miamiSwing

Trådstartare
Om man ger hästen 4 kg hö hur mycket hösilage ska man ge för att få 4 kg hösilage? Deyt är ju rätt mycket vatten så de väger ju mer. :rofl:

mvh

Sv: Hö?

har du 60% TS i ditt hösilage så är det 5,5-6 kg silage, dvs öka på 50%

hur mycket hösilage ska man ge för att få 4 kg hösilage?
Som du har skrivit frågan så är svaret 4 kg men jag fattar vad du egentligen menar så här får du enkel omräkningstabell av mig...

1 kg ts motsvaras av:
1,1 kg halm 90% ts
1,2 kg hö 84% ts
1,8 kg hösilage 60% ts
2,5 kg hösilage 40% ts
4-7 kg bete 15-25% ts

Men är du inte intresserad av näringen i grovfodret också?
//marti

För att veta hur mycket vatten du har i hösilaget så kan man mäta det. Ta ett kilo. Lägg på tork i ugnen och väg efter att det har torkat så vet du vad det skulle väga om det hade varit hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar