Höanalys?Hur?

Merwen

Trådstartare
Vart vänder man sig om man vill göra en hö-analys för att få reda på värdena i höet? Hur mycket kostar det och hur lång tid dröjer det innan man får resultatet?

Sv: Höanalys?Hur?

Hjortens lab är billigast. Jag skickade in prov till dem i onsdags förra veckan och fick svar idag!

På deras hemsida kan du skriva ut en följesedel som du fyller i och skickar med höprovet.

nä hjortens labb e inte billigast.
Ja skickade en prisförfrågan till dom o till analycen o då var dom sistnämnda billigast.
ja fick resultatet via mail efter tre dagar.
sedan kom de på posten oxå.

Är du säker på det? De har alltid varit billigast på grundpaket (inkl mineralanalys), däremot har andra bolag att man kan välja bort mineralanalysen och bara få mj och smrp.

agrilab använde jag mig av, tog iofs paket för både häst+ko då han som säljer det ville veta också. Kostade runt 625-700 kr

detta var inkl mineraler!

Minst 600:- måste du väl ändå betalt ? enligt deras sida så kostar analys på hö:

protein/energi 335:-
Mineraler 191:-
+ moms 25%

Det kan omöjligt bli 500:-.

OK! Nu ska jag vara lite tydligare.
Ni kanske ändå har rätt gällande vem som är billigast.
Jag skulle bara analysera fram mineralerna så då skrev jag till båda dom två o nåt företag till om vad de skulle kosta.
Då var de ja sa billigast.
Kanske hela annalysen inte är de.

En analys hos hjortens lab (mj, smrp, ca, p, mg och k) kostar 550:- inkl moms.

Fick faktura idag. Priset är höjt med 50:- från förra året.

Förmodligen för att du hos hjortens lab endast kan välja grundpaket för häst vilket är både mj, smrp och mineraler.

aha ok.
fast dom skrev att just bara mineralvärderna skulle kosta si o så mycket.
Hittade mailet hjorten (9:e sept): "bara mineralerna kostar 350 kr +moms, medans paketet (energi, råprot, smbråprot och mineraler) kostar 440 kr+ moms"
Från analycen(9:e sept): Mineraler kostar ca 250 kr om vi kör det på prov som redan finns hos oss. Annars ca 300 kr och det kommer in som opreparerat prov.
Så mineralerna var billigare alla fall.
O jag fick som sagt svaret från dom på ca 3 dagar på mail. I brevlådan något senare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka