Sv: Hobblers

Jag blir förvånad över att så många i den här tråden låter så anmärkningsvärt positiva till hobbles!

Så jag vill bara göra mig allmänt avskydd av alla!!! :rofl:;):angel:

Jag skulle ALDRIG prova hobbles och än mindre provocera fram en rörelse hos hästen med dessa på!

Vad tog horsemanship andan vägen? Eller (horsemanshit, som jag hört att det även kallas)?!?! Men det rena sunda bondförnuftet då, som ialf. jag lever efter och har praktiserat i över 20 år. Mitt sunda bondförnuft säger mig att jag aldrig skulle vilja utsätta min häst för något liknande!

Det finns andra sätt att träna hästen att stå still och som jag anser humanare och dessutom så vill man ju i det hela taget praktisera säker hästhållning och det innefattas av att man även säkrar omgivningen och absolut inte "råkar" fastna i en tagg tråd när man är ute och rider!

Det var min åsikt och vill bara ha den med i tråden.... Sen får ni naturligvis ha er egen åsikt!!!

Men för guds skull var försiktiga och behandla era djur med RESPEKT och förståelse!!!:bow::love::bow:

OJ! Då är det bäst att vi slutar att rida in hästar, sätta på sådana fasansfulla saker som sadlar (det är ju sadelgjordar på dom) träns med bett osv. ta bort allt i deras omgivning som kan skrämma dom. Stackars hästar.

Det handlar om att lära hästen att det inte händer något farligt bara för att benen sitter ihop. Det handlar heller inte om att lära hästen stå sill utan att kunna röra sig begränsat.

Ta ett exempel: Ett staket blir nedrivet av ex. en älg. tråden ligger in i hagen hästen kommer fastnar i tråden tar till flyckten. Vad händer då?
Har du tur lossnar den fort ock kan komma där ifrån oskadd. Har du otur finns bara en lösning på problemet. Ett skott i huvudet. Med andra ord att se till att hästen har det så säkert som möjligt är att lära hästen att bevara lugnet i så många situationer som möjligt.

OJ! Då är det bäst att vi slutar att rida in hästar, sätta på sådana fasansfulla saker som sadlar (det är ju sadelgjordar på dom) träns med bett osv. ta bort allt i deras omgivning som kan skrämma dom. Stackars hästar.

Det handlar om att lära hästen att det inte händer något farligt bara för att benen sitter ihop. Det handlar heller inte om att lära hästen stå sill utan att kunna röra sig begränsat.

Ta ett exempel: Ett staket blir nedrivet av ex. en älg. tråden ligger in i hagen hästen kommer fastnar i tråden tar till flyckten. Vad händer då?
Har du tur lossnar den fort ock kan komma där ifrån oskadd. Har du otur finns bara en lösning på problemet. Ett skott i huvudet. Med andra ord att se till att hästen har det så säkert som möjligt är att lära hästen att bevara lugnet i så många situationer som möjligt.

Märkligt, men ditt skräck scenario ovan har inte hänt här på de 30 år jag levat och vi har haft mååånga hästar!!!

Däremot har jag sett massor av dålig hästhållning (när jag flyttat runt) och de skador den ev. kan ge hjälper tyvärr inga hobbles mot!

Men du får ha din åsikt! Jag kan förstå att de möjligtvis var nödvändiga och användbara för cowboyen ute på prärien, men de förhållandena som rådde där är inte riktigt de samma som i ett modernt häst sverige!

Ledsen men jag ser inget trevligt i att binda samman hästens fötter och tror tyvärr att det i många fall kan göra mer skada än nytta (dock säkerligen inte i alla fall av användandet, det har ni säkerligen rätt i)...

Men alla är inte super duktiga proffs här och att tala varmt för en sådan här metod, tycker jag kan vara mycket riskabelt med tanke på en oerfaren läsare...

Dessutom så lär det ju finnas en anledning till att jag inom 25 år i hästsporten ALDRIG sett liknande hjälpmedel tidigare inom den traditionella ridningen! Eller?!?

Precis som jag lärt min häst att när grimskaftet fastnar kort så ska han stå kvar till någon tar loss honom. På samma sätt vill jag lära honom att om han fastnar med benen ska han stå stilla tills någon hjälper honom.
Även om det inte hänt dig på 30 år så har jag varit med om det inom de senaste två åren, två gånger. Dock inte mina hästar, men jag vill aldrig mer se en häst med avskurna senor där blodet bara sprutar, för att den inte var van vid att sitta fast.

Hobblers är inte så illa som alla tror, det är inte direkt så att man manar på hästen i full kareta och att den sen far omkull med dunder o dån. Nej, det är förebyggande för framtiden, man vet ALDRIG när en häst lägger sig i hagen för att rulla, för nära staketet osv. Även om man inte har varit med om det på 30 år, betyder det inte att det inte händer. Din åsikt kanske hade varit annorlunda om du hade haft en häst som fått senorna avskurna av ett hagstaket.
Men, jag ska tillägga att eftersom det är förbjudet så utövar jag det naturligtvis inte.

Inom den traditonella hästhanteringen (engelsk) så är det sällan du ser samma metoder som hos western, de lägger oftast inte lika stor vikt på småsaker och är också experter på att undvika problem istället för att lösa dom (Ja, jag generaliserar LITE). Dessutom är det sällan en engelskryttare är medveten om sin häst på samma sätt, de ser den oftast inte på samma sätt som oss, därav en annorlunda hantering.

Senast ändrad:

Ja och efter det har vi varit ute.

Du verkar ju bara leta fel!

Nej jag letar inte efter fel. Men den oerfarne eller den som inte förut hobblat en häst skulle kunna få riktigt stora problem om den gjorde som du skriver.

Den som vet vad den håller på med skulle inte komma på tanken att börja med att hobbla hästen i stallgången.

Till den som tyckte hobbles var en hemsk metod så är jag inte böjd att hålla med. Den kan ha sina fördelar om man inte har något att tillgå att binda upp hästen i.
Bäst och säkrast är ju naturligtvis att binda upp hästen då man får räkna med att en hobblad häst faktiskt kan ta sig rätt långt ifrån den plats där man hobblade den.

Vissa hästar behöver hobblas på tre ben för de jämfotagalopperar, det brukar kunna gå rätt fort.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
525
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka