Hö på backen

Catina

Trådstartare
Får man inte fodra hö på marken ute i hagen åt hästarna?
Bonden kom förbi i dag och sa att man inte får det, han sa att det finns bestämmelser, troligen från jordbruksverket.
Någon som vet säkert? Eller måste man införskaffa sig höhäckar eller dylikt? :confused:
 
Sv: Hö på backen

Skulle tro att gubben var stingslig av sig :rofl:
 
Sv: Hö på backen

tror inte att du behöver oroa dig, aldrig hört!
 
Sv: Hö på backen

Jag tror absolut inte att det finns/kommer att finnas någon sådan bestämmelse. Det är ju naturligt för hästar att äta ifrån marken, och ska då sommarbete också bli "olagligt"!? :crazy:

Du kan fodra på backen med gott samvete!

Mvh Huntress :)
 
Sv: Hö på backen

Jag har inte hört att man inte får, men jag vet många som tycker att det är dåligt att fodra de ute i hagen från marken om det är mycket lerigt och så, men jag tror inte att nån förbjuder det.... låter lite konstigt...
 
Sv: Hö på backen

Vid vissa bidrag för t.ex. ekologiskt? naturbete (eller vad det heter) får man inte fodra hö. Höet fröar av sig och det är meningen att man skall behålla naturbetets flora. Kanske kan det vara något sånt som bonden tänker på?
 
Sv: Hö på backen

Man får inte utfodra kraftfoder direkt på marken.
Kanske han blandade ihop begreppen?

Däremot är ju höhäckar bra att ha om det är lerigt i hagen.
 
Sv: Hö på backen

Han kanske tror att det är samma regler för hästar som för kor? Kor sätter ju i sig vad som helst så där är det nog bra med ett foderbord.
 
Sv: Hö på backen

Det är ju möjligt att det finns bestämmelser om man ger en hel rundbale åt gången, inte till en hög med hö. Men jag vet inte, jag bara tror....
 
Sv: Hö på backen

Finns ett stall här i närheten som inte fodrar hö ute i hagen. Stallägaren säger att h*n inte får EU-bidrag för marken annars... Sen om det stämmer eller inte har jag ingen aning om :-)
 
Sv: Hö på backen

Tack för svaren allihopa!
Ja, han har både kossor och odlar ekologiskt (får EU-bidrag också) så det kan vara det han har fått det i från.
Om jag kommer ihåg så ska jag ringa jordbruksverket och fråga hur det är med -fodringar på backen åt hästar. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hö på backen

Det kan inte vara så att det är hösilage han menar?
Är väl inte att rekommendera, att fodra med det på en lerig backe (jord, bakterier osv)...

Vi börjar fodra med hösilage ute först när det frusit på.


MVH/


Josefine
 
Sv: Hö på backen

Om du arrenderar marken av honom och han får miljöstöd så är det inte tillåtet, nej (länsstyrelsen/Jordbruksverket) Just beroende av att höet fröar av sig och ändrar floran i naturmarken. Har själv hagar som jag hyr av en KRAV-bonde så jag har också fått lära mig detta. Därför får jag fodra i de andra hagarna på vintern, inte i den som är bidragsberättigad.
 
Sv: Hö på backen

Gunther skrev:
Man får inte utfodra kraftfoder direkt på marken.
Kanske han blandade ihop begreppen?

Däremot är ju höhäckar bra att ha om det är lerigt i hagen.

Ingen fara att fodra kraftfoder ute på backen OM det är gräs där och inte lera
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 851
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 951
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp