Hö med höga värden, hur mycket kan man verkligen ge?

men det är ju onödigt att proppa i hästen mer än den behöver när det går att reglera
PRECIS min tanke! Det är onödigt att ge massa protein om han inte behöver det. Likaså alla andra näringsämnen egentligen. Meningen är väl att balansera det så bra som möjligt, utan att det blir en massa "till övers" för kroppen att hantera.

Tack för alla tips från er alla :)
 
Så du är rädd för ett bra hö men vill gärna proppa i han en massa kraftfoder??

Kan säga att av alla kraftfoder jag läst analyser av har de med lägst proteininnehåll legat runt 65-70 smpr.
Dvs fortfarande högre än ditt hö.

Ev har kraffts ponny lägre värden men då är även Mj låg.
Jag skulle tippa på att det är snudd på omöjligt att finna ett kraftfoder med kvot under 6. Det gör att med ditt hö kommer du ändå inte kunna sänka kvoten till runt 6.

I mitt förra stall stod hästarna på hö med kvot mellan 8-11 och inga hade några som helst problem med detta.
Dock hade vi alltid lång invänjning.
 
Nej men jag skulle vilja se den häst som lyckas få i sig motsvarande 14 kg hö på betet som innehåller så mycket vatten? Hm om min matte stämmer blir det över 50 kg gräs per dygn??

Jag hänger absolut med på att hästarna fixar högt proteinintag från bete som hö, själv har jag en häst som går på en kvot på över 7 just nu (lätt överviktig normalfödd hbl-dam 16 år) men när kvoterna hamnar uppåt 10 och man som du tycker ska ge endast fri tillgång på hö, undrar jag för mig själv om det BÄSTA? Jag menar alltså, att behovet överstigs så mycket, och precis som hästar blir feta på betet måste de ju kunna bli feta av massor av hö med höga värden? Eller tänker jag knas? :confused:
 
"Så du är rädd för ett bra hö men vill gärna proppa i han en massa kraftfoder??"

Vad får dig att tro att jag vill proppa i honom en massa kraftfoder?!
 
Jo, jag säger inte emot dig i sak. Och jag har faktiskt inte sagt att man ska ge fri tillgång. :smirk: Jag räknar efter de förutsättningar som trådskrivaren ger mig så länge jag inte anser det direkt skadligt för hästen, typ för lite TS eller liknande.

mvh Jessica
 
Tja, du skrev att du ville ha ett kraftfoder istället. gärna nåt med högt Mj.

Jag pekar på det faktum att välja det inte är ett alternativ då även kraftfodrena har höga proteinvärden.
 
Protein blir man ju inte fet av. Det är energi som ger fettet.

En liknelse med människor är att vi inte blir feta av fisk (protein) men utav tex pasta (energi).
 
Menade inte att jag ville ha mera kraftfoder; vill bara balansera foderstaten.

Finns det inte någon särskillt foderolja med extra mycket mj?

Men jag ska försöka låta honom vara på foderstaten han har nu ett tag, så får vi se vad som händer. Det är inga stora brister i den enligt vad jag förstått?
Då kan jag våga höja höet till 8-9 kg, och fortsätta med 1 liter (0,5 kg) krossad korn (balanserar upp ca/p-balansen lite).
 
Om man vill sänka Smrp/MJ-kvoten och ändå behålla stråfodret så är ju halm väldigt bra. :idea:

mvh Jessica
 
I Christina Plancks böcker kan man läsa att hö med "stuterivärden" kan användas till alla hästarna vid stuteriet, till lågdräktiga ston är det enkelt att byta ut något kg hö mot halm. (Av det kan man ju dra slutsatsen att det inte är bra med höga kvoter i höet till våra hobby-ridhästar heller)

Man kan också läsa i bl.a. Kraffts ABC "foderbok" att ett överskott av protein leder till kväveöverskott i kroppen som främst belastar utsöndringsorganen (njurarna då antar jag).

På betet får ju hästarna ett stort överskott av protein här hos oss numera när vi har dem på förstklassig åkermark, väl insådd med bra betesblandning och därtill gödslad. Men det är ju inte så många månader per år de får kvoter på kring 12 (smrp/MJ) så då kanske det inte hinner bli skadligt? Periodvis borde det ju inte "hinna" ställa till med någon skada. Vidare under betessäsongen så stinker det verkligen ammoniak i speciellt ena valackens box hos oss så det känns verkligen att det extra proteinet kissats ut.

Det är väl nog så också att svårfödda hästar "behöver" och mår bättre av högre kvot än lättfödda hästar.
 
Läser du vidare står det att en kvot på 6 är den optimala för standardhästen. Att svårfödda hästar ofta behöver mer protein och att överskott från hö inte är farligt.
 
jag har läst det. Men, om överskott från hö inte är farligt varför skall då stuterihöet bytas ut mot något kg halm till de lågdräktiga stona? Varför kan dom inte få av bara höet då eftersom överskott från hö inte är farligt?
 
Det är billigare, hästen kan få mer att tugga på då höga proteinvärde ofta även medför höga energivärden. Behöver inte hästen all mat framförallt energin så finns det ju ingen anledning att överutfodra.
 
Har för mig att MJ inte var högre utan 8 (det står i boken vad hon anser är stuterihö men jag minns det inte i huvudet och vi har sannerligen själva inga bekymmer med för högt proteinvärde i hö här så det är inte aktuellt för egen del...) Tyvärr står det ingen förklaring varför utan det står bara att till de lågdräktiga stona kan man enkelt byta ut lite av höet mot halm och till de digivande stona kan man enkelt komplettera med något kraftfoder för att få bra foderstater.

Det är alltså lite fritt att tolka hur man vill. Och själv har jag börjat tvivla på att vi någonsin skall hamna i den situationen att vi har ett "för" bra hö utan vi kämpar ju på för att höja proteinet istället :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto som pendlat upp och ner i vikt ifrån början av Juli. Men nu får jag inte upp henne, Har haft henne inne på nätterna...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 573
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp