Höanalys?

JojoC

Trådstartare
Hej, hoppas att någon kan hjälpa mig lite, har aldrig gjort höanalys tidigare.
Hösilaget vi köper till stallet är inte analyserat, och bonden sa att han inte har det för att han tar det från ca tio olika ängar.
Hur gör man då?
Går det att ta strån från några olika balar (från olika ängar) och skicka in och få ett "snittvärde"? Kan det ge en ungefärlig visning på innehållet eller blir det helt tokigt?
Måste man annars ta analys på en äng, be att få balar endast från den ängen, och göra nya analyser för varje äng?
Lite tjorvigt, när jag inte heller ansvarar för inköpet, men gärna vill ha analys på grovfodret.

Sv: Höanalys?

Det växer ju lite olika på olika ställen på vallen också, så även om allt foder är från samma vall så kan innehållet skilja sig mellan balarna.
Jag brukar ta prover från ett antal balar, klippa, blanda ihop och skicka in som ett prov.

Ett snittvärde får man ju men ska också vara medveten om att det så klart kan skilja sig mellan balarna. Om det är mycket olika värden på fodret så blir det ju hastiga kast mellan olika foder. Var noga med att börja med en bal redan innan den första är slut, så att du gör ett planerat foderbyte för varje bal.

Jag har nyss fått veta att man kan göra ett prov i efterhand och vi kommer kanske att göra det på stallets inköpta silage om det inte är så att en analys finns, men då får vi ett snittvärde i alla fall.

Man skulle ta en tuss från varje ny bal som öppnas (helst långt in i balen), tussen tar man och lägger i frysen. När man har ett antal tussar från olika balar klipper man ner alltihop, blandar och skickar in rätt mängd för analys.

Men då är frågan..
Hur många balar bör man ta ifrån?
Blir snittvärdet rättvist om det visar sig att balarna kommer från olika marker? Har glömt fråga om de kommer från olika marker.
Hur veta/anta att en bal är första eller andra skörd?

Det är så jag gör eftersom min bonde inte analyserar (han säljer både till häst och ren).

Jag tar ett nytt prov varje gång jag öppnar en bal (så långt in som möjligt men alltid samma dag jag öppnar balen eftersom jag inte vill att TS påverkas, alltså att provet jag tar har hunnit torka något).

Jag kommer skicka på ett väldigt lågt antal balar nu eftersom jag vill veta så snart som möjligt, och kommer att skicka in nya prover senare i vinter. Jag brukar sikta på att ha prover från minst 10 balar innan jag skickar. Snittresultatet blir ju på de balar du har fodrat med. Tar du prover från balar som kommer från vall A och sedan fodrar med enbart vall B så kommer ju din analys inte att stämma med det foder du har.

Personligen så gör jag analys för att ha något att utgå ifrån. Jag räknar ut foderstaterna med hjälp av analysvärdet, och sedan gör jag eventuella ändringar beroende på hur hästarna ser ut och mår. Även om jag har räknat ut att häst A kan behöva 1/2 kg havre så kanske hästen blir tjock. Då tar jag bort havren även om den finns på papper. Mina går ju dessutom på fri tillgång och jag räknar utefter vad de ungefär äter per dygn. Kyla, väder och vind påverkar ju förstås även det. De äter mer silage ett dygn då det är -30 än vad de gör en solig dag med bara -15.

För att veta om det är första eller andra skörd måste fu fråga bonden. För analysen spelar det ingen roll, det är bara ifall man själv vill markera och skilja på en första och andra skörd i sina papper sen.

Återupplivar min gamla tråd med lite funderingar, har som sagt aldrig gjort analys tidigare så vill veta att det blir bra. Har senaste tiden tagit en tuss från varje nyöppnad bal, har nu från ca tio balar. Har lagt allt i en påse jag knutit ihop och haft i stallet där det inte är mer än någon plusgrad. Har fått hem provpåsen nu, de säger stt man ska ta med ensilageborr mitt i balen? Men funka det som jag tänkt som tidigare inlägg här sagt, att jag klipper till och blandar från det jag samlat på mig? Känns som en hel vetenskap! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama