Höanalys-både näring & hygien?

Snobben

Trådstartare
Dom flesta som gör höanalys kollar väl höets näringsvärde,någon som även kollar hygien och är det bra att göra,dva säger det mycket om hur bra höet är?

Sv: Höanalys-både näring & hygien?

Oftast är det ingen idé att göra hygienanalys nu på sitt hö om man inte misstänker något särskilt. Däremot om ett par månader kan det vara lämpligt att kolla så att det inte möglat eller liknande. Nu är det ju ganska nyskördat och fräscht, tar ju ett tag att bildas mögel.

Det är ju jättebra att göra en hygiensik analys. Även om grovfodret ser helt ok ut kan det ju vara ganska undermånligt ändå. Jag själv har tyvärr aldrig gjort en hygien analys, bara hotat en hösäljare att: jag ska minsan göra en, så han hämtade hem sitt skithö som han påstod var i tipp topp...och gav mig bättre hö. Fast det behövde jag ju ingen analys till för att se att det var under all kritik..men det funkade som hot ;)

Just därför vi tänkte göra hygien analys med,OM höet inte är helt fräscht.Det är ganska grönt & luktar gott & så,men vissa balar verkar vara väldigt dammiga,vilket är lite misstänkt.Är rundbalar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 291
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama