Hö med mkt klöver i...

CosmicQueen

Trådstartare
...är det så att det generellt innehåller mer protein än hö med lite klöver i?
En i stallet påstod det idag, jag tyckte det lät konstigt, men sa inget då jag inte vet om det är så eller ej? Men jag tro inte på det...
Är det så eller. :confused:

Vi har haft ett hö med rätt lite protein(kvot 4.3) i nu. Och nu hade dom hittat ett hö med mkt klöver i som dom minsann skulle köpa för det innehöll mkt protein trots att ingen höanalys fanns på det...
 
är ju ingen foderexpert, men såvitt jag vet är det så. (hörde det så sent som i förra veckan av en hippolog... :))
foder med mycket baljväxter (är väl klöver och sånt) innehåller i regel mer protein än foder med stråväxter gör... så det är ett enkelt (men inte så exakt) sätt att se om det är ett proteinrikt foder.. kolla efter klöver m.m.

sen kan jag ju ha fel, isåfall får ni såklart rätta mig.
 
Helt rätt, ett gammalt uttryck säger:

Ett hö som innehåller klöver.. ger 'märrarna' det de behöver ;)

Däremot är det INTE bra om det är för mkt klöver (=kohö), givetvis behövs det en analys! :)
 
Men det finns ju undantag också, vårat stalls hö har rätt mycket klöver i sig, men det har bara en kvot på 3,4, så jag tror inte att det är en garanti att det innehåller mycket protein bara för att det har klöver.
 
Hur är provet taget då? Mycket av proteinet sitter ju i bladen, och de ramlar lätt bort.
 
Det är väldigt försiktigt taget, just för att inte bladen skulle ramla bort.
 
Ja och nej. Det är svårt att svara mer än i generella termer.

Baljväxter innehåller mycket protein och därför skulle man kunna säga "ja".

Å andra sidan finns det så många faktorer som spelar in på näringsinnehållet - skördetidpunkt, växtsammansättning, gödsling, bärginngs- och lagringsförluster m.m. m.m.

Eftersom det inte bara är proteinhelten som gör grovfodret tycker jag att man ska analysera även om man tror sig veta att det är mycket protein. Man vill väl även veta energin?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 097
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp