Hö vs Silage

A

anni0001

När jag var liten fanns "bara" torrhö att fodra hästarna med men nu tycker jag det är väldigt vanligt att ge hästarna silage.
Jag ger fortfarande torrhö eftersom silaget troligen skulle bli förstört innan det blivit uppätet plus att vi tar in grovfoder själv och kan inte plasta något (men däremot köra torkar ;) )

Vad är fördelar och nackdelar med de båda grovfodren?

Är det vanligare med silage nu mot för 15 år sen eller är det bara så jag upplever det? Varför då isf?

Jag har bara fodrat med silage under en kortare period då jag fick hem en häst lite oplanerat och inte fick tag på hö så jag har inga erfarenheter.

Sv: Hö vs Silage

Lättare att förvara, lättare att få tag på (med OK kvalité).

Jag tycker det är betydligt vanligare nu än för 15 år sedan, då hette det ju att allt paketensilage var kofoder. Vi fodrade 170 kgs bal på två hästar, när vi bara hade xx och shettis så blev det hö på sommaren. Men det är som sagt väldigt svårförvarat för oss, så jag försöker undvika hö så långt det går.

Får man fint hö o kan förvara det bra till det blir dags med bete är det ju ett plus. Jag gick över till silage med en kvalsterallergisk häst och köpte "småpack" hösilage, balar ca 30-40 kg, perfekt till 2 hästar. Hade annars rundbalar hö på loftet innan dess.

Men varför är hö mer till plus än silage? Jag har en liten känsla av att många "gärna" vill ha hö men pga olika anledningar inte kan ha hö och därför tar silage. Vad är fördelar/nackdelar med de båda?

Förvaringen är ju enklare med silage om man inte har tak. Varför är "fint hö ett plus" som Balderum Norr skriver?

För mig är det inte avgörande om fodret är silage eller hö för hästarnas skull. Man får helt enkelt se till sina förutsättningar.
Kan man inte lagra hö på ett bra sätt eller saknar möjlighet att hämta/få hemkört lite i taget så kanske silage är ett bättre alternativ.

Har man förvaringsmöjligheterna så får man ju se till hästarnas behov. Allergier och botulismrisken får man ju ta hänsyn till men sedan också vad man får tag på. Vilka värden behöver mina hästar och vilket foder kan jag bäst fodra med? (Om hästarna ska kunna äta så mkt som möjligt utan att bli feta eller få i sig så mkt näring som möjligt på så lite foder som möjligt för att inte magra av)

Det foder som tillgodoser hästarnas behov är väl lämpligast att köpa in, oavsett om det är hö eller silage?

Mvh JV

Ja det är ju en självklarhet (för mig) att man fodrar med det som passar just mig/min häst.

Så själva fodret skiljer sig inte så mycket åt då förutom att man troligtvis behöver ge mer av silage än av hö? Avgörandet är just tillgången/förvaringsmöjligheterna?

Det finns de som tycker torrhö är bättre ge än silage, kanske pga en del hästar blir lösa i magen av silage. Numera ger många sin hästar hösilage, en torrare variant av ensliage som passar hästar bättre. Jag minns när jag kom i kontakt med ensilage från början - nån gång i början av -90-talet, det var blött o frös i kylan, diarré, mögel, osäkerhet.

Har man möjlighet hålla ett bra torrhö hygieniskt fint större delen av året är det ju finemang. Annars finns silage.

Hur mkt man ska ge av silaget beror på torrsubstansen. Analys tycker jag är en nödvändighet, både för torrhö o silage.

Mina hästar föredrar silage framför torrhö.

ja jag förknippar silage men det du säger, diarre och mögel (men det var ju bra länge sen nu!) :p Men fodrade med sk Hösilage när jag var medryttare i ett stort stall för några år sen och det var bättre tyckte jag. Ensilaget som kossorna äter är ju riktigt riktigt blött och luktar riktigt sött!

Skiljer det sig i näringsvärden mellan de båda grovfodren? har inte studerat likheter/skillnader i analystråden.

Det finns säkert olika uppfattningar men vår veterinär som har forskat en del på hästtänder ser en lavinartad ökning av en viss sorts karies sedan hösilage började fodras med i större mängder. Kariesen gör att "cementpelarna" i hästens tänder bryts ned vilket leder till foderinpackningar, hål och tandfrakturer - utan de där pelarna går tänderna av. Det låter kanske skumt eller flummigt men jag läste en artikel av honom som publicerats i en veterinärmedicinsk tidskrift och det låter som om han vet vad han pratar om.
Det bästa, anser han, är ett hö av inte så hög kvalité (naturligtvis skall det vara fräscht!) som man alltså kan ge mycket av utan att hästen går upp i vikt.

Måste man ge hösilage (vi har inget annat alternativ i det stallet jag håller till pga brist på lagringsmöjligheter) så bör man även ge i alla fall en del halm eller vanligt hö efter silaget som hästen kan "borsta tänderna" med för att återställa balansen i munnen. Inte den bästa lösningen men bättre än att ge endast hösilage.

Själv tycker jag annars att det är praktiskt med hösilage, när vi hade hö var det alltid problem med att det möglade eller blev äckligt, nu är det ytterst sällan som silagebalarna är dåliga även om det händer. Men då måste man ju vara tillräckligt många om en bal så att den äts upp tillräckligt snabbt.

Jag läste samma artikel och är väldigt kritisk till hans slutsatser. Användningen av kraftfoder har exempelvis förändrats under samma period så det går inte att säga vad ökningen i karies orsakas av.

Hej!

För en som gått hela vägen från småbal, hård och löspressat, via stora rundbalar m.m. fram till hösilage så har livet fått en helt annan mening för mig och hästarna :D
Varför?
När vi hade småbalar så levde man med väderlekstjänsten. Det skulle vara torrt några dagar innan vi högg och minst en vecka efter. När det var hugget skulle det vändas ett antal gånger innan det pressades, sedan ställdes balarna på högkant ute på stycket för att eftertorka. Därefter skulle man ta in alla och lagra i logen. Med en luftfuktighet på 300 % här nere i södra Skåne var det svårt att hålla bra hygien. Under vintern sedan skulle de släpas ut till hästarna. Så visst fanns det underlag för magsår varje år innan man fått in skörden :eek:
Fördelen med småbalarna var att de var lätta att hantera och att det var lätt att kolla hygienen.

Men som sagt, sedan förbättrades tekniken och det blev lite billigare att plasta. Vi producerar själva rundbals-hösilage på en ts-halt på mellan 70-75 % och lite grövre stån. De ligger på c:a 400-450 kg och höstskörden tar vi små plastade balar på c:a 75 kg.

Fördelarna:
Man behöver inte ha lika många dagar torrväder.
Man behöver inte vända och därmed slås inte bladen sönder och mer näring behålls.
Hästarna tycker om det.
Lättare att lagra och att hålla god hygien.
Ställer ut en bal med traktorn, alltså lättare att hantera.
Kan använda logen till annat då den inte behövs för hö-lagring.;)
Finns säkert fler fördelar som blivit så självklara att man glömmer dem ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

ja jag förknippar silage men det du säger, diarre och mögel (men det var ju bra länge sen nu!) :p Men fodrade med sk Hösilage när jag var medryttare i ett stort stall för några år sen och det var bättre tyckte jag. Ensilaget som kossorna äter är ju riktigt riktigt blött och luktar riktigt sött!

Skiljer det sig i näringsvärden mellan de båda grovfodren? har inte studerat likheter/skillnader i analystråden.
Ensilage är lite lättare att få bättre värden på iom att det inte behöver vändas och hanteras på åkern så mycket (bladen faller inte av lika lätt när gräset fortfarande ar färskt när det pressas). Annars beror det till största delen på lagringsmöjligheterna och möjligheterna att göra slut på balen tillräckligt fort tycker jag. Jag själv som bara har två hästar anser mig inte kunna ha ensilage (jo, riktigt små balar då, men då kommer det in ekonomiska aspekter istället) men har en liten hölada som jag kan få in några hundra balar hö i. Så för mig funkar hö bättre. Jag har annars inget emot ensilage alls. Dock tror jag att många stall- och hästägare inte riktigt vet hur ensilaget ska hanteras så att det behåller god hygienisk kvalité vilket får följden att hästarna blir dåliga i magen. naturligtvis finns det hästar som inte mår bra av ensilage oavsett hygienisk kvalité också. Det sk. koensilaget med ts på runt 30% är förvisso blött, men anledningen till att hästar blir dåliga av det kan också mycket väl bero på brist på fiber då folk inte inser att ett kilo ensilage inte är samma sak som ett kilo hö avseende fiber (och övrigt näringsinnehåll förstås).

Jag kan inte heller ha ensilage eftersom jag bara har en shettis och ett hbl-sto. De skulle för allt i världen inte kunna käka upp en bal på "bra" tid. Och för mig är det tvärtom, har ingenstans att förvara en massa stora rundbalar - men däremot perfekt plats för knippat hö ;)

Jag har ett hö med ts på 84% med en kvot på 6,5. Mitt ungsto på snart två år bör enligt tabell klara sig på 11 kg hö per dygn (inget kraftfoder öh, bara mineraler) och som det ser ut hittills så följer hon tabellen. Hur mycket mer skulle hon behöva äta pga lägre ts i ett ensilage med samma kvot?

Jag kan inte heller ha ensilage eftersom jag bara har en shettis och ett hbl-sto. De skulle för allt i världen inte kunna käka upp en bal på "bra" tid. Och för mig är det tvärtom, har ingenstans att förvara en massa stora rundbalar - men däremot perfekt plats för knippat hö ;)

Jag har ett hö med ts på 84% med en kvot på 6,5. Mitt ungsto på snart två år bör enligt tabell klara sig på 11 kg hö per dygn (inget kraftfoder öh, bara mineraler) och som det ser ut hittills så följer hon tabellen. Hur mycket mer skulle hon behöva äta pga lägre ts i ett ensilage med samma kvot?
Om vi räknar med att ensilaget har en ts-halt på 50% så betyder det att du behöver ge 2 kg för att få ihop 1 kg ts. Din häst får nu ca 9 kg ts och för att få ihop lika mycket ts på ett ensilage med 50% ts så ska hästen alltså ha 18 kilo foder för att få i sig samma ts-mängd som i höet :-)

Vi hade samma konstellation, en häst och en shettis. De käkade höst-vinter-vår upp en 170 kgs fyrkantsbal på rätt tid. Sommartid fick det bli hö med tanke på att de åt så mycket gräs på dagarna att hökonsumtionen var mycket modest när de kom in.

Inga som helst problem. Rundbalat behöver man ju inte köpa om man inte kan hantera det. Vi körde våra fyrkanter på säckakärra, betydligt smidigare än hålla på att mecka med småbalshö.

KL

Skiljer fodren sig i kilopris? Min tvååring får preciiiis i sig mellan 5-6 kg per natt och får ca 6 kg fördelat under dagen i hagen, som väldigt sällan blir helt uppätet. Hur får de i sig 18 kg?!?! Träningssak kanske ;)

Lovisaleonora - har aldrig sett nån här uppe som har fyrkantsbalar, alla kör med rundbal på MINST 300 kg. Det skulle säkert funka om jag lindar av en enda bal och ger av dygnet runt men då måste jag packa påsar isf. Hade rundbalat hö en vinter och aldrig mer.....

Jag har varit sugen på att testa ensilage just för att slippa vara så sjukt väderberoende! Det är minst sagt nervpirrande när stråna väl ligger på backen :(
Så som det är idag så arrenderar en bonde vår mark men han slår hö åt oss och vi vänder, strängar o pressar ca tio ton hö per sommar på en liten plätt. Själv tar han ensilage på resten. Skulle han kunna pressa "mindre" balar, dvs som väger mindre? Shettisen kan jag troligtvis aldrig ha på fri tillgång men det kan man ju ordna till i hagen. Men om de då ska äta nästan dubbelt så mycket mot för nu så kommer jag ju inte kunna sälja något foder öh (säljer ungefär hälften av det vi får in) vilket innebär många tusenlappar i förlorade pengar. Det känns inte så lockande ;) Iofs kanske man kan ta en till skörd senare på hösten om man tar det som ensilage, men tror jag har svårare att sälja ensilage till hästfolk här uppe än hö - stor efterfrågan på hö!

Hur kommer det sig egentligen? är de ensilagets dåliga historia som hänger sig kvar här i hälsingland? efterfrågan är gigantisk på hö, tror inte jag skulle få sälja en endaste bal ensilage till hästfolk

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 327
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Fick frågan om jag ville ställa ut en ensilgabal till våra två hästar. Balen ställs på vanlig pall och plasten skärs av eftersom. Det är...
Svar
13
· Visningar
1 440
Senast: Lavinia
·
S
Foder & Strö Har nyligen börjat med att ge ca 10kg grovfoder i småmaskiga hönät ute i hagen, och tänkte höra med er andra, som också använder dessa...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V