Höanalycen klar!

M

music

Såhär står det:
Torrsubstans 84%
Smältbart protein,foder 49 g/kg foder
Energi,foder 7,8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 3.3 g/kg foder
Fosfor P 2.0 g/kg foder
Magnesium Mg 1.4 g/kg foder
Kalium K 11.1 g/kg foder
----------------------------
Råprotein 96 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 59 g/kg torrsubstans
Energi 9.3 MJ/kg torrsubstans

Hmm eftersom jag tyvärr inte kan sånthär tar jag tacksamt emot hjälp av KUNNIGA inom detta! :smirk:
Men jag vet nästan 100 i alla fall att det är ett dåligt hö. :crazy:?
 
Nejdå, det är inget dåligt hö. Vad har du för häst? Ung, gammal? För tävling eller promenad?
 
Det är en "träningshäst" just nu, åtta år rids 6-7 dar/v.
Hoppas, rids i skogen + dressyr.
Höet kan vara mkt omväxlande, nu verkar det vara bättre då? :crazy:
 
Bara hö (+mineraler) eller t ex hö och havre fungerar bra!

Hur ser foderstaten ut idag och är hästen lagom tjock på den?

Vilka fodermedel vill du helst ge?
 
Havre lite mer än 2 kg/dag, betfor 0,8kg?, mineraler 150 g, krafft pluss ca 700 g/dag + liite gräs nu oxo.
 
Han äter ca 8 kg/ dag. Nu när gräset kommer växa o han går mer i hagen o mumsar ska ja dra ner på höt så småningom.
men balansen mellan kalcium-fosfor hur e de me den? Åh vad surt när man inte kan nåt om analyser :mad:
 
Man delar detta värde "Smältbart protein,foder 49 g/kg foder" med "Energi,foder 7,8 MJ/kg foder". Kvoten ska lägst vara 6, din är 6,2 så det duger bra. (oftast)

Sen delar man även detta: "Kalcium Ca 3.3 g/kg foder" delat med "Fosfor P 2.0 g/kg foder". Detta ska ligga mellan 1,2-1,8. Ditt ligger på 1,65 så funkar bra.

Till sist delar man "Kalcium Ca 3.3 g/kg foder" med "Magnesium Mg 1.4 g/kg foder". Detta ska vara 2,7 eller mer. Där ligger ditt lite lågt.
 
Titta på Nina83s hemsida (hittar du under användarlistan!). Där står mycket matnyttigt!

Calcium/fosfor ska vara 1,3-1,8.

Försök få din häst att äta mer hö och gräs så behöver du inte ge så mycket kraftfoder.

Ett förslag (utan gräs):

10 kg hö
1,5 kg havre
0,5 kg betfor
1 mått dikalciumfosfat
selentillskott
 
Vad jag ser så kan du fortsätta med din foderstat. han hamnar lite högt på proteinet (6,5) så det hade du kunnat sänka.

har inte de exakta minervärdena men miner vit passar nog bäst då du har lite hög ca/p kvot.

magnesiumet saknas det fortfarande på.
 
Ska kolla på hennes hemsida :)
Så mkt hö får man nog inte ta :o
dikalciumfosfat + selentillskott, vart får man tag i det? :crazy:
 
så miner vit skulle va bättre? :eek:
vad ger mad vid för lite magnesium?
 
ja de andra miner har en kvot på ca 2. du behöver sänka din och vad jag sett så är vit den enda som gör det.

magnesiumtillskott har krafft bland annat har jag sett.
 
Till en vuxen ridhäst är det ett perfekt hö näringsmässigt.
 
en sak till, vart hittar man selen, dikalciumfosfat, magnesium?
För jag behöver alltså ALLA dessa ämnen? :confused:
 
Fyller man bara fosforbehovet så gör det inte så mycket om Ca/P-kvoten är något hög.

Med det höet och lite snabb överslagsräkning (räknat på MJ, smb.rp, Ca och P) så räcker det med 10-11 kg hö så täcker du det din häst behöver.
 
kan kan tyvärr inte ge så mkt hö, det "ingår" inte så mkt :mad:
de får bara 3 ggr om dan oxo
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 562
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp