Höanalys?

S

super mario

Hur går man egentligen tillväga när man gör en analys? Jag köper ju ett parti hö (rundbal) som jag tycker ser bra ut, ca 10-15 balar.
Men tar jag tussar från alla balar då när jag ska skicka på analys? Dessutom är det svårt att ta tussar i balen, man får ju bara tag på strån utanpå? Hur gör ni?

Sv: Höanalys?

Har du ingen möjlighet att sticka in handen i mitten på rullen? Om det inte är allt för många bladväxter i vallen bör det fungera någorlunda. Det man ska vara försiktig med är att dra så man drar av frön, blad och liknande, de vill man ha med i analysen för att få den så representativ som möjligt.

Tack för svaren, visste inte hur mycket det skulle vara i varje tuss och det är svårt att ta i mitten av en hårdpressad rundbal men som sagt, man får välja ut ca 3 balar som man öppnar och sedan plocka tussar.

Eller ta efterhand som du ska öppna och fodra dem. Se bara till att förvara det du samlar in på ett sådant sätt att det inte tar fukt. Beror ju i o f s på hur bråttom du har...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat