Höbal + regn = mögel?

josefinefreed

Trådstartare
Det är väl så? Att om det blir fuktigt oså, i höbalen så möglar det?

Nu pratar jag vanligt TORRHÖ på bal, alltså inte ensilage/hösilage.

Men jag tänkte, om man har balen inne, och tar ut hö ifrån den, och ger hästen, så gör det väl inget om det regnar? :)

Vetekli:
1. Hur funkar det egentligen? Ska det svälla? Hur mkt vatten tillsätter man isånafall då? Och kan man göra iordning det dagen innan precis som med betfor?

2. Visst kan man ge en häst kraftfoder endast 1 gång om dagen? Vet att det bästa är 2ggr/dagen. Men det går väl lika bra med en gång? Bara att man tar te.x 1 kg kraft en gång, istället för ett halvt kilo kraft 2 ggr om dagen?

Sv: Höbal + regn = mögel?

Jag menar, Höet.. visst blir det mögligt för att höet är i balen när det blir blött/fuktig?

Att lagra hö inne betuder inte automatiskt att det inte möglar. Vilket många fick erfara förra hösten då det var väldigt hög luftfuktighet. Det var många som hade stall och logar fulla av mögligt hö. Så om balen håller inmhus eller inte beror dels luftfuktigheten och dels tempraturen där den lagras.

Man kan kan ge kraftfoder en gång om dagen. MEN det beror på hur stor mängd man ger. Hästen har en ganska liten magsäck och ger man för stora portioner så passerar foder snabbt igenom. Det är inte nödvändigt att ge kraftfoder flera gånger om dagen däremot så ska hästen ha mat, dit räknas öven hö och annat grovfoder, flera gånger om dagen om den inte har fri tillgång.

Det blir ju inte mögligt i samma ögonblick som det blir blött, men är det lite blött och fuktigt och sen får ligga någonstans där det är ovädrat möglar det på bara några dagar.
Det möglar ju jättelätt om det blir fuktigt, så det är nästan ingen idé att försöka rädda ens.

ang. vetekli så lägger man det i blöt (på vintern är det jättehärligt om man har det i ljummet/varmt vatten både för människans frusna händer :crazy: och för hästens mage) men det behöver inte ligga lite länge som betfor. Det behöver i princip bara bli ordentligt blött och ligga i 5-10 min. så silar man bort vattnet (hästarna älskar att dricka det sen :D ) och ger hästarna kliet.

Så snart fukten når höet så börjar processen och möglet börjar gro. Mögel är ju en svamp, och rätt fukthalt gör att det går fort.

Vetekli behöver inte svälla, det kan blötas precis vid fodringstillfället. Var bara noga så kalcium/fosforbalansen blir korrekt, det kan bli lite vajsing när man fodrar med kli. Jag hade inte blött det så långt som dagen innan fodring, jag hade inte accepterat något annat än precis innan fodring.

Man KAN ge hästen kraftfoder en gång om dagen, men det är inte bra för hästmagen och man riskerar att få problem som kan bli bestående. Optimalt är 4-5 ggr/dag.

Att lagra hö inne betuder inte automatiskt att det inte möglar. Vilket många fick erfara förra hösten då det var väldigt hög luftfuktighet. Det var många som hade stall och logar fulla av mögligt hö. Så om balen håller inmhus eller inte beror dels luftfuktigheten och dels tempraturen där den lagras.

Man kan kan ge kraftfoder en gång om dagen. MEN det beror på hur stor mängd man ger. Hästen har en ganska liten magsäck och ger man för stora portioner så passerar foder snabbt igenom. Det är inte nödvändigt att ge kraftfoder flera gånger om dagen däremot så ska hästen ha mat, dit räknas öven hö och annat grovfoder, flera gånger om dagen om den inte har fri tillgång.

Jaha, okej. Tycker du att dethär låtet vettigt att ge ett 6-årigt gotlandsruss, som hela sitt liv endast haft fri tillgång till hö:

1 näve havre
1,5 näve betfor
0,5 näve vetekli

som en måltid, endast en gång om dagen? Han har fri tillgång till hö på dagarna, och får 2-3 kilo inslängt inför kvällen också. Då blir det väl bra med dedär kraftfodret?

ang. vetekli så lägger man det i blöt (på vintern är det jättehärligt om man har det i ljummet/varmt vatten både för människans frusna händer :crazy: och för hästens mage) men det behöver inte ligga lite länge som betfor. Det behöver i princip bara bli ordentligt blött och ligga i 5-10 min. så silar man bort vattnet (hästarna älskar att dricka det sen :D ) och ger hästarna kliet.

Jaha, ja. Men måste man sila bort vattnet? Går det inte bara att fukta och sedan lägga i efter 10min som du då sa?

En tjej i stallet som jag såg, hon hade lagt betfor + vetekli i samma hink. Men betfor bör ju helst stå över natten, kan man göra så, blanda betfor och vetekli sådär?

Med betfor så tar man ju dubbelt så mycket vatten som betfor. Men hur gör man med vetekli då? Om jag tar 0.5dl vetekli, hur mkt vatten behövs då?

Så snart fukten når höet så börjar processen och möglet börjar gro. Mögel är ju en svamp, och rätt fukthalt gör att det går fort.

Vetekli behöver inte svälla, det kan blötas precis vid fodringstillfället. Var bara noga så kalcium/fosforbalansen blir korrekt, det kan bli lite vajsing när man fodrar med kli. Jag hade inte blött det så långt som dagen innan fodring, jag hade inte accepterat något annat än precis innan fodring.

Man KAN ge hästen kraftfoder en gång om dagen, men det är inte bra för hästmagen och man riskerar att få problem som kan bli bestående. Optimalt är 4-5 ggr/dag.

4-5ggr om dagen? Det har jag aldrig i mitt liv hört talas om faktist. 2 ggr däremot, morgon och kväll. :p

Personligen hade jag aldrig accepterat så få gånger med kraftfodergivor, men det beror ju också på hur mycket kraftfoder hästen får.

Våra hästar får mat 4 ggr per dag, 3 mål med hö+kraftfoder och ett med bara hö. Hur mycket arbetar hästen? Jag tycker nästan inte att det är lönt att fodra den med kraffoder om den bara får så lite. Antar att 1 näve är ca 1 dl eftersom du antyder det.
Vetekliet blöter man för att det är torrt och mjöligt och man vill inte att hästarna ska tvingas äta så "dammig" mat alltså inte för att det (som betfor) sväller nämnvärt.

Våra hästar får mat 4 ggr per dag, 3 mål med hö+kraftfoder och ett med bara hö. Hur mycket arbetar hästen? Jag tycker nästan inte att det är lönt att fodra den med kraffoder om den bara får så lite. Antar att 1 näve är ca 1 dl eftersom du antyder det.
Vetekliet blöter man för att det är torrt och mjöligt och man vill inte att hästarna ska tvingas äta så "dammig" mat alltså inte för att det (som betfor) sväller nämnvärt.

Jaha, okej. Tack så mkt!

Näe, men jag frågade ju bara om det lät bra. Jag sa inte att jag skulle ge så lite..

Blir det dubbla bättre då? Eller för mkt på engång för en Maxad B-ponny?

Jotack, det mesta av vårat hö möglade bort.
Så i år kommer vi inte köpa in ett helt års höbehov på en gång.

Jaha, okej. Tycker du att dethär låtet vettigt att ge ett 6-årigt gotlandsruss, som hela sitt liv endast haft fri tillgång till hö:

1 näve havre
1,5 näve betfor
0,5 näve vetekli

som en måltid, endast en gång om dagen? Han har fri tillgång till hö på dagarna, och får 2-3 kilo inslängt inför kvällen också. Då blir det väl bra med dedär kraftfodret?

Om det blir bra eller inte beror på varför hästen ska ha det. Som i sin tur beror på värdena på höet och på hästen som individ.
En näve är ju ett flytande mått och beror på hur stora nävar man har ;). Men med mina nävar mätt så skulle jag lika gärna kunna låta bli att ge det för det blir inte så mycket. Är det bara för att den ska få lite "skrammel" i krubban eller finns det något annat behov bakom?

Jaha, okej. Tack så mkt!

Näe, men jag frågade ju bara om det lät bra. Jag sa inte att jag skulle ge så lite..

Blir det dubbla bättre då? Eller för mkt på engång för en Maxad B-ponny?

Hmm, jag undrar om inte Lovisaleonora_ menade att hon inte skulle vilja att hennes häst fick kraftfoder endast en gång per dag. Tror inte hon menade mängden kraftfoder. Men det beror säkert på att hennes häst får betydligt mer kraftfoder än det pyttelilla din ponny får. Om hästen får mycket kraftfoder bör man dela upp givan på två eller flera gånger.

Om din häst bara får totalt "1 näve havre" så kan du visst ge endast en gång. Blir ju väldigt lite per gång annars. :) Att dela upp 1 näve havre blir ju väldigt futtigt per gång :)

Sen kan nog ingen här säga vad som är lagom för din ponny. Den kanske inte behöver kraftfoder alls?

Han fick väl fri tillgång på grovfoder eller? Är han bra i hullet? Är han lagom pigg? Bygger han muskler som han ska?

Min egen häst fick t ex inget kraftfoder alls i vintras. Det enda han fick extra var morötter och mineraler samt lite lucern eftersom höet var lite proteinfattigt och han blev något tunn över ryggen.

Om det blir bra eller inte beror på varför hästen ska ha det. Som i sin tur beror på värdena på höet och på hästen som individ.
En näve är ju ett flytande mått och beror på hur stora nävar man har ;). Men med mina nävar mätt så skulle jag lika gärna kunna låta bli att ge det för det blir inte så mycket. Är det bara för att den ska få lite "skrammel" i krubban eller finns det något annat behov bakom?

Mest för "skrammel" i krubban. Men alltid bra med lite extra ;)

Hmm, jag undrar om inte Lovisaleonora_ menade att hon inte skulle vilja att hennes häst fick kraftfoder endast en gång per dag. Tror inte hon menade mängden kraftfoder. Men det beror säkert på att hennes häst får betydligt mer kraftfoder än det pyttelilla din ponny får. Om hästen får mycket kraftfoder bör man dela upp givan på två eller flera gånger.

Om din häst bara får totalt "1 näve havre" så kan du visst ge endast en gång. Blir ju väldigt lite per gång annars. :) Att dela upp 1 näve havre blir ju väldigt futtigt per gång :)

Sen kan nog ingen här säga vad som är lagom för din ponny. Den kanske inte behöver kraftfoder alls?

Han fick väl fri tillgång på grovfoder eller? Är han bra i hullet? Är han lagom pigg? Bygger han muskler som han ska?

Min egen häst fick t ex inget kraftfoder alls i vintras. Det enda han fick extra var morötter och mineraler samt lite lucern eftersom höet var lite proteinfattigt och han blev något tunn över ryggen.

Japp, bra i hullet. Mer tjock än smal. :) Han är MKT pigg, fast det är mest för att han vill vara först, han är travare. Och han har suuper kondis. Ja, allt du sa stämmer iallafall. Tänkte bara att de kunde vara bra med lite extra.

Japp, bra i hullet. Mer tjock än smal. :) Han är MKT pigg, fast det är mest för att han vill vara först, han är travare. Och han har suuper kondis. Ja, allt du sa stämmer iallafall. Tänkte bara att de kunde vara bra med lite extra.

Eftersom du inte har analyserat hö och uträknad foderstat (om jag fattat det rätt :)) så kan du bara gissa om din häst får i sig det den behöver. Du får helt enkelt utgå ifrån hur hästen ser ut och hur den uppför sig.

Det är mycket troligt att du kan skippa den lilla havren helt. Kraftfoder är ju ingenting man måste ge utan det ska vara ett komplement ifall det behövs. Hästens allra viktigaste föda är ju grovfodret och det får den ju mycket av.

Nej det är inte alltid bra med det lilla extra. Vad tror du en smårund ponny behöver? Jo mera motion och inte mera kraftfoder.

Det är väl så? Att om det blir fuktigt oså, i höbalen så möglar det?

Nu pratar jag vanligt TORRHÖ på bal, alltså inte ensilage/hösilage.

Men jag tänkte, om man har balen inne, och tar ut hö ifrån den, och ger hästen, så gör det väl inget om det regnar? :)

Hö blir rykigt/dammigt först, sen börjar det mögla om det utsatts för fukt. Hö brukar hålla sig tills det blir plusgrader (i alla fall på dagarna) på/efter vintern. Detta beror på luftfuktigheten. Eftersom hö är väldigt torrt, dvs har en lägre fuktighetshalt än den omgivande luften, så tar hö upp vatten (tvärt om är det om man har en skål med vatten och sedan låter den stå i ett rum. Vattnet dunstar snart bort. Detta beror helt enkelt på att "fuktighetshalten i vattnet" är högre än i luten. Det sker en utjämnande process hela tiden). När det börjar töa ökar luftfuktigheten.

Precis som någon ovan skrev, så är det klokt att köpa hö i omgångar, för att det ska vara så frächt som möjligt.

2. Visst kan man ge en häst kraftfoder endast 1 gång om dagen? Vet att det bästa är 2ggr/dagen. Men det går väl lika bra med en gång? Bara att man tar te.x 1 kg kraft en gång, istället för ett halvt kilo kraft 2 ggr om dagen?

Blir bara vitamin och mineralbehovet tillgodosett, så klarar sig hästar utan kraftfoder. Det är bättre att öka på mängden hö, men observera att om hästen ligger i hårdträning, är edxtremt svårfödd eller har föl så kan det vara på sin plats med lite extra energi.

Min häst får endast 4 dl. kraftfoder för att skölja ner mineralerna med. Detta får han på morgonen så att han har lite att pilla med innan han blir utsläppt. Nu på sommaren får han ingenting.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 948
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 340
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10