N
Nelly
Sv: Hobblers
OJ! Då är det bäst att vi slutar att rida in hästar, sätta på sådana fasansfulla saker som sadlar (det är ju sadelgjordar på dom) träns med bett osv. ta bort allt i deras omgivning som kan skrämma dom. Stackars hästar.
Det handlar om att lära hästen att det inte händer något farligt bara för att benen sitter ihop. Det handlar heller inte om att lära hästen stå sill utan att kunna röra sig begränsat.
Ta ett exempel: Ett staket blir nedrivet av ex. en älg. tråden ligger in i hagen hästen kommer fastnar i tråden tar till flyckten. Vad händer då?
Har du tur lossnar den fort ock kan komma där ifrån oskadd. Har du otur finns bara en lösning på problemet. Ett skott i huvudet. Med andra ord att se till att hästen har det så säkert som möjligt är att lära hästen att bevara lugnet i så många situationer som möjligt.
Jag blir förvånad över att så många i den här tråden låter så anmärkningsvärt positiva till hobbles!
Så jag vill bara göra mig allmänt avskydd av alla!!!
Jag skulle ALDRIG prova hobbles och än mindre provocera fram en rörelse hos hästen med dessa på!
Vad tog horsemanship andan vägen? Eller (horsemanshit, som jag hört att det även kallas)?!?! Men det rena sunda bondförnuftet då, som ialf. jag lever efter och har praktiserat i över 20 år. Mitt sunda bondförnuft säger mig att jag aldrig skulle vilja utsätta min häst för något liknande!
Det finns andra sätt att träna hästen att stå still och som jag anser humanare och dessutom så vill man ju i det hela taget praktisera säker hästhållning och det innefattas av att man även säkrar omgivningen och absolut inte "råkar" fastna i en tagg tråd när man är ute och rider!
Det var min åsikt och vill bara ha den med i tråden.... Sen får ni naturligvis ha er egen åsikt!!!
Men för guds skull var försiktiga och behandla era djur med RESPEKT och förståelse!!!
OJ! Då är det bäst att vi slutar att rida in hästar, sätta på sådana fasansfulla saker som sadlar (det är ju sadelgjordar på dom) träns med bett osv. ta bort allt i deras omgivning som kan skrämma dom. Stackars hästar.
Det handlar om att lära hästen att det inte händer något farligt bara för att benen sitter ihop. Det handlar heller inte om att lära hästen stå sill utan att kunna röra sig begränsat.
Ta ett exempel: Ett staket blir nedrivet av ex. en älg. tråden ligger in i hagen hästen kommer fastnar i tråden tar till flyckten. Vad händer då?
Har du tur lossnar den fort ock kan komma där ifrån oskadd. Har du otur finns bara en lösning på problemet. Ett skott i huvudet. Med andra ord att se till att hästen har det så säkert som möjligt är att lära hästen att bevara lugnet i så många situationer som möjligt.