HÖAUTOMAT

videnlis

Trådstartare
Vet inte om här finns trådar i ämnet.
Men jag skulle behöva en bra höautomat, som faktiskt funkar, så att hästen kan få hö 4 ggr per dag.
Vad har ni? Hur funkar den?
 
Fodergrind. Det är till hagen. Har varit super nöjd över den, haft den i flera år. Den är som en äggklocka. Behöver ingen el och fryser inte lika lätt.
 
Vet inte om här finns trådar i ämnet.
Men jag skulle behöva en bra höautomat, som faktiskt funkar, så att hästen kan få hö 4 ggr per dag.
Vad har ni? Hur funkar den?
Håller på att bygga lådor av formplyfa just nu. Har beställt elektromagneter på 12V till bottenluckorna. Ska ha dem utanför staketet och se till att luckan bara öppnas ca 60grader så höet halkar in i hagen.

Återkommer när de är klara om hur det funkar. Kan inte ha lunchgrind pga shettis i hagen som är som Houdini.
 
Vet inte om här finns trådar i ämnet.
Men jag skulle behöva en bra höautomat, som faktiskt funkar, så att hästen kan få hö 4 ggr per dag.
Vad har ni? Hur funkar den?

Jag har den så kallade lunchboxen, sedan tio år tillbaka. Fungerar utmärkt och har aldrig krånglat. En gång under tio år har höet hängt upp sig och inte trillat ut. Men den dagen var det en annan hästägare som packat lådorna med hö. Har man bara lärt sig hur de ska användas så fungerar de perfekt. Tack vare att vi började med höautomater kan jag nu själv hinna med att äta lunch mitt på dagen och inte bara köra ut till stallet på lunchrasten för att snabbt hinna lunchfodra hästarna. Bra investering.

Vi har också byggt till några egna hölådor med hjälp av plyfaskivor och inköpta magneter. Syftet var att spara lite pengar men tyvärr blev resultatet lite sämre än de vi köpte in. Är det någon som tänkt göra egna kan jag tipsa om att göra dem stora nog så höet man tänkt lägga i verkligen får plats. Höet hänger lättare upp sig mot träet och glider då inte ut. Man behöver också stadga upp hörnen med vinkeljärn eller liknande, annars delar hörnen gärna på sig. Vissa hästar gnager gärna på de lådorna som är i trä och går ganska hårt åt dem. Vi har därför nu bytt ut dem mot hölådor helt i plåt som ingen häst gnager på. Dessa fungerar betydligt bättre men det krävs ju att man är lite svetskunnig för att få till det billigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 517
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp