HÖanalys:

R

Remont

Nu skulle jag behöva hjälp av någon som är haj på analyser.
Har köpt hö med följande analys:

Protein: 79 g/kg
Smb pr:43 g/kg
Energi: 8,5 MJ/kg
That´s it!?
Kan man få ut nåt vettigt av bara detta?
Ingenting om Mg eller Ca.Och det enda jag kan räkna ut är att kvoten blir 5,05 vilket är ganska lågt eller hur?
Har två hästar som promenadrids i dagsläget 10 resp 5 år.
Hur kan jag komplettera och behöver jag komplettera ö h t?
Hur stor giva behöver de för underhållsbehov ex vis.
Kan abslolut ingenting om detta så om någon klok "hästmänniska" därute kan hjälpa mig är jag såå tacksam.:bow:

Remont

Sv: HÖanalys:

Det ser OKEJ ut, lite för låg kvot bara. Den skulle vart runt 6. Så du behöver tillsätta lite mer protein.
Det skulle fungera rätt bra med lite lusern som tillskott!

som sagt är det en lite låg kvot..
och nu har jag faktiskt ingen anong om hur mycket dina hästar väger.. men om jag gissar att dom väger 500 kg.. så behöver dom ca 500 g smältbart råprotein vardera.. det ger att de behöver 80-85 MJ energi var..
det blir 9-10 kg hö.. och för att få till proteinet dså behöver dom 70 g protein till.. ger du då lusern som innehåller 105 g smältbart råprotein (och 8,5 MJ) så ge dom 1 kg vardera av lusernet..

men nu är det juh mineralerna också.. lusern innehåller mycket kalcium och om vi gissar att mineralvärdena är normala i höet så blir det rubbat när man tillsätter kalcium, så 1 dl miner Vit skulle vara bra.. miner viten innehåller mycket mindre kalcium än blå, röd och grön miner.. så därför är det viktigt att du köper den vita.. :)

det är vad jag skulle ha gjort iallafall!

BeastieBabe skrev:
som sagt är det en lite låg kvot..
och nu har jag faktiskt ingen anong om hur mycket dina hästar väger.. men om jag gissar att dom väger 500 kg.. så behöver dom ca 500 g smältbart råprotein vardera.. det ger att de behöver 80-85 MJ energi var..

Aha, hur räknar du?? *nyfiken*
Brukar man inte börja med att räkna ut MJ-behovet för hästen och sen lägga till 6ggr smältbart råprotein?

I boken (alla vet väl vilken) står att en häst på 500kg har ett underhålls behov på 53-56MJ.

nja, jag satt å tittade på mina uträkningar och såg att polarens ponny ska ha 55-60 MJ energi när hon rids lätt.. och när det gångades med 6 blev det helt plötsligt mycket nära hennes egen vikt.. och samma sak med aalla andra då jag räknade ut med samma motion (lätt motion) MJ behovet blev ca 1/6 av vikten..
sen har jag inte tillgång till min uträknare nu.. men nu har jag iallafall ett trix att kunna höfta foderstater med..

och just med hö utan mineralvärden, lusern och miner vit, det är precis vad polaren hade till sin ponny och det blev bra med dom kvoterna ;)

jag har sett att du har börjat rycka fram och lärt dig massor om foderstatuträkningar också.. det är alltid kul att vi blir fler.. :idea:
jag själv var som du och skrev massor för 1½ år sen ungefär.. det var och är fortfarande himla roligt att kunna :)

F´låt, glömde ju skriva vad det var för hästar:o
10-åringen är ett halvblod och 5-åringen en korsning, modell lättare nordsvensk.Har ingen aning om vikt men 600 kg säker på 5-åringen.
Tack snälla ni för hjälpen i alla fall!

Remont

Sv: Höanalys:

Förresten:
Är det tänkt att hästarna ska klara sig med bara hö, lusern och mineral vit då alltså.Inget kraftfoder eller?

Remont

Sv: Höanalys:

Remont skrev:
Förresten:
Är det tänkt att hästarna ska klara sig med bara hö, lusern och mineral vit då alltså.Inget kraftfoder eller?

Remont

Japp. Kraftfoder är inget man måste ge! Hästar är gräsätare och lever enbart på gräs i det vilda och även på somrarna på betet...

Ja jag har hållt på såhär i drygt ett år nu och lär mig mer och mer... ;) Att det blivit så mycket nu på sistone är för att jag varit arbetslös och haft mycket tid till övers. :D

Iaf, det stämmer inte riktigt det där med 500kg = 500g smbrp behov. Om jag räknar på min nordis t ex så ska hon ha ca 65MJ vid lättare ridning och 6ggr 65 = 390smbrp och hon vägde över 600kg. (hon finns inte mer :( )
Vet inte riktigt HUR du resonerar... :confused:

65 mj vid lättare ridning? det låter skumt då ponnyn som väger 350 ska ha 55-60 MJ vid lätt ridning.. :confused:

BeastieBabe skrev:
65 mj vid lättare ridning? det låter skumt då ponnyn som väger 350 ska ha 55-60 MJ vid lätt ridning.. :confused:

Ja, jag fattar inte varför den ponnyn skulle ha så mycket? :confused:
Det måste vara en lite mer svårfödd ponny...

Ja max 65-70MJ skulle min nordis ha med ridning 4-5 dagar/vecka (skogsturer och lite dressyr på ca 30-40min varje gång).
Enligt tabeller ska hon nästan ha ännu mindre... Ett kallblod på 600kg har underhållsbehov på 61MJ enligt tabellen. Ett varmblod 64MJ.
En ponny på 300kg 36MJ och på 400kg 45MJ (underhåll alltså).

Kom på en grej... det där med 500kg = 500g smbrp kanske stämmer in mer på varmblodiga hästar?

Om en varmblodig häst med samma vikt och ridning skulle ha, låt säga 75MJ, blir det 6 x 75 = 450smbrp. Njae... Inte där heller stämmer det! :crazy:
Du räknar nog med rätt högt energibehov i såfall.... Om man räknar på 85MJ till den hästen blir det 6x85MJ = 510 smbrp. Då NÄRMAR det sig men det fattas nästan 100kg ändå. :confused:

milly skrev:
Det ser OKEJ ut, lite för låg kvot bara. Den skulle vart runt 6. Så du behöver tillsätta lite mer protein.
Det skulle fungera rätt bra med lite lusern som tillskott!

Jag har fått höra av andra som håller på mycket med hö att unghästar ( tänker på 5åringen) att de ska ha ett kraftigare hö än en vuxen häst? Eller har jag missuppfattat detta helt? eller räknas inte 5 åring som unghäst?

När man räknar foderstater så är hästar unghästar fram till treårsdagen. Annars är det rätt att unghästar har ett högre grundbehov och även behöver en högre kvot än hästar över tre år.

Det där med Mj-behov efter tabellen måste man ta med en stor nypa salt... Min ena ponny väger 400 kg och har alltså ett grundbehov enligt tabellen på 45 Mj men i verkligheten krävs minst 60 Mj för att hålla hullet fint över vintern. Hon är NF och tillhör alltså de s.k. lättfödda ponnyraserna. Tabellbehovet är något man kan utgå ifrån första installningsperioden man har hästen om man inte vet vad den ätit innan. Sedan ser man ju om hästen kräver mer eller mindre mat. Dessutom tror jag att man räknar arbete ganska olika, min uppfattning är att ryttarna oftast överskattar det arbete som hästen presterar.
//marti

Pimsen skrev:
Jag har fått höra av andra som håller på mycket med hö att unghästar ( tänker på 5åringen) att de ska ha ett kraftigare hö än en vuxen häst? Eller har jag missuppfattat detta helt? eller räknas inte 5 åring som unghäst?

Som marti redan förklarat - nej en 5-åring är vuxen och behöver ej ha en högre kvot. Fram till 3-års ålder ska de ha högre kvot, 6mån ålder ska de ha en kvot på 12, sen 9.5 efter ett halvår, sen till slut bara 6.5 när de är över 18mån.

marti130 skrev:
Det där med Mj-behov efter tabellen måste man ta med en stor nypa salt... Min ena ponny väger 400 kg och har alltså ett grundbehov enligt tabellen på 45 Mj men i verkligheten krävs minst 60 Mj för att hålla hullet fint över vintern. Hon är NF och tillhör alltså de s.k. lättfödda ponnyraserna. Tabellbehovet är något man kan utgå ifrån första installningsperioden man har hästen om man inte vet vad den ätit innan. Sedan ser man ju om hästen kräver mer eller mindre mat. Dessutom tror jag att man räknar arbete ganska olika, min uppfattning är att ryttarna oftast överskattar det arbete som hästen presterar.
//marti

Ja givetvis ska man bara använda tabellerna som en riktlinje... Märker man att den faktiskt behöver mycket mer, då ska man givetvis ge den det!
Men med min nordis tycker jag iaf att det stämde ganska väl. :smirk:

Det där med BeastieBabes sätt att räkna tycker jag iaf inte verkar vara rätt på nåt sätt. Det blir FÖR mycket protein! NÅN häst kanske mår bra av det men inget man ska gå efter till att börja med.
MJ behov först , sen ca 6ggr det blir smbrp-behovet. Så bör man räkna!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Har fått höanalysen nu, aldrig sätt en tidigare och behöver hjälp med att tolka den! Torrsubstans 59% Råprotein 117 g/kg TS...
Svar
2
· Visningar
1 276
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama