Hö/Ensilage i hagen?

P

Provincia

Hej!
Jag undrar om ni som har fri tillgång till ensilage/hösilage/hö i hagen skulle kunna berätta om era erfarenheter av det? Vad hade ni för hästraser? Äter inte hästarna hur mycket som helst?

Vore jätte tacksam!
:bow:
 
Det finns säkert tio trådar bara den senaste månaden om det här, sök på dem så hittar du massor med svar.

Jag ger fri tillgång dygnet runt, valacken (arab, maxad D-ponny, 400 kg) äter 10 - 12 kg/dag, fölet (åring) äter ca 7 kg per dag.

Och första tiden äter de rätt hejdlöst men när de inser att maten inte tar slut så lugnar de ner sig. Det är oftare jag ser mina pyssla med annat i hagen än stå och äta. De går dit och äter en stund ibland, sen gör de annat en stund etc. De står inte och äter hela dagarna.
 
Vi hade det förut till våra hästar och det funkade jättebra! Dom åt inte för mycket! Vi hade både halvblod och varmblod (hade en kompis med islänningar som hade det oxå). Vet många som har det till sina hästar, framförallt om dom går på lösdrift. Vet ingen som har haft det till ponnyer, men annars är nog dom flesta raserna helt okej.
 
Vet ingen som har haft det till ponnyer, men annars är nog dom flesta raserna helt okej.

Jag har haft det till ponnyer med, men de här små LÄTTFÖDDA A & B-ponnyerna blir det lätt problem med. Men jag har haft två B-ponnyer på fri tillgång, men jag har även haft B-ponny det absolut inte gick till.
 
Om man ställer ut en ensilage- eller hösilagebal i hagen är det viktigt att tänka på att hållbarheten vid plusgrader bara är ett par dagar. Det som hästarna lämnat bör tas bort innan en ny bal sätts ut. En riktig foderhäck är att föredra, dels förhindrar den att ensilaget trampas ner i jorden (därigenom förhindras även jordinblandning i fodret) samt skyddar balen mot regn. Man ska också tänka på att dåliga partier i balen, i värsta fall ett konserverat kadaver, är "svårare" att upptäcka om man inte portionerar ut manuellt. Om man bara tänker på detta är det alldeles utmärkt att ha fri tillgång till grovfoder i hagen!
 
Hej!

Jag har fri tillgång till mina två, ett dräktigt vbl sto och en ungponny (welshsto, liten C-ponny). Det funkar jättebra!

Som Alexandra skrev, så gör de annat än står och äter hela tiden. De lufsar runt i hagen och letar grässtrå, de står och tittar på utsikten, ibland leker ungponnyn lite med sin boll, de sover och rullar sig...och äter hö när de känner för det.

I början tycker de att de kommit till himlen och käkar rätt mycket, men de slutar ganska snart, när de inser att maten finns där hela tiden och att de inte behöver gå hungriga.

Jag ger höet i två lådor som vi "byggt" av SJ-pallar med två pallkragar var ovanpå. Superbra! Och lätta att flytta på om det behövs.
 
Vi har fri tillgång på hösilage till 10 stycken islandshästar, när det är mycket kallt (-10 grader ca). Annars fodrar vi i hagen två gånger om dagen. Vi beräknar 10 kg/per häst och dag. Nackdelen med fri tillgång dygnet runt, tycker jag är att hästarna står och hänger vid maten och äter nästan hela dagen. Det gör att de inte rör sig så mycket. De står i princip och äter och bajsar på samma gång, på samma ställe, hela dagen. Annars har vi kollat, och de äter inte mer för att de har fri tillgång, utan det är samma som när vi fodrar två gånger om dagen.
 
Även jag har SJ pall med kragar på (men jag har 3 st) och det är jätte bra. Regnar det eller snöar och töar så rinner det i mellan och höt slipper ligga i vatten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 230
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp