Höallergisk häst misstänks ha fått hö

Sv: Höallergisk häst misstänks ha fått hö

Om en häst är allergisk mot hö, vad äter den då? Har aldrig hört talas om en höallergisk häst.

Kan det vara så att ägaren har lite minst sagt knepiga åsikter och någon gett hästen hö för att denne tycker synd om hästen.

Norrland

Höallergi finns, googla på det.

Ofta äter dom hösilage eller lucern, ooftast är det inte själva höet dom är allergisk mot utan sporerna & dammet i det.
Hösilage är oftast "renare" & mindre dammigt.

Senast ändrad:

Men det är en annan sak. Då är hästen, som du skrev, inte allergisk mot själva höt utan mot mögelsporer i höt. Ett friskt och bra hö ska inte vara dammigt. En sån häst har problem med luftvägarna. Då är hösilage bättre, troligen i kombination med lösdrift. Det finns mycket som kan irritera luftvägar i ett stall.

Men i artikeln lät som om hästen är allergisk mot just hö. Och då hjälper det inte med hösilage, det är ju också hö. Vad äter en häst som är allergisk mot hö? Nä, låter fortfarande som om det handlar om lite knepiga åsikter hos en hästägare, och som om någon annan i stallet tyckte synd om hästen och gav den mat.

Tänker på en viss barfotalära där upphovsmannen hävdar att hästar kan klara sig på en barkdiet. Kan det vara något sånt som ligger bakom?

Norrland

Ingen aning, vet bara det kallas höallergi & det kan vara ganska allvarligt. Finns hästar som är superkänsliga mot damm i hö.
Har själv ingen erfarenhet utav det. Som sagt googla eller sök på forumet, någon måste ha erfarenhet utav det.

Skulle tro man ge sådana hästar alfa alfa eller lucern istället...

Det finns ju pollenallergiska hästar liksom pollenallergiska människor, jag känner båda sorter och gemensamt för dem är att de inte fixar hö men däremot hösilage. Vi har bara hö av god hygienisk kvalité!

Usch vilken fånig människa... förmodligen har någon fodrat med hö av misstag - vilket är väldigt lätt hänt när man har hästen uppstallad i ett stort stall/ridskolestall med många olika människor inblandade i fodringarna.

Varför sköter hon inte om sin häst själv i ett litet privatstall om den är så känslig ?

Jag vet hästar som inte "tålt" hö. De har fått äta ensilage eller annat blötare stråfoder de jag hört talas om. Lucernbriketter kan ju ersätta hö för det innehåller ju växttråd, däremot så gör inte lucernpellets det, så har jag lärt mig i allafall.

Det stod ju inte så mkt i artikeln, men om jag får gissa vilt så kanske kvinnan har en häst som av ngn anledning utvecklat kvickdrag eller ngt luftvägslidande och därför inte klarar av att äta torrt hö. Det kan ju vara tillfälligt eller permanent att en häst får luftvägslidande, det har jag sett irl. Vet en häst som en vinter fick hö som legat i "bad" i ett badkar ett par timmar innan det fodrades, hästen gick ute så mkt det gick, och tiden i stallet var med mkt god ventilation (öppet både fönster och dörrar). Hästen i fråga höll på att "hosta upp lungorna", och åtgärden inklusive veterinärs rekommendationer gjorde att den friskförklarades till vintern därpå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst har dött av sina skador, en annan har fått skärsår av oklar anledning. Polisen i Bohuslän utreder just nu om det finns något...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När länsstyrelsen kom till gården i Malung-Sälens kommun tillsammans med polis möttes de av en avmagrad och tufsig häst med trasiga...
Svar
0
· Visningar
645
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna har anmält att någon har våldfört sig på hennes häst i Vallbergatrakten, utanför Laholm, under natten mellan lördag och...
Svar
0
· Visningar
792
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna har anmält en person som skulle ha skött hennes häst för djurplågeri.... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 270
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama