Höanalys - igen

Tussemaja

Trådstartare
Har fått min första höanalys - av bonden jag har köpt av.
Är väldigt okunnig när det gäller detta. Det första jag insåg var att det inte fanns med nåt om vitaminer, mineraler å sånt. Kan jag skicka in en ny egen analys och få med det åxå?
Å så till huvudfrågan: Vad innebär allt detta:

Hösilage
Torrsubstans 72 %
Sältbart råprotein g/kilo foder
Energi, foder 8,0 MJ/kilo foder
---------------------------------
Råprotein 105 gr/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 67 g/kg torrsubstans
energi 11,2 MJ/kg torrsubstans

Skulle va jättetacksam om nånkunde hjälpa mig att tyda detta! PM:a gärna!

Sv: Höanalys - igen

För varje kg grovfoder du ger av det här hösilaget får hästen:

720 gram torrsubstans
48 gr smältbart råprotein
8 mj energi

Kvoten mellan smrp/mj är 6, vilket kan ses som bra om hästen inte har stort behov av protein.

Hösilaget är torrt (för torrt för att jag skulle vilja köpa det).

För att se hur det fungerar i en foderstat kan du gå in på t ex www.freefarm.se och kolla ungefär vad din häst kan tänkas behöva, och räkna hur mycket hösilage du behöver ge och om du behöver komplettera med något. Tänk på att hästen behöver minst 1 kg/torrsubstans/100 kg häst och dag. En häst på 600 kg behöver alltså 6 kg torrsubstans och det blir minst 8,5 kg av det hösilaget du har.

Förutsättning för att HÖ ska bli bra. Större risk för plastskador och känsliga foder när det kommer till plastat grovfoder.

Har du mjukt, blött hösilage fogar det sig fint innanför plasten. Torkar man stråna blir de hårdare, och mikroskopiska skador på plasten är ett faktum. Större risk för mögel redan innan balen öppnats alltså.

Plast = filmen som omger balarna.

Jag däremot vill ha torrt ensilage eller rättare sagt plastat hö eftersom syraprocessen inte går i gång. Det håller bättre hygieniskt, enligt min erfarenhet, efter man öppnar det. Samtidigt är risken för botulism lika låg som med hö.
När man plastar torrare eller rättare sagt torrare och grövre ska man ha minst 8 lager eller helst 10 lager plast.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Ja, så trodde å tänkte jag åxå. Jag vill helst ha hö men eftersom det numer är svårt att få tag i välbärgat vällagrat hö så tyckte jag det här var toppen. Renare, mindre dammigt, slipper få utmögel om det regnar och är fuktigt väder under hösten (våran lada inte den bästa...) Jag tror det är 9-10 lager film på det här...

Både och. Själv tycker jag att t ex SLU´s rekommendationer stämmer: ts 55-65 % är bäst.

Har däremot haft betydligt torrare, men tycker det kräver lite mer pyssel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 257
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka