Hö och hösilage OCH ensilage

Säg inte det...
För många år sedan hade jag en lånehäst som var extremt dammkänslig. I samma stall fanns ytterligare en hosthäst. (båda hade hosta i många år innan de flyttade dit, så det var inte stallets fel). Stallet var beläget på en större mjölkgård. Och den period då vi testade att ge våra hostande hästar ensilage direkt från plansilon, så älskade hästarna det! :d

Det man tillsätter vid ensilering är myrsyra, som används för att sänka pH, vilket man gör för bättre ensilering och för att minimera risken för tillväxt av oönskade mikrober.


Oftast när hästfolk skördar ensilage till sätts inte myrsyra där av den mycket varierande kvalliten på balarna har jag märkt. Förr hade jag bara "ko ensilage" med myrsyra i, aldrig några dåliga balar om inte plasten var skadad.
Mvh
Pudlan
 
Problemet med ensilage är att hästen få för lite fiber, det brytts under ensilering process. Det flesta ensilage är av snabb växenda Rye Gräs som har inte mycket fiber.
Det är också ett sur-foder som påverka tänder och mag/tarm flor.
Jag kanske har ett känslig näsa men jag kan känna det sura lukten av en häst som gå på ensilage.
 
Problemet med ensilage är att hästen få för lite fiber, det brytts under ensilering process. Det flesta ensilage är av snabb växenda Rye Gräs som har inte mycket fiber.
Det är också ett sur-foder som påverka tänder och mag/tarm flor.
Jag kanske har ett känslig näsa men jag kan känna det sura lukten av en häst som gå på ensilage.

I Sverige är det inte så jättevanligt med rajgräs (rye grass) silage. Och surheten så hästens magsäck är många gånger surare än silage. Det finns studier och forskning som visar på NOLL skillnad i hästens mage, tarm och träck vad avser pH-halt vid utfodring med hö, torrare silage och ensilage. Så en del av det du påstår är felaktigt. Däremot kan det kanske påverka tänderna, det vet jag faktiskt inte om det är bekräftat eller avfärdat. Jag har aldrig haft problem pga silage dock. Fibermässigt så det är enkelt anpassa med givan, och det är inte så att fibrerna förstörs av silering. Utan det är inte värre fibermässigt med silage än gräs. Men eftersom det är mycket vatten måste man öka mängden man ger jmf med mängden hö.
 
Dom flesta bonder jag känner oldla ryegräs Alex, den är mest blad, inte mycket for stem där fibern ligger. Visst förakomma nerbryttning av fiber celullos (tro det heter så) så fort jäsnings process kommer igång. Lukta och känna på skillnad av ett tort Timotey och ensilag. Vi gamle alltid sa "blommer/blad o gott om stem, de är häst hö man ta hem" :up:
Har inte läs ph stats men näsen säjer mig när ett foder är inte frisk:yuck: jag se vad som gå in och det som kommer ut :turd: är det inte fast, lite fuktig och lukter häst då vet jag nånting är fel i kisten.
 
Dom flesta bonder jag känner oldla ryegräs Alex, den är mest blad, inte mycket for stem där fibern ligger. Visst förakomma nerbryttning av fiber celullos (tro det heter så) så fort jäsnings process kommer igång. Lukta och känna på skillnad av ett tort Timotey och ensilag. Vi gamle alltid sa "blommer/blad o gott om stem, de är häst hö man ta hem" :up:
Har inte läs ph stats men näsen säjer mig när ett foder är inte frisk:yuck: jag se vad som gå in och det som kommer ut :turd: är det inte fast, lite fuktig och lukter häst då vet jag nånting är fel i kisten.

Fast glöm det gamla talesättet ;) Har höet gått i blom är det för sent att skörda till vettigt hästhö.

Sen ska fodret alltid vara hygieniskt bra - oavsett torrsubstans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 395
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 851
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 342
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp