskpuckon. Jag har JÄTTEÅNGEST fortfarande över att jag inte tog det lugnare.
När jag var i v 20 började mitt tryck gå upp. Tog inte detta på det allvar jag borde utan fortsatte att jobba på. Hade just börjat på nytt jobb och tyckte det var jättekul. I vecka 24 var trycket så högt att BM sa till mig att vara hemma, det var jag tackolov. V 25 började jag läcka protein och fick åka in på djupare kontroll. Lite rutin sådär trodde jag.... kom inte hem förrän dottern var född. Minns inte så mycket av ultraljudet som gjordes. Det var först i hissen upp med läkaren till avdelningen som polletten började trilla ner. Jag hade förstått på UL att det inte var bra. Men när han där då sa att barnet uppskattningsvis var 60-70% tillväxthämmat insåg jag att det inte var bra.

Den otroliga ångesten jag hade länge går inte att beskriva. Jag hade gått med ett högt tryck länge. Hade fått info att ta det lugnt. Jag tyckte jag gjorde det men när jag insåg hur lugnt läkarna tyckte det skulle vara så var min insatts rätt ljum.

Så jag vill verkligen rekommendera alla som får högt tryck att vila, mer än vad man tycker är rimligt. Den tiden trots allt över rätt snabbt. Det är helt klart värt det.
 
Så går det...

Jaaa, ni... Vilken underlig vecka. I tisdags var jag på kontroll som vanligt hos bm, blodtryck på 155/90. Fick order om att ta ett till blodtryck på onsdagen och ett på fredagen. På onsdagen låg blodtrycket på 165/90... Fick dock stanna kvar hemma efter att ha "lovat" att sköta mig. På fredagen hade äggvitan ökat så trots att blodtrycket gått ner en smula fick jag åka in till BB för koll.

Blev kvar där över helgen och de har satt in medicin mot blodtrycket (som fortsatte att stiga...) Så nu är jag hemma igen, och jag kan lova att jag tänker ta det lugnt... Jisses så tråkigt edt är att vara inlagd. Inget fick jag göra (förutom tv och bok) sängen var obekväm som satan, och inte en käft fanns det att prata med (försökte prata med diverse tjejer, men antingen var de nyförlösta och helt uppe i bebisen eller så var jag inte tillräckligt intressant... ;) )

Så nu ska jag viiiiiiiiiila och försöka ha kvar bebis i magen så länge som möjligt...

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

Ojdå!

Hoppas att det inte blir värre nu, och ta det för guds skull lugnt!¨

*peppkramar*
 
Sv: Högt blodtryck

Har du någon aning om hur svårt det är att ta det lugnt när man känner sig fullt frisk?! Förutom att jag svettas lite mer än vanligt och blir flåsig fort så KÄNNS det ju inte...

Tack för peppkramen, nu ska jag hem och ta det jävligt lugnt... ;)

Jenny
 
Sv: Högt blodtryck

Jag är själv sjukskriven nu, och överläkaren på gyn var väldigt bestämd när hon sa att jag skulle VILA! och inget annat... Jag KAN inte sitta still och ta det lugnt, så vi får väl se hur det går...:D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"? Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Brukar ha väldigt fint blodtryck, har legat runt 120/70 nästan hela mitt vuxna liv, ändrades lite under graviditeten, men fortfarande...
Svar
16
· Visningar
1 234
Senast: Scata
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 610
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp