Höautomat inne i boxen

Pajala

Trådstartare
Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej, tack och hej, jag äter inte. Och jag får stå där och slänga bort det då jag mockar :mad:
Hönät fungerar inte till honom tyvärr. Jag har haft en skiva nu i ett av hörnen där jag har lagt höet och då har han ätit upp allt, då det inte har blandats med spånet/torven. Men nu igår då jag kom och skulle släppa ut honom, så hade han sluppit med hoven/benet :confused: bakom skivan och slitit på loss alltihopa, trots att det var rätt så högt. Känns som att jag inte vill prova igen (skaderisken) Slängde höet på golvet igår kväll och mycket riktigt så får jag ta ut största delen av det nu idag igen då jag ska mocka :banghead:
Nu har jag funderat på andra lösningar. Jag har sett någon gång någonstans någon som hade fixat av en skräptunna en "foderautomat". En sådan där fyrkant, hög, smal modell. De hade skurit hål nertill i den och fyllde på upptill vid locket. Någon som har provat något sådant? Fungerar det? Fastnar höet halvvägs eller ramlar det ner bra så att hästen kan äta?
Har ni andra idéer på hur jag kan göra?

Jisses vad svårt!

Räcker det inte med en Hay bar? Googla bilder.

Annars skulle jag nog satsa på en hörnmodell med öppning nertill. Man kan ju ha en lutande skiva i så allt hö glider ner mot öppningen. Beroende på hur din häst är skulle jag kanske ändå ha nät för men annars helt fritt och kanske bara ett mindre hål så det inte kommer ut så mycket hö i boxen när han drar ut tussar.

Jag skulle googla "slow feeding" bara för att få idéer på olika saker att göra. Man behöver ju inte ha nät eller annat för att det ska gå långsamt men det finns många förslag som kanske går att översätta till det du vill ha.

Hay bar vill jag inte köpa just på grund av att han nu har dragit ner skivan jag hade i hörnet. Samma sak kan lika bra hända med en hay bar. Dessutom så är priset orimligt i mina ögon. Betala så där mycket för något som man kan göra själv för noll kronor i jämförelse gör jag inte.
Ska googla slowfeeding och se vad som finns. Något nät kan jag inte sätta till honom då han inte äter alls då och han behöver gå upp i vikt.

Hay bar vill jag inte köpa just på grund av att han nu har dragit ner skivan jag hade i hörnet. Samma sak kan lika bra hända med en hay bar. Dessutom så är priset orimligt i mina ögon. Betala så där mycket för något som man kan göra själv för noll kronor i jämförelse gör jag inte.
Ska googla slowfeeding och se vad som finns. Något nät kan jag inte sätta till honom då han inte äter alls då och han behöver gå upp i vikt.

Nä, det är mycket pengar för lite plast.

Kolla inte för nät utan för olika lösningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har pållen inhyrd i ett stall som från början verkade så himla bra, men nu känns d inte alls roligt längre.... :cry: Hästarna får...
Svar
15
· Visningar
1 539
Foder & Strö Valacken har fått någon fix ide att han ska dra runt hösilageet i boxen. För att sedan hävda att det är oätligt för det är äckligt. Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat