Hö VS Hösilage = en prisfråga?

B

BeastieBabe

Ja detta är juh konstigt egentligen.. låt oss säga att jag kan välja mellan hö och hösilage, värdena per kg TS är exakt likadana (fantasi-landet bor jag i), och TS hlaten i höet är som alla vet 84% och i hösilaget är det 42%..
av höet skulle jag behöva ge 8 kg till hästen jag har, och av hösilaget 16 kg, dvs det dubbla för att få ut samma näringsvärden och samma summa TS..

men VARFÖR kostar höet lika mycket som hösilage per kg??

gör det det hos er eller betalar ni 2 kg/kg per kg hö och 1 kr kg per kg hösilage? eller 2 kr/kg oavsett om det är hö eller hösilage.. eller betalar man per kg TS?

det vore juh bättre att ha ett pris per kg TS istället för per kg foder.. eller?

Sv: Hö VS Hösilage = en prisfråga?

Hej jag köper hösilage som har en ts mellan 60 och 70% då behöver man inte ge så mkt mera.Fördelen med hösilage är att det håller samma näringsvärde hela året medans höt inte gör det + att man slipper hosthästar,jag gick över till hösilage pga att ena hästen fick kronisk bronkit,har aldrig varit nöjdare,hästarna älskar det!! mitt kostar 1.50 kg när jag köper 250 kg bal,har tre stora hästar,gör av med en bal på 7 dagar och inte ngn tendens till att bli daligt.Hurra för hösilage som gjorde min häst frisk!! :)

ja det finns många fördelar med hösilage, jag skulle själv köpa det om jag hade häst.. jag har märkt att det lätt börjar klia i näsan och ögonen med hö.. :(
och hödammet lär juh reta hästens luftvägar, dom är juh egentligen gjorda för att äta gräs som har 15% TS bara..

Det är DYRARE att producera hösilage, framförallt småbalshösilage, än hö. Dels behövs det mer maskiner, och så kostar plasten etc. Dessutom krävs extrautrustning för att hantera det etc.

Så så långt är det rimligt med ett högre pris. Däremot beror en del av priset på att det är 'populärt' med hösilage och helt enkelt GÅR att ta ut det högre priset. Jag t ex har inget annat val än att betala och se glad ut då det inte finns några alternativ.

Jag ger 1 kr/kg för hö (svart) hemkört och avlastat. Småbal, hårdpressat. BRA värden.
Ger 2 kr/kg (svart) för hösilage, ts 55 - 60%, hemkört och avlastat. Småbal, 40 - 50 kg, det är eg en hårdpressat hösmåbal som är inplastad. BRA värden.

Men det blir ju MYCKET dyrare för mig med hösilaget, speciellt som jag ger fri tillgång. Kostnaderna för stråfoder när jag har hösilage ligger på 2000 kr/månad för två hästar, med hö ligger de på typ 600 kr/månad för två hästar... En VISS skillnad (och nej jag varken är rik eller har gott om pengar). Men vad ska jag göra? Jag har en dammkänslig dam som inte kan äta hö, och gör inte av med en storbal så bara betala och se glad ut. Och jag kommer BILLIGT undan ändå.

Men det är ju som med katt/hundmat på burk, man betalar för och släpar runt på en massa VATTEN..

Det finns många producenter som har pris per kilo TS, men det är ÄNDÅ dyrare med hösilage, pga högre produktionskostnad och mer arbete. Det är kinkigare att ta in hösilagebalar än att ta in höbalar t ex. Höbalar kan du kasta med balkastare upp på vagnen. Hösilagebalarna måste du hantera med rätt utrustning och försiktigt. Du måste ha någon bra stans att lägga dem och kan inte bara mata upp dem på skullen etc.

samuel skrev:
Fördelen med hösilage är att det håller samma näringsvärde hela året medans höt inte gör det

FEL! Hö varierar INTE i näringsvärde under året, eller under nästa år. Vitaminerna försvinner vid lagring (samma sak händer med hösilage btw). Däremot ändras näringsvärdet INTE, mer än omd u får mögelproblem då de kan skifta en liten aning, men då är fodret iaf otjänligt och det som är problemet.

Det blir dessutom större variation med hösilage eftersom TShalten skiller sig från bal till bal. Värdet skiljer sig också, men det gör det på hö med.

Så, man har MER variation med hösilage än med hö faktiskt.

Var bor ni!!? Producerar ni själva eller? Så dyrt är det inte här, men vi rullar ju eget, har ingen aning om vad folk skulle ta för sitt hösilage häromkring. Och att ni betalar för vattnet är faktiskt inte sant, för det man betalar för när man rullar är plast-nät-och manskinerna + timpeng. Vattnet har ingenting med produktionspriset att göra. Sen om bonnen tar betalt för att slippa köra med höbalspress är ju inget jag vet nåt om, men jag betalar för att slippa. Sen använder inte vi hösilage, utan ensilage för då slipper man möglet lättare. Tänk på att kolla så att dom har behandlat hösilaget innan ni köper det.

Jag betalar 100;-/liten hösilagebal. De har supervärden och jag hämtar själv. Kommer inte riktigt ihåg vad de väger men en varar i en knapp vecka.
Kommer dock inte gå tillbaka till hö någonsin, min häst har inte haft några problem med hosta och slembildningar. Hennes hälsa är värd de extra kronorna per månad

Apo

Här i skåne betalar jag ink. moms 2,50 kg för ett bra hö i småbal och ca 1,50 för bra hösilage med hög ts% i 350 kg balar. De småbalar jag har hittat ligger på samma kostnad som höet.

Jag förespråkar alltid hö före hösilage, bortsett från de hästar med tex. dammallergi osv. Den syran som bildas i hösilaget är egentligen inte till för hästmagar. Men vad gör man efter en så dålig sommar som förra året... hellre ett bra hösilage än ett dåligt hö.

Jag betalar 50 öre/kg för hösilage dvs jag får en bal på 400kg för 200:-
Höet betalar jag lite över kronan/kg

Om det blir dyrare i slutändan vet jag inte. Plastade balar är mycket lättare att lagra utan att de blir förstörda. Har man inte maskinhallar med gjutna golv och ställer höbalarna på pall där får man räkna med en del spill. Man får även räkna in kostnad för lagringsutrymmet när det gäller höbalar. Jag har inte gjort någon kalkyl men jag tror inte plastade är mycket dyrare i slutändan.
Det beror också på ts halten, en bal på 300 kg och 35%ts skulle egentligen vara hälften så dyr som en bal med samma vikt och ts halt på 70% ;)

Rolle på Österlen, som plastar för andra året
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Om det blir dyrare i slutändan vet jag inte. Plastade balar är mycket lättare att lagra utan att de blir förstörda. Har man inte maskinhallar med gjutna golv och ställer höbalarna på pall där får man räkna med en del spill. Man får även räkna in kostnad för lagringsutrymmet när det gäller höbalar. Jag har inte gjort någon kalkyl men jag tror inte plastade är mycket dyrare i slutändan.
Det beror också på ts halten, en bal på 300 kg och 35%ts skulle egentligen vara hälften så dyr som en bal med samma vikt och ts halt på 70% ;)

Rolle på Österlen, som plastar för andra året

Här lagrar bönderna hö på skullen, som liksom i princip alltid 'följer med' när man köper gård liksom. Hösilage går inte att lagra på höskulle (eller går går det ju men det är ett helvete att på ett bra sätt få dem upp respektive ner), och DÅ behöver det 'hallar' att ha det på, eller stora grusade/cementerade plattor att ställa det på och sen fågelskydd. Många löser det genom att låta det stå kvar på vallen, det är också de som brukar ha relativt många dåliga balar dock :angel:

Min förr höleverantör räknade på den faktiska skillnaden för honom i pris att ta småbalshö eller storbalshösilage, och kom fram till att priset ut till konsument för att få lönsamhet i det, ÄVEN svart skulle bli för högt. Jag försökte envist övertala honom om att ta hösilage till mig, och tyckte att jag BETALAR vad det kostar. Så långt var det ju okej, men det blev för mycket jobb för honom tyckte han. Och jag fattar ju det, det är bökigt att flytta balarna etc och han hade ingen lust att utöka maskinparken för min skull..

Men här har bönderna inga 'extrakostnader' för lagring för hö etc, men får problem att lagra hösilage (oavsett balstorlek), och dessutom för själva hanteringen av balarna (kan inte gärna kasta hösilagebalar med balkastare liksom)

scarlettlady skrev:
Var bor ni!!? Producerar ni själva eller? Så dyrt är det inte här, men vi rullar ju eget, har ingen aning om vad folk skulle ta för sitt hösilage häromkring. Och att ni betalar för vattnet är faktiskt inte sant, för det man betalar för när man rullar är plast-nät-och manskinerna + timpeng. Vattnet har ingenting med produktionspriset att göra. Sen om bonnen tar betalt för att slippa köra med höbalspress är ju inget jag vet nåt om, men jag betalar för att slippa. Sen använder inte vi hösilage, utan ensilage för då slipper man möglet lättare. Tänk på att kolla så att dom har behandlat hösilaget innan ni köper det.

Tar inte eget, det blir för dyrt i och med att man då måste skaffa en maskinpark. (Marken finns, men valt att låna ut den istället). Bor i Norduppland.

Ang vattnet så självklart blir det dyrare iom nät och plast etc (mina är inte nätade, så plasten 'bara'), men det jag menade var att köper man 1 kg hösilage så betalar man får 0,X kilo vatten också. Dvs 'på köpet' får du vatten. Samma sak om du köper en kattmatsburk, i grunden är den en högre produktionskostnad iom att det konserveras, men du får bära hem mer av den dyra burkmaten sett i kilo dessutom, eftersom du köper en massa vatten. Säg det som att hö är konserverat och hösilage utspätt då så fattar du hur jag mnar. Jag skrev ju själv att det ÄR dyrare att producera hösilage. Men ta som jag, jag betalar mina 2 kr/kg (svart) varje år, oavsett om TS är 60% eller 50%, alltså betalar jag för just vatten när det är 50% (och nej, jag klagar inte så, men håller med om att pris/kilo TS är vettigare egentligen).

Ensilage är sämre för hästmagar än hösilage, och ensilage ger större botulismrisk. Så det är ju både för och nackdelar, samtidigt är ensilage mer lagringsstabilt än hösilage. Därför jag håller mig med en hösilageleverantör som producerar för just hästar och bemödar sig om att TS-halten ska hamna rätt liksom kvoterna. Det finns ju ganska bra med forskning som visar vilken TS-halt som både lämpar sig bäst för hästar, är lagringsstabilt (för torrt blir ju en mardröm) OCH minskar risken för botulism.

Rent egoistiskt om man struntar i kostnaden föredrar jag småbalshösilage. Lätt att lagra, behöver inte bekymra mig om att det ska mögla på lagring en fuktig, äcklig vinter t ex, det är lätt att fodra med (även större kilomängder blir lätthanterliga och tar liten plats) och så tycker jag om att de får just extra vatten ffa vintertid. Men min plånbok föredrar hö ;)

Tilläggas ska kanske att det här är LANDSBYGD, så höet är BILLIGT och köps direkt av producent. För exakt samma hö säljer exakt samma producent hö till foderuppköparna från Stockholm, men nu kostar det 2.60 kr/kg, och vad det kostar hos slutkund i Stockholm kan man ju bara gissa..

Det är inte alla som har utrymme för att lagra 50-100 st rundbalar på 350-400 kg/st. Bor på en gård från första hälften av 1800 talet och när vi använde småbal gick det att lagra på skullen eller i logen. Det var ett :devil: jobb. Hugga rätt dag, sprätta och torka i 5 dagar, resa balarna på stycken och torka lite till, lasta balarna på vagn, slänga upp dem på skullen, slänga ner dem från skullen, bära ut till hästarna..puuhhh men oftas blev kvalitén bra.

Rundbal hö, inte en chans att få upp på skullen, lagra på pall med pressenning över. Luftfuktigheten i södra Skåne 3000% allt dryper på vintern, mycket som fick tas bort annars smidigt.Men som jag sa tidigare, har man plats i maskinhall med gjutet golv och droppfritt tak och plats för det antal bal man behöver är det kanske okey. Även spillet blir mer när man ställer ut på fri tillgång jämfört med plastbalarna. Jag skär upp fyra öppningar i sidan på plastbalen så den håller ihop bättre och är skyddad från nederbörd

Hösilage, sprätter inte, ringer om press och plastning, plastaren ställs där jag vill ha balarna, brevid vinterhagen. Hämtar med traktorn (spjut hemmagjort och en BM/Volvo 430) sätter ut i hagen var femte dag och har nästan noll i spill. Hösilaget kostade mig under 40 öre/kg >70%ts förra året vilket jag kan acceptera :cool:

Så det beror nog på vilka förutsättningar man har och var i landet man bor.

Hälsar
Rolle på Österlen

apocalypsen skrev:
Jag betalar 100;-/liten hösilagebal. De har supervärden och jag hämtar själv. Kommer inte riktigt ihåg vad de väger men en varar i en knapp vecka.
Kommer dock inte gå tillbaka till hö någonsin, min häst har inte haft några problem med hosta och slembildningar. Hennes hälsa är värd de extra kronorna per månad

Apo
Jag betalar 75- st liten hösilage bal

Jag betalar 1,70/kg för hö och 1,30/kg för hösilage (som är nästan lika torrt som hö) Dock är inte detta utav samma bonde, den som säljer hö är lite snålare än den andra :angel:

detta blev en intressant diskussion, då jag inte kan så mycket om det mer än att fundera ut diskussionsvänliga startfrågor så lägger jag mig inte i så mycket.. men det är många bra och intressanta svar :bow:

Alexandra_W skrev:
Många löser det genom att låta det stå kvar på vallen, det är också de som brukar ha relativt många dåliga balar dock :angel:
Vi ställer alltid på vallen, och visst kan det vara ren tur att vi bara kasserar i genomsnitt 4 balar /år av ca 80... Fast oftast beror det på att det är varmt frammåt vårkanten så balen blir dålig fortare. Eller att fåglarna trots nät lyckades ta sig igenom.
Mina hästar äter knappt hö. Dom vill ha ensilage. Vi har kört med ett mellanting mellan hösilage och ensilage i ett par-tre år nu, och det funkar mycket bra. Inte lika blött som ensilage, men blött nog för en bra process och därför inget mögel. Den vintern som gick var det bara en bal som hade en fläck mögel på vintern, de andra var i april, och en av dom hade en fläck när vi öppnade den de andra fick efter ett par dar. Jag frågade lite om priser, och här kostar tydligen en bal om ca 300kg ca 200kr. Men jag ska kolla våran räkning när den kommer, vad denna balningen kostade.

Hej!

Jag tycker ditt hösilage är en aning för blött, det ska ligga mellan 50 och 70% och i dealet är ca 65% (har jag lärt mig på RS),är det under 50 så är det risk att ensilerings processen startar(beroende på väder vind och åtgång.

Ps: du ska köpa ditt hösilage per kg ts och inte per kg.

Lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 755
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 920
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama