Hög kvot!

Novelette

Trådstartare
Hej!
Analysen på det nya höet jag ska ge hästen visar på Ca/P kvot på 2,5! (8,4MJ, smrp 39g/kg)
Vad gör jag?

Hur mycket hö räknar man att en 1½ år gammal häst sätter i sig per dag? (Hon ska väga runt 550-600kg som fullvuxen, väger nu ca 400kg) Hittils har hon haft fri tillgång och hö har ingått i stallkostnaden men snart ska hon flytta och där köper man in hö ända fram till maj...alltså jag ska köpa in hö som ska räcka ända tills dess!!!
Hon tränas inte mer än att vi tar några små promenader 2-3 ggr i veckan med tömmen eller bara grimskaft.

Tack för hjälpen! :D
 
Sv: Hög kvot!

Vad säger hela analysen?

Ditt hö håller en Smrp/MJ-kvot på 4,6 vilket är för lite för en 1,5 åring.

Vad äter hästen mer?

mvh Jessica
 
Sv: Hög kvot!

TS 84%
Råprotein 74 g/kg TS
SRP 39 g/kg TS
Energi 8,4 MJ/kg TS
Ca 4,8 g/kg TS
P 1,9 g/kg TS
Ca/P 2,5
Mg 1,3 g/kg TS
K 15,9 g/kg TS

Ja, min tanke är att hon ska få med det nya höet: 1,5-2kg havre, betfor, mineraler...är det en vettig foderstat?? Sen får hon morötter till varje måltid också.
Vill ju att det mesta täcks av hö naturligtvis.
Hon kommer i framtiden stå på torv men jag vill gärna ge henne halm till kvällsmaten då hon har stått på halmströ sen födseln.
 
Sv: Hög kvot!

Novelette skrev:
TS 84%
Råprotein 74 g/kg TS
SRP 39 g/kg TS
Energi 8,4 MJ/kg TS
Ca 4,8 g/kg TS
P 1,9 g/kg TS
Ca/P 2,5
Mg 1,3 g/kg TS
K 15,9 g/kg TS

Ja, min tanke är att hon ska få med det nya höet: 1,5-2kg havre, betfor, mineraler...är det en vettig foderstat?? Sen får hon morötter till varje måltid också.
Vill ju att det mesta täcks av hö naturligtvis.
Hon kommer i framtiden stå på torv men jag vill gärna ge henne halm till kvällsmaten då hon har stått på halmströ sen födseln.

Nej, det är tyvärr inte en vettig foderstat med havre och betfor till det höet. Du måste proteinkomplettera det och det räcker inte havren till för.

Du har en LÅG kvot i höet, och du bör ha upp den till 7 gärna. Så du kommer få proteinkomplettera med t ex soja, krafft protein eller Krafft Pluss Grön. Vad som passar bäst beror lite på.

Hur stor beräknas hon bli som vuxen (vikt) och vad är det för ras? Lättfödd/svårfödd? Bara går i hagen elelr ska tränas?

Hur mycket hö uppskattar du att hon äter på fri tillgång? Vad har hon stått på för foderstat innan och hur har hon varit i hullet av den?

Ca/P-kvoten är ett mindre problem i sammanhanget och går att ordna utan större besvär =)

Ang dinf råga hur mkt hö de äter, så min 1½ åring (arab) äter ca 12 kilo HÖSILAGE/dygn..
 
Sv: Hög kvot!

Jag har nämligen fått hjälp med att komma fram till att hon ska ha det av kunniga hästmänniskor. :confused:

Men jag har också tänkt på proteinet faktiskt...dock är jag så dålig på detta...men är kli något som också används i det syftet?? Hur fodrar man soja, vad är det som är bra/dåligt med det?

Hon är ett halvblod som föddes sent, i augusti, 2003 och beräknas väl bli ca 550-600kg. I vår kommer vi att sätta igång med inkörning lite mera på allvar, dock inte med vagn ännu. För tillfället tar vi promenader på ca 15-20min i antingen tömmar eller grimskaft ca 2-3ggr/vecka.

Det är jättesvårt att säga hur mkt hon åt på fri tillgång för de åt en del i hagen och stallägarna gav olika mkt :crazy: Men 7-10kg kanske...Hon åt havre, betfor och mineraler enligt uppfödarnas rekommendationer(hon står där ända tills på lördag då vi flyttar). Jag ville ha höanalys på höet men det behövdes inte sa de så tyvärr kan jag inte säga vad det var för värden på det höet. Men hennes hull är det inget fel på...man kan känna revbenen men man ser dem inte och hon ser frisk och kry ut i övrigt.

Okej, jag trodde det var viktigt att Ca/P kvoten låg mellan 1,4-1,8??

Är det rimligt att hon äter 10kg hö?? Det var stallägaren i det nya stallet som tyckte att jag skulle räkna på 10kg/dag nu när jag ska köpa in hö...

Tack för så snabbt svar senast! :banana:
Mvh/Novelette
 
Sv: Hög kvot!

Jag har nämligen fått hjälp med att komma fram till att hon ska ha det av kunniga hästmänniskor. :confused:

Inte speciellt foderkunniga tyvärr :crazy:

Men jag har också tänkt på proteinet faktiskt...dock är jag så dålig på detta...men är kli något som också används i det syftet?? Hur fodrar man soja, vad är det som är bra/dåligt med det?

Kli är iofs ett trevligt fodermedel, men det räcker inte i det här sammanhanget.

Soja fodrar man som vanligt, dvs häll i krubban ;) Bra är att det är det billigaste proteintillskott du kan hitta. Dvs mest srp per krona. Nackdelen är att det finns en maxgiva och en del hästar tål inte riktigt soja.

JAG skulel nog försöka lösa det med Krafft Pluss Grön, ska ge dig ett förslag sen när jag räknat (ska bara svara klart först). Ske se hur det blir med soja osv med =)

Hon är ett halvblod som föddes sent, i augusti, 2003 och beräknas väl bli ca 550-600kg. I vår kommer vi att sätta igång med inkörning lite mera på allvar, dock inte med vagn ännu. För tillfället tar vi promenader på ca 15-20min i antingen tömmar eller grimskaft ca 2-3ggr/vecka.

Det är jättesvårt att säga hur mkt hon åt på fri tillgång för de åt en del i hagen och stallägarna gav olika mkt :crazy: Men 7-10kg kanske...Hon åt havre, betfor och mineraler enligt uppfödarnas rekommendationer(hon står där ända tills på lördag då vi flyttar). Jag ville ha höanalys på höet men det behövdes inte sa de så tyvärr kan jag inte säga vad det var för värden på det höet. Men hennes hull är det inget fel på...man kan känna revbenen men man ser dem inte och hon ser frisk och kry ut i övrigt.

Låter som en rimlig mängd, ska räkna kring nio-tio, så får du försöka se om hon kan tänka sig att äta mer.

Okej, jag trodde det var viktigt att Ca/P kvoten låg mellan 1,4-1,8??

Kvoten är jätteviktig på unghästar (och ska helst ligga kring 1.7, dvs lite högre än för vuxna). Det jag menade var att kvoten är INTE svår att fixa, det är lätt att justera. Proteinkompletteringen är ditt största problem.

Är det rimligt att hon äter 10kg hö?? Det var stallägaren i det nya stallet som tyckte att jag skulle räkna på 10kg/dag nu när jag ska köpa in hö...

Fullt rimligt ja! Min dam äter 12 kg HÖSILGE (ganska högt TS) och skulle utan problem äta 10 kg hö.

Tack för så snabbt svar senast! :banana:
Mvh/Novelette

Ingen orsak, ska räkna lite åt dig ska vi se. Det är ju lite knepigt iom att du inte hade höanalys förr, men du får ju hålla koll på hullet etc.
 
Sv: Hög kvot!

Räknat med att hon stått på ungefär 90 MJ förut. Du måste dock kolla hull och tillväxttakt och så eftersom det är en uppskattning (och btw så 90 MJ är rätt mycket i sammanhanget. Kan mycket väl vara så att hon kräver det, men kan också vara så att hon när hon får proteinbehovet täckt kommer behöva mindre MJ)

Det förslag jag skulle prova om det är min är:

10 kg hö
½ kg havre
0,75 kg Krafft NYA Groov
½ kg Krafft Protein
1 mått fosforbalans
INGA mineraler
SELENTILLSKOTT!

GER
89 MJ
SRP/MJ-kvot 7
Ca/P-kvot 1,7


KPG har för hög mineralkvot för det skulle bli riktigt bra, så groov och krafft protein funkade bättre.

Groov är ett foder jag fö tycker väldigt bra om, och det är ju framtaget från början för just unghästar. Sen måste du dock proteinkomplettera ännu mer, och du KAN göra det med soja, men JAG skulle föredra Krafft protein. Men jag kan räkna på soja åt dig med om du vill? Havren ligger där mest för jag anar att du gärna vill ge det? ;)
Fosforbalansen är för att justera kvoten. Du har ett rejält kalciumöverskott men det får du redan av högivan.
Selentillskott måste du ge eftersom foderstaten inte täcker selenbehovet.

Men det finns en hel del andra kombinationer du kan ge, det handlar mycket om hur många fodersorter du vill ge t ex, hur mkt du vill 'dutta' osv.

Men har du speciella önskemål så hojta? =)
 
Sv: Hög kvot!

Glömde, beroende på vad hon väger (dvs hur mkt selen som saknas) så skulle jag om det passar gärna ge VSL för att få upp selenet. Då får du vitaminer och lysin med =)
 
Sv: Hög kvot!

OJ!!! :o

KPG har jag räknat ut betyder Krafft Pluss Grön(?) men vad betyder VSL??

Hon väger enligt H**ks måttband 384kg så runt 400kg.

Första höst/vinter/vår fick hon Krafft Breed, havre, hö och morötter. Var det rätt??
Jag läser allt jag kommer över i foderväg men har ändå svårt att få grepp om det.

Fosforbalans, heter det så eller? Och selentillskott har jag aldrig heller kommit i kontakt med....guud vad lite jag kan om det här... :crazy: Det ska bli skönt att komma bort från hennes förra ställe för där gav de bara och sa att det är bra o hon mår fint av det när jag frågade varför de gav just vissa saker.
Ja, jag har en hel säck betfor ståendes och hästen verkar tycka mycket om det. Det luktar väldigt sött så jag gissar att maten blir lite godare med det. Vad tycker du om betfor? Är det lämpligt till unghästar?

Jag skulle nog gärna vilja få ner fodersorterna lite om det är möjligt?

TACK, tusen tack!! :bow:
 
Sv: Hög kvot!

KPG har jag räknat ut betyder Krafft Pluss Grön(?) men vad betyder VSL??

VSL tillverkas av Foran och är ett Vitamin Selen och Lysintillskott (därav namnet VSL). Det är INTE spec användbart vid större selenbrist, då det inte innehåller speciellt mycket selen per dos. Det som gör att jag gärna använder det om jag har en mindre selenbrist till unghästar är för lysinets skull =) Det finns dock mycket billigare sätt att tillföra selenet!

400 kg, och med min förslagsfoderstat ger att du om du använder VSL pulver måste ge 4 mått, så det är nog vettigare att satsa på t ex Tokosel eller något mer koncentrerat selentillskott, rent ekonomiskt sett.



Första höst/vinter/vår fick hon Krafft Breed, havre, hö och morötter. Var det rätt??

Svårt att säga utan att veta vad höet innehöll då =)



Fosforbalans, heter det så eller? Och selentillskott har jag aldrig heller kommit i kontakt med....guud vad lite jag kan om det här... :crazy:

Ja, det heter Fosforbalans. Tillverkas av Eclipse Biofarmab, Granngården har det/ska kunna ta hem. 2 kg kostar 156 kr, och räcker lääääääääääääääänge. Är ett vitt pulver, så du får fukta eller blöta maten och blanda i det.


Ja, jag har en hel säck betfor ståendes och hästen verkar tycka mycket om det. Det luktar väldigt sött så jag gissar att maten blir lite godare med det. Vad tycker du om betfor? Är det lämpligt till unghästar?

Inga problem med betfor till unghästar, men i DITT fall med den här höga Ca/P-kvoten i höet skulle jag hålla betforgivan nere. Men kan räkna på ett med lite betfor med.

Jag skulle nog gärna vilja få ner fodersorterna lite om det är möjligt?

Hur stor roll spelar EKONOMIN? Krafft protein kostar 12 kr/kg t ex.. Soja kostar kanske 4 kr (länge sen jag gav soja så jag minns inte) osv.

Återkommer med förslag med lite betfor, och ska se om jag kan få ner antalet fodersorter.

TACK, tusen tack!! :bow:[/QUOTE]
 
Sv: Hög kvot!

Jag har lite svårt att få ner antalet kraftfodersorter under 3 om du ska ha med betfor.

Men det här kanske (blir nog inte direkt det billigaste)? (Du får ha andra önskemål, bara gnälla på tills du har ett förslag som DU tycker känns helt bra!)

10 kg hö
0,3 kg betfor (torr vikt)
0,9 kg Krafft Protein
1 dl OLJA
2½ mått fosforbalans

SELENTILLSKOTT (Inte VSL, något annat, Tokosel är billigast men ligger på recept).

GER:
88 MJ
SRP/MJ 7.3
Ca/P 1,7
 
Sv: Hög kvot!

Alexandra, det finns många vägar till Rom. Jag tycker iofs oxå att det är praktiskt att ffa allt ge koncentrerat proteintillskott som du föreslår till Nevolettes unghäst men du är lite för snabb att döma ut hennes rådgivare som mindre kunniga. Kör man deras förslag med havre betfor hö genom Hippocampus foderprogram får det OK för en unghäst på drygt ett år (förutom selenet) och det kan väl knappast betraktas som okunnigt?
Helena
 
Sv: Hög kvot!

HelenaHandberg skrev:
Alexandra, det finns många vägar till Rom. Jag tycker iofs oxå att det är praktiskt att ffa allt ge koncentrerat proteintillskott som du föreslår till Nevolettes unghäst men du är lite för snabb att döma ut hennes rådgivare som mindre kunniga. Kör man deras förslag med havre betfor hö genom Hippocampus foderprogram får det OK för en unghäst på drygt ett år (förutom selenet) och det kan väl knappast betraktas som okunnigt?
Helena

JO, det är just det det kan =/ Jag har en annan tråd om det här på foder.

Hippocampus räknar med FÖR LÅGA kvoter! TROTS att de ang unghästar skriver att man med fördel kan ge unghästar fri tillgång på ett hö med tillräckligt mycket SRP, dvs minst 7 gr srp/MJ (kvot på 7 mao). Men om man så lägger in bara hö med kvot på 7 så skriker det omf ör mycket protein. Och det är ett FEL i programmet där, de räknar med ALLDELES för låga kvoter rakt av, och extra illa blir det på unghästar när de tycker en kvot på 4-5 är bra :crazy:

Så, i det fallet är Hippocampus faktiskt fel, även om de utanför programmet under allmänna råd osv skriver rätt, så räknar programmet med för låga kvoter.

Sen, jag har inte sagt något om att det behöver vara så koncentrerat när det gäller Novalettes häst, bara det att hon måste på med ett proteintillskott som räcker till, vilket havre och betfor nte gör.

(Däremot i FTW:s tråd så rek jag så koncentrerat kraftfoder det någonsin går för att få ner kraftfodermängden så mkt som möjligt för att få hästen att äta mera stråfoder om det går)
 
Senast ändrad:
Sv: Hög kvot!

Hm, det här är bra...för när du skrivit upp så kan jag själv sitta här o räkna o se om jag får rätt för jag har ju facit! ;)

Ja, om jag nu ska va gnällig...finns det nåt bra sätt att få med betfor och havre i samma foderstat? :angel:
 
Sv: Hög kvot!

Jag tänkte bara jag skulle hoppa in o "försvara" Alexandra lite.

Hon har ju skrivit till mig att hon kan plocka ihop foderstater beroende på vad jag vill ha för fodermedel så jag tycker inte hon verkar tro att ett sätt är det enda rätta. :D
 
Sv: Hög kvot!

Novelette skrev:
Hm, det här är bra...för när du skrivit upp så kan jag själv sitta här o räkna o se om jag får rätt för jag har ju facit! ;)

Ja, om jag nu ska va gnällig...finns det nåt bra sätt att få med betfor och havre i samma foderstat? :angel:

Visst, fast då får du flera fodersorter igen (du ville ju ha ner det)

Jag glömde btw skriva mineraler i en av de förra tror jag. Nåja sak samma om du inte ska använde den.

Isf får du betfor, havre och ett proteintillskott.

Men förslag med betfor OCH havre.. och proteintillskott:

10 kg hö
½ kg havre
0,3 kg betfor
0,75 kg Krafft Protein
2 mått fosforbalans
SELENTILLSKOTT.

87,9 MJ
SRP/MJ 7,2
Ca/P 1,8

OM du räknar mineralerna från MJ saknar du lite fosfor och ännu mindre magnesium där, men räknar du efter kroppsvikt så är det täckt.

Selenet läggs billigast till med Tokosel.

Och så hoppas jag att mina trötta ögon inte glömt något..
 
Sv: Hög kvot!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tyckte bra om den!

Varför hade du olja i ett av dina förra?

Var inhandlar man Tokosel?

Sov så gott!!! :D
 
Sv: Hög kvot!

Novelette skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tyckte bra om den!

Varför hade du olja i ett av dina förra?

Var inhandlar man Tokosel?

Sov så gott!!! :D

Oljan var för att höja MJ och minska antalet fodersorter. Men sen när du ville ha me dhavre också så behövdes inte den.

Tokosel är receptbelagt som sagt (vi pratade ju om det i annan tråd).

Återkommer med alternativt selentillskott när mitt sega modem orkat öppa ett 2.5 Mb stort .pdfdokument :crazy:
 
Sv: Hög kvot!

Du kan ge 20 gram Hippo-E per dag istället för Tokosel en gång/vecka om du hellre vill det.

OBSERVERA att det finns två produkter på marknaden som heter ungefär lika.
Det du SKA ha är Kvarnbyfoders Hippo-E. Innehåller E-vitamin. C-vitamin och selen.

Doock har Svenska Foder/Hippo en som heter HippoE. Den är det inget selen i.

Så se till att köpa RÄTT!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 664
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp