Hö från olika vallar?

V

veronican

Hur noga är ni när ni köper hö?
Hur mycket kan ett hö skilja sig om det är taget på olika vallar, men vid samma tid?

Vi har köpt in ett parti hö från en och samma vall som ska räcka till sommaren, mne nu vill fler i stallet ge hö och har varit och hämtat mer hö, men det ser inte riktigt likadant ut, är lite grönare och lite "finare". Då gissar jag förstås att det höet är från en annan vall och inte har riktigt samma värden, eller gissar jag fel?
Vi har analys på det första höet.

När ni åker och köper hö, accepterar ni att ni kan få från flera olika vallar som ser olika ut, när ni analyserat enbart ena sorten?
 
Jag har nästan uteslutande egenproducerat. Då kör vi en analys innan plastning och när jag sedan börjar använda det kör jag en egen analys som kontroll.

Köper jag in hö gör jag det från någon seriös mjölkbonde. Då får jag en analys på det parti jag hämtar från.

Jo, jag är noga med vad jag fodrar. Förra hästen var jätteknepig med fodret och mardrömmarna från den tiden sitter kvar. Så onödigt att ha svackor p g a att foderstaten inte fungerar...
 
Min häst är lite känslig för foderbyten också och har nyss bytt grovfoder så jag är inte så sugen på att blanda in hö från ännu en vall nu, en vecka efter bytet, men vissa i stallet tycker det är nonsens och har egentligen inga kunskaper om hö.
För visst SKILJER det sig väl?!
 
Kan inte de som har köpt eget hö fodra med det nya och resten med det gamla? Verkar ju smidigast, bara att man tar från olika delar av höloftet! :idea:
 
:D exakt vad jag föreslog!
men ehm ja alla har inte så stora foderkunskaper tyvärr och tyckte jag var "löjlig", å att hö är hö så länge det kommer från samma bonde... :smirk:
Men det blev separat användning nu, ville bara ha lite mer kött på mina ben så att säga, för visst kan det skilja i värdena även om bonden gödslar alla sina fält lika?!
 
Ja jorden ser ju inte ut på samma sätt och det är ju svårt att få exakt samma mängd gödsel överallt. Dessutom borde det bli skillnad om det är berggrund under tex. Bra att det blev uppdelat! :) (Ingen expert! :cool:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 986
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 780
Senast: Blyger
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp