Tja, den del av sommaren där du kan få in hö med vettiga värden är över utan tvekan.
Här (norduppland) är det en katastrof med höet. Få fick in tidigt i säsongen, en del fick in halvtaskigt och de flesta fick se skörden ruttna bort på slag/plasta det för att rädda vad som räddas kunde/har sitt kvar på rot och väntar på väder så de törs skörda.
'Min' höleverantör som brukar få in ca 90 ton/år har fått plasta de försök han gjorde tidigare i somras och väntar nu på bättre värdet för att kunna slå. Nu senaste dagarna verkar vädret blivit bättre förutom att det är fuktiga nätter, och bönderna kappkör desperat på åkrarna för att försöka få in NÅGOT. Värdena på det som tas in nu lär dock inte vara någon höjdare.
Min hösilageleverantör gnuggar händerna i förtjusning och planerar antagligen en resa till Karibien i vinter
Han har fått in sitt hösilage utan problem, enligt tidtabell och fick dessutom en större skörd än väntat. Och efterfrågan kommer vara hysterisk...
SÅ, de som var smarta nog att vänta och inte har slagit än, de kommer få in sitt hö men värdena kommer inte bli bra. De andra har fått se skörden gå åt helvete eller plastat.
Båda grannarna har fått in halva skörden, och blivit rejält mycket mer fårade i ansiktet under sommaren när de bekymmersamt betraktat åkrarna. Jag såg vad grannen med fåren tog in vid midsommar, och det var ingen vacker syn..