Hö och analyser

E

Egonson

Våra hästar får det hö som stallägarna tar själva.
De tar alltid hö från samma vall, alltid samma vecka varje år.
Det har skilt väldigt lite i värde de senaste tre åren, nästan obetydligt.
Bör man ändå analysera varje nytt parti med hö?
 
Jag skulle göra det för att vara på den säkra sidan. Halterna Ca/p och Ca/mg kan ju variera mycket.
Jag köpte hö av samma bonde som slog höet på samma åker förra året. Den första skörden innehöll 79 SMRP per kg TS och den andra skörden innehöll 34 SMRP per kg TS. :crazy:
 
Ja, speciellt om nu vallen är tre år för då är det en del grässorter som utvandrar och dessutom kan ju vädret variera år från år och påverka värdena rejält. Att värdena varit så lika kan nog tillräknas slumpen.
 
Jag hade inte gjort det men jag är inte en sådan "fodernisse" utan fodrar min häst lite mer på en höft. Hon mår bra dock!
 
Hur kan du veta om din häst mår bra? Skadorna av långvarig proteinbrist syns inte först, men efter ett tag har du en skörare häst. Bäst att analysera sitt grovfoder så VET du att din häst mår bra! :)
 
Tyvärr ser man bara det yttre på hästen, den kan vara hur blank och fin som helst.. men hur skelettet ser ut vet man inte förrän skadorna dyker upp p.g.a. obalans i foderstaten :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 986
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp