Sv: Hobblers

Som Sidekick säger.

Men i Sverige får man inte binda ihop några kroppsdelar på hästen så de torde nog vara förbjudna här.

mvh Eva

Får man inte? En i mitt förra stall kedjade ihop hästens bakben när den stog inne eftersom den sparkade i väggarna. Täänk om jag hade vetat det här då, då hade jag hotat med polisen.

vad änvänds dessa till?
17396475.jpg

känns som att de används till något jag inte vill veta av, emn nu vet jag inte, utan jag undrar? nån som kanske har en bild på hur/när de använd? o varför?
Bara för ordningens skull: Det heter hobbles. Hobblers, det är väl personerna som använder hobbles ?

Man lär hästen att stå stilla. Tänk dig att du är ute och rider, och plötsligt trasslar din häst in sig i en gammal taggtråd som du inte ser. Och istället för att få panik och trasa sönder sig ännu mer, så står den stilla. Tack vare att den är hobblad och lärt sig att det inte blir bättre för att man panikar.

:D

Bra skrivet!!:bow::bow:

Det är inte olagligt. Vad som står i djurskyddslagen är att det är olagligt att binda ihop hästens kroppsdelar mm PÅ BETE. Dvs att man skulle göra detta istället för en hage. Och vad är det för fel att träna sina hästar att vara hobblade och sen när man är ute och rider kan man sätta på dessa och låta dem beta då man tar sin fikapaus istället för att binda dem vid ett träd.

Hur övar/lär man sin häst att "gå"/stå i hobbles? Skulle ju va skönt att ha ett par och veta att hästen lugnar ner sig och står still, om man t.ex. skulle trassla in sig i taggtråd eller något annat skulle hända.

det finns väl olika "typer" av hobbling? en bekant berätta att man satt ett rep från grimman till en ring i väggen som sedan löpte till en "ögla" runt magen, när hästen backade så drogs repet åt, hästen började då backa lite till och repet drogs åt hårdare, när hästen slutade "dra" i repet så lossade öglan runt magen och hästen stog still, helt odramatiskt avklarat på några minuter.. sedan något år senare så fastade den i hoven (tror den kom lös?) i nånting och där hade den stått ett tag, aldeles stilla tills den fått hjälp att komma lös. en "vanlig" häst hade ju blivit aldeles tokig och kanske "ryckt lös" hoven i ren panik...

Att lära hästen att gå hobblad är bra och du minimera risken för skador avsevärt om hästen skulle fastna i något. Men att utbilda hästen på detta rekomenderar jag att du tar hjälp av en tränaren som vet vad den gör, för som sakt var ju andledningan till att lära hästen detta att minimera skaderisken inte maximera den.

Då pratar jag om att hobbla hästen INTE att lära hästen att stå uppbunden.

den hästen hade varit hos en tränare som kallade det för "hobbling". att lära dem stå uppbunden brukar ju inte innebära att knyta ett rep runt magen på dem...

De hästar jag har nu är så coola och jag har alltid med flit låtit grimskaft hänga så de kunnat trampa på det och "lösa problemet själ". De är även vana att vara bundna och vet att man inte kommer loss när man är bunden. Så jag bara knäppte på dem och stod ett par meter ifrån dem och iakttog dem. Jag hade även ett halvlångt grimskaft hängandes att ta tag i ifall att. Men är hästen mindre cool är det väl bäst att kontakta expertis.

De hästar jag har nu är så coola och jag har alltid med flit låtit grimskaft hänga så de kunnat trampa på det och "lösa problemet själ". De är även vana att vara bundna och vet att man inte kommer loss när man är bunden. Så jag bara knäppte på dem och stod ett par meter ifrån dem och iakttog dem. Jag hade även ett halvlångt grimskaft hängandes att ta tag i ifall att. Men är hästen mindre cool är det väl bäst att kontakta expertis.

Då har du ju inte tränat hobblingen. Du vet ju fortfarande inte hur hästen reagerar om den börjar panika.

Jag tränade ju när jag hade dem hobblade, var inne i ett stall samt hade ett långt grimskaft på dem. Dessutom är de mycket hanterade innan. Hade inga problem med panik.

Det är klart att de inte hade problem med panik. De stod ju stilla! Inne i ett stall dessutom. Vilket i sig var en mycket korkad plats att testa hobbles på om något hänt.

Poängen är inte att stå stilla i en stallgång. Poängen är att provocera fram litet rörelse på en säker plats, det är då det börjar hända grejjer. Och då först kommer hästen fatta vad hobbles innebär.

Ja och efter det har vi varit ute.

Du verkar ju bara leta fel!

Jag tror Eva är ute efter att dina hästar inte "fattat" att dom sitter ihop än. Och att det är när dom märker att benen sitter ihop som dom lär sig. Nog kan jag sätta hobbles på min häst sålänge som han står stilla. Men jag skulle inte vilja att han rörde på sig ngt då så han märkte att han satt ihop, för DÅ skulle problemen komma.

... och sen har vi varit ute skrev jag

it's not rocketscience!

Om man inte vet vad man sysslar med,då skall man naturligtvis inte prova själv.När det gäller hästar så är alla experter,det räcker med att dom hållt i ett grimmskaft för att vara "hästkunnig"
Det är väll få om någon som skulle komma på iden att svetsa på bilen......Nä det kan jag inte säger dom.Men hade det gått att svetsa på en häst så skulle många gladeligen pröva.....Man får ju försöka,skulle det låta.

Jag blir förvånad över att så många i den här tråden låter så anmärkningsvärt positiva till hobbles!

Så jag vill bara göra mig allmänt avskydd av alla!!! :rofl:;):angel:

Jag skulle ALDRIG prova hobbles och än mindre provocera fram en rörelse hos hästen med dessa på!

Vad tog horsemanship andan vägen? Eller (horsemanshit, som jag hört att det även kallas)?!?! Men det rena sunda bondförnuftet då, som ialf. jag lever efter och har praktiserat i över 20 år. Mitt sunda bondförnuft säger mig att jag aldrig skulle vilja utsätta min häst för något liknande!

Det finns andra sätt att träna hästen att stå still och som jag anser humanare och dessutom så vill man ju i det hela taget praktisera säker hästhållning och det innefattas av att man även säkrar omgivningen och absolut inte "råkar" fastna i en tagg tråd när man är ute och rider!

Det var min åsikt och vill bara ha den med i tråden.... Sen får ni naturligvis ha er egen åsikt!!!

Men för guds skull var försiktiga och behandla era djur med RESPEKT och förståelse!!!:bow::love::bow:

Och jag förstår inte på vilket sätt det där var riktat till mig? Skriv knapplån om du lånar någons knapp

Kan tillägga att jag är neutral till hobblers. Vet för lite om det för att kunna tycka någonting.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
525
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka