Höanalys.

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har bestämt mej för att egenhändigt ta en analys på vårt silage, eftersom bonden tycker det är "onödigt" och balarna kommer från olika åkrar.

Vi får alltså hem ca 2-3 balar/vecka, varav 2 ställs ut direkt i hagarna .

Min fråga är: Hur tar man ett så representativt prov som möjligt?
Och sen följdfrågorna? Hur förvarar jag det innan jag skickar in det? Hur mycet behöver jag ta ut? Ska det klippas eller skickas helt?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få, då jag aldrig tagit analys själv förr..

mvh/ Lavinia

Sv: Höanalys.

Den inställningen känner jag, tyvärr, igen spec från bönderna med köttdjur... Har bara erfarenhet av hö-analyser, inte silage men:

Skicka efter emballage från företaget som analyserar, instruktioner står på det.
Vill man ha ett medelvärde av alla balar får du försöka ta prover från så många olika (åkrar) som möjligt.
För hö tar man ut proverna, klipper dem ev, lägger dem i påsen, klistrar igen och lägger på lådan. Helst ska man skruva ut prov med en hö-borr eller rulla ut balarna och plocka prover försiktigt så man inte tappar blad osv som kan påverka resultatet.
För hö brukar man ta ut ca 5 liter.
Glöm inte fylla i pappret som ska med och lägga i det med provet.

Du kan PM:a om du vill ha namn på analysföretag.

Den inställningen känner jag, tyvärr, igen spec från bönderna med köttdjur.

Konstiga bönder där du bor....måste väl vara få som inte analyserar ett foder som är deras levebröd!? Känner ingen häromkring inkl. oss själva som inte analyserar grovfodret. De som hobbyuppföder gör det ju mer sällan, men ska man leva i dag som mjölk eller köttprod. så är det ju absolut det bästa för avkastning samt för plånboken.

Att fodra på måfå fungerar ju inte då man vill komma upp i en viss kilo mjölk per dag eller en tillväxt på x antal hekto/dag.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag tycker också att det är konstigt och har samma tankar som du. Har fått svaret att det helt enkelt inte är så noga med köttdjuren som det är med mjölkkor, man räknar liksom inte. Bonden jag köper av har dock mycket fina köttdjur och hösilaget är av väldigt god hygienisk kvalité, men jag tycker också att det är konstigt att man inte vill veta sitt grovfoders värde om man ska "leva på det".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vill ta en analys på mitt hö, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ta ett representativt prov. Jag står inhyrd i ett stall där...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Är det för sent att skicka in höanalys nu? Hur många balar måste man ta från för att analysen ska bli bra? Hur förvarar man...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: Itzyditzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka