Hö vs. Hösilage

Sv: Hö vs. Hösilage

Hösilage

Har 19 hästar i stallet och har inget loft. Därför är hösilage den enda möjligheten hanteringsmässigt sätt. jag är mycket nöjd! :)

Vanligt analycerat hö..
Varför jag ger det är både för att det är billigare än silage där jag står (köper hö själv, silage finns på gården men kostar dubbla priset/kg) och jag tycker att det fungerar bra, båda hästarna har ätit hö hos tidigare ägarna och fungarede bra på det.. :smirk:

Hösilage.
Hästarna verkar gilla det bättre än hö.
Finns knappt hö att köpa pga dåliga skördar.
Billigare oxå!

Vanligt hö (analyserat). Min häst tål inte hösilage, så det är det enda alternativet, och dessutom gillar jag hö. :)

Ger vanligt torrt hö. Min häst blir för lös i magen av hösilage + att det finns så mkt sjukdomar ex. botulism och nervsjukdomar m.m. som kanske kan kopplas till hösilaget. Mina hästar har alltid stått på hö så deras magar mår bäst så.
Har också mina endast två hästar hemma så hanteringen av hösilage skulle bli krångligt eftersom de inte skulle hinna äta upp en hel bal på tre dagar.:D :banana:

Jag ger hö av lite olika anledningar. Huvudsakligen p g a att min ena häst bev lös imagen förra året när de fick silage samt att hanteringen var jobbigare och att en bal inte gick åt tillräckligt fort.

Nackdelen med hö är att jag får åka långt för att hämta det och jag har så liten foderkammare att jag inte får plats med så mkt samt att jag är rädd att det ska bli dåligt. Det är även dyrare än silage totalt ca 1,50 kr/kg och då ingår körkostnaderna.

Fördelen med silage är att hästarna tycker att det är godare samt att jag kan köpa det billigt nästan intill husknuten.

Analyserat hö.

Gillar inte hösilage. Luktar illa (även om det inte luktar illa för att vara hösilage,
så luktar det illa om man jmf med hö). Känns ofräscht.
Mina hästar verkar föredra riktigt hö. Får tag på det billigt och nära.
Fick dessutom tag på ett superhö som sänkte mina foderkostnader rejält!

Vi köpte hösilage förra året och säkert hälften av rullarna fick slängas p.g. av mögel, så det blir alldeles för dyrt:crazy:

Så länge det finns frågetecken kring hösilage/ensilage tänker jag inte laborera utan kör med hö, vilket jag gjort under hela mitt liv (44 år)...Hur påverkas munslemhinna, mag- och tarmslemhinna av konstant sur mat? Vad avger plasten? Hur skadligt är det för djuren? ...många frågor som inte har några bra svar...

Höt är gammalt och beprövat och jag har inte haft några problem med det...så jag fortsätter i gamla banor;)

Hö...bara vanligt hö...

Är inte helt säker på att ensilage/hösilage är bra i längden.

Mina får hö av tre andledningar.
*vi har igen maskin som blastar in det åt oss.
*vi får kulturbidrag för att vi anväder hässning när vi torkar höt.
*jag får eksem på händerna om jag fodrar med hösilage om jag inte anvåder gummihanskar, och lukten sätter sig i kläderna

Hö. Varför? Tjaa.. För att vi alltid har gett hö antar jag. Sen tycker jag bättre om hö som hästfoder än hösilage, vet inte varför dock ( :o :D )

Silage.

Vi har dammkänsliga hästar, och personligen tycker jag att silaget är ett bättre val näringsmässigt.

nu ger jag hösilage. stallet där jag står (litet med 4 hästar) har inga lagringsmöjligheter för torrt hö så då blir det hösilagebalar. har funkat mycket bra.
har gett torrhö tidigare och det har också fungerat väldigt bra.

Vanligt hö, analyserat numera.

Hade hösilage i förra stallet men jag tyckte det var enbart jobbigt.
Vi hade väldigt ojämn kvalitè i balarna. Vissa var jättetorra och andra jätteblöta. Kändes lite läskigt ibland när man tyckte att det luktade konstigt. Påtalade man det för stallägaren (som köpte in hösilaget) så blev hon nästan sur och sa alltid att det inte var något fel på det!
Droppen kom när jag i samma bal hittade en död råtta + en död groda!:eek:

Sen flyttade vi till ett mindre stall med bara tre hästar och var och en köper sitt eget hö. Passar mig alldeles utmärkt för nu kan jag ha full koll! Vill jag slänga en bal så gör jag det! :D

Hösilage. För att vi inte hann få in torrhö i år, på grund av vädret. Hade mer än gärna sett att vi gav torrhö, men nu får vi stå ut den här vintern.

Vi ger hö på höst och vår när det inte är så många som ska ha. en storbal enilage kan ju lätt bli dålig när det är varmt ute och har man bara en tre fyra hästar som ska så är det svårt att göra slut på den på tre dagar. Sedan är hösilage under vintern. Vi har ingen möjlighet att lagra så mycket hö som går åt till alla djuren under en vinter. Det går mellan 100 och 150 storblar plus det vanliga höet så det hade krävt väldiga lagringsutrymmen. Sedan finns det nästan ingen som odlar hö här alla plastar in det. Så det hö jag har brukar jag få köpa dyrt långt bort ifrån.

Jag ger hösilage. Båda hästarna är vana vid det, samt stoet hostar när hon äter hö. Jobbigt att blötlägga höet nu på vintern med (de står på lösdrift).
Har heller inga lagringsytor för hö.
Får dessutom ett väldigt bra hösilage till bra pris, av min bonde.

har gett ensilage nästan ända fram till jul men ska börja ge hö när vårterminen börjar efetrsom han äter det bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 992
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama