Nu kommer jag att få hela Buke på mig…
Jag tror inte på analyser. Detta är helt sant. Jag har genom åren haft ett antal svårfödda hästar. Jag har stått på stall med analyserat hösilage där jag tog hjälp med uträkning av foderstat. Hösten rasade i vikt.
Bytte stall till ett med oanalyserat hösilage. Jag gav hästen så mycket hon åt + något kg kraftfoder, hon blev jättefin.
Detta har upprepats gång på gång. Stod på ett stall med superanalys. I verkligheten var höet mögligt och helt otjänligt som foder. Stod på ett annat stall med superanalys. Jag har ingen aning om var den analysen kom ifrån … i alla fall inte från det höet.
Jag fodrade de sista åren med häst med ögat. Gick helt och hållet på känsla, hur hästen kändes, hull, överlinje. Gav mineraler, kraftfoder och hösilage. Detta fungerade utmärkt.
Om jag någonsin köper häst igen kommer jag att göra precis likadant. Jag skiter fullständigt i analys. Jag tror inte på de helt enkelt. Känns och luktar höet bra och hästen äter det anser jag att det är bra. Känns hästen slöare ökar jag på med havre eller liknande. Blir överlinjen sämre sätter jag på mer protein. Mineraler ger jag alltid.