Höanalys - hur gör man?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Tänkte försöka göra en analys av höet men fattar ingenting av hur man gör.

Av alla dessa företag verkar hjortens "analyspapper" som man ska skicka med lättast att fylla i.:
http://www.hjortenslab.se/dokument/blankett_foderanalys.PDF

Jag vill veta hur jag ska bygga upp foderstaten, räcker "grundpaket häst" då?
Hur vet man % baljväxter?
Vad är provbeteckning?
Provtagare, är det jag lr?

Hur går det till sen när jag fyllt i lappen.
Tar jag bara en näve hö och lägger i ett kuvert lr vadå :S

Sv: Höanalys - hur gör man?

Jag kan berätta hur jag gör (skickar till Analycen).

Jag plockar försiktigt ut prover från 5-7 balar. Jag öppnar balarna och tar proverna från mitten, drar försiktigt ut stråna så att inte blad och blommor trillar av i processen.
En "näve" från varje bal typ och ner i en påse.
Klämmer ut luften, knyter ihop.
Fyller i blanketten, lägger den i en ytterpåse som jag lägger höpåsen i. Knyter ihop.
Lämnar in till Lantmännen som skickar det vidare till Analycen åt mig. De mailar och postar provsvar, brukar ta mindre än en arbetsvecka för mailen.
Jag beställer svar på energi, protein och mineraler.
Har hittills inte känt anledning att välja hygienisk analys, de tankarna tycker jag mer brukar dyka upp senare på vintersäsongen om det är fuktigt väder och höet blir fuktigt.

Jag kan berätta hur jag gör (skickar till Analycen).

Jag plockar försiktigt ut prover från 5-7 balar. Jag öppnar balarna och tar proverna från mitten, drar försiktigt ut stråna så att inte blad och blommor trillar av i processen.
En "näve" från varje bal typ och ner i en påse.
Klämmer ut luften, knyter ihop.
Fyller i blanketten, lägger den i en ytterpåse som jag lägger höpåsen i. Knyter ihop.
Lämnar in till Lantmännen som skickar det vidare till Analycen åt mig. De mailar och postar provsvar, brukar ta mindre än en arbetsvecka för mailen.
Jag beställer svar på energi, protein och mineraler.
Har hittills inte känt anledning att välja hygienisk analys, de tankarna tycker jag mer brukar dyka upp senare på vintersäsongen om det är fuktigt väder och höet blir fuktigt.

okej, så du plockar 1 strå i taget?
kan man ha typ en ica-kasse?
lantmännen, är det samma som granngården?
kan vem som helst gå dit med en påse och be dom skicka,
lr ska man lägga i kuvert?
hur vet man om det är övervägande gräs lr klöver?
vad ska man skriva på "uppgifter om provet"?
gör det ngt om man inte kryssar i vilken skörd det är?

Nej, inte ett strå i taget - någon måtta får det vara på försiktigheten! ;)
Men jag är försiktig i alla fall så jag inte drar sönder stråna i onödan.

Ja, man kan ta t ex en Ica-kasse.

Lantmännen = Granngården.

Vem som helst kan gå dit och be dem skicka, bara man först fyller i Analycens formulär som man hittar på deras hemsida. Du behöver inget kuvert (däremot gärna dubbla påsar som jag beskrev där du lägger lappen emellan.

Du ser på höet om det är övervägande gräs eller klöver (är det hästhö ska det inte vara övervägande klöver). Är du osäker, fråga bonden du köpte av.

"Uppgifter om provet" vet jag inte vad som syftas till, men kan tänka mig din egen märkning om du skulle t ex skicka fler prover så att du vet vilket resultat som hör till vilket höprov.

Fråga bonden om vilken skörd det är, men det spelar ingen roll för analysen. Jag tror de gärna vill veta för att de för statistik på analysresultaten och då behöver de ju lite uppgifter om proverna först!

Jävlar, nu ska jag bara vänta på emballaget då!
Man får fakturan efter lr i samband med att man får analysen dårå?

Vaddå vänta på emballaget? Det räcker med en påse ju.

Faktura kommer med posten efter analysen.

Nej, det är inte gratis frakt bara för att man använder deras emballage. Man betalar frakten på fakturan för analysen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka