busigdemon

Trådstartare
vad änvänds dessa till?
17396475.jpg

känns som att de används till något jag inte vill veta av, emn nu vet jag inte, utan jag undrar? nån som kanske har en bild på hur/när de använd? o varför?

Sv: Hobblers

med dessa på kan hästen inte direkt promenera iväg... och det var/är det som är meningen. (om nu folk fortfarande använder sådana :crazy:)

okej, men då var de det jag trodde...
men jag har hittat dem lite överallt på svenska o amerikanska hemsidor...man kan ju köpa dem överallt känns det som...
är de förbjudna?

varför använder man sånna?? Känns inte så snällt mot hästen......

Man lär hästen att stå stilla. Tänk dig att du är ute och rider, och plötsligt trasslar din häst in sig i en gammal taggtråd som du inte ser. Och istället för att få panik och trasa sönder sig ännu mer, så står den stilla. Tack vare att den är hobblad och lärt sig att det inte blir bättre för att man panikar.

De är inte förbjudna, mkt effektiva och inte så hemska som folk tror.

De härstammar från förr i tiden, då cowboysarna skulle övernatta ute och inte hade någonstans att binda sina hästar. Då satte dom på dem hobbles och hästen kunde inte rymma. Dock har jag sett hästar galoppera med sånna på så det gäller att de inte kommer underfund med det:D

Som Sidekick säger.

Men i Sverige får man inte binda ihop några kroppsdelar på hästen så de torde nog vara förbjudna här.

mvh Eva

okej, då förstår jag tanken bakom dem iaf.
Tack så mkt för det! :bow:
iofs så tränar jag det oxå, dock under "tillfällen" o då med ett grimskaft, då man kan ge eftergift...
men då nöden hade sin lag för länge sedan så var ju folket tvungna att komma på en lösning, men det kanske inte är optimalt idagens lägen.

men tack återigen för hjälpen!:bow:

usch! vad dum jag är men lite roligt var de. Klart jag vet vad hobbler används till. har inte mkt att säga om de. Trodde inte de var tilllåtet här. nÄSTAN HUNDRA PÅ DETTA. Vet några ponny äg som hobbla sin ponny i transporten för den sparka och levde rövare. tror dom blev anmälda.

Ja ,lika d att ta lassot om ett ben . Hästen får panik först men lugnar ner sig, ett bra sätt o lära hästen att inte få panik när ngt trasslar sig runt bena:bump:

Nej, det kan jag faktiskt hålla med om, speciellt om man använder sånna som på bilden som har fårull.

Hade varit bättre om alla hästar fick lära sig att såt still vid panik. Hade nog minskat olyckor.

jo vist kanske det kan minska olyckar men oxå öka dem, då det finns många pundhuvuden i hästsvängen...som sägar " det här ska fungera! bara att vätna ut den!" men a...tycker att lasso eller grimskaft som man ¨själv håller i kan vara bra för då akn man ju faktiskt ta bort det om hästen får panik, den kan ju bli rädd för något annat under tiden oxå...

De finns mkt som vi gör som kan skada hästarna ordentligt i både rygg och nacke. Man ser ju inte allaskelett skader hästar får när dom slår runt osv.

Såg att det var någon som i tråden som tyckte att det inte är så farligt att hobbla....

Men tyvärr så lever vi i ett land där det TYVÄRR finns folk som sysslar med hästar samtidigt som deras hjärnor är på solsemester.

När folk använder Hobbels i fel syfte ÄR de farligt kankse för både häst och människa.
Och det kan oxå sätta sina spår rens psykiskt.

Jag hörde om en som arbetar proffisionellt med hästar.
Denne använde/använder Hobbels vid inridning.
Det är att gå över gränsen endel tycker iaf jag....

vad änvänds dessa till?
17396475.jpg

känns som att de används till något jag inte vill veta av, emn nu vet jag inte, utan jag undrar? nån som kanske har en bild på hur/när de använd? o varför?
Hobbles används när det inte finns nåt att binda upp hästen i typ på den trädlösa prärien. För att kunna använda såna måste hästen ( som med allt annat) förberedas o utbildas så att den kan gå med hobbles utan att stå på öronen. Detta sker i lina o under kontrollerade förhållanden på en välpreparerad plats, inget för "amatörer" att prova.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
525
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka