Högre belopp på fakturan än avtalat.

anna_anna

Trådstartare
Fick fakturan idag från hästtransportören som körde hem våran häst, och den är betydligt högre än priset han sa över telefonen när jag bokade.
Vad kan jag göra? Och hur ska jag gå till vägar? Har ingenting skriftligt utan bara muntligt.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Du bör ringa han såklart,kanske blivit ett missförstånd? Om du ringer så ordnar han säkert så du får en ny faktura,men om du missuppfatatt honom och priset så får du en förklaring till det.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Hade det vart mig det gällde så hade jag börjat med att kontakta transportören och pratat med hen. Kanske har hen rört ihop två fakturor eller liknande.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Jag hade börjat med att ringa företaget för att stämma av om det bara råkat bli felfakturerat. Ring och säg vilket pris ni kommit överens om och att du önskar få en kredit på det överstigande beloppet som felaktigt har debiterats. Alternativt så får du en förklaring till varför fakturan är dyrare än överenskommet (det kan ju finnas förklarliga skäl till att priset har blivit högre än överenskommet).

Om de inte har någon godtagbar förklaring och/eller inte vill kreditera dig så skall du skriftligt bestrida fakturan på överstående belopp (dvs mellanskillnaden mellan överenskommet pris och fakturerat pris).
Dra ett streck över fakturan och skriv ex så här, "Motsätter mig betalningsansvar för belopp xx då det enligt överenskommelse vid bokning skulle kosta xx"
(viktigt att du själv behåller en kopia på din skriftliga bestridan)

Dock bör du, i tid, betala in det belopp du anser ni kommit överens om. Detta för att du inte har rätt att hålla inne med hela summan, utan endast bör hålla inne betalning för den summa du anser är felaktig.

Gör du enligt ovanstående så har du "skött dina papper" rätt. Lycka till!
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Ring och kolla så det inte är ett missförstånd.
Jag har själv varit med om liknande då jag trodde att det överenskomna priset var inkl moms, men enligt företaget var det exkl moms. Det blir rätt stor skillnad på fakturan då, men ändå inget som går att bestrida då jag skulle ha frågat om det var med eller utan moms.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

jag har alltid använt samma transportör från England i alla år och det har alltid fungerat bra. En enda gång hade jag bråttom att få hem en ponny och min ordinarie transportör var full flera veckor framåt, så använde en transportör som annonserade i en välkänd ridsporttidning. Fick en mkt rimligt pris över telefonen så slog till. När ponnyn kommit till Sverige och skulle levereras så var plötsligt priset dubbelt så högt, och ville jag ha min ponny så var det bara att betala annars behöll transportören ponnyn. Så ett gott råd är att alltid kolla upp vem du använder annars kan du bli blåst som jag blev. När jag senare gjorde lite efterforskningar så var inte jag den enda som denna person lurat.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Är det transport inom Sverige? Kan det vara så att priset du fått är exkl moms? Min erfarenhet är att de där transportörerna jämt pratar exkl moms.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Fast till en privatperson ska de alltid ange priset inklusive moms (eller vara väldigt tydlig med att det tillkommer).
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Tack för era svar!

Har ringt två gånger men inte fått något svar, har även skickat ett sms om att det måste ha blivit ett missförstånd. 2500 kr plus moms skulle det kosta, men fakturan är strax över 4000 kr. Det är en transportör här i Sverige. Har även fått fakturan från det andra transportföretaget som tog över i Sthlm, där stämmer priset som vi kom överens om.
 
Sv: Högre belopp på fakturan än avtalat.

Går de inte att få tag på, skicka tillbaka fakturan. Stryck ett streck diagonalt över den, skriv BESTRIDS över den.

Skriv också till att du motser faktura motsvarande överenskommet belopp d v s 2500 kr plus moms, totalt 3125 kr. Ta kopia och återsänd originalet till företaget.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
451
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp