Jag undviker att ge hö i transport, pga att luften inte blir så käck då, och hästarna dessutom tvingas äta med högre huvudställning (= transporterar inte bort slem från luftvägarna lika bra). Korta resor så spelar det ingen roll, längre resor så försöker jag stnna och öppna upp och ge hö.. Händer dock vid enstaka fall att jag ger hö vid transport, men jag försöker undvika det.
Jag drar inte av, utan om de enstaka gång får 2 kg mer hö än normalt, så är det ingen fara. Sällan man åker långa resor ofta, och i så fall så sammanfaller oftast fodringstiden med tiden på resande fot, så då får de sin giva i anslutning till det.
Ska jag åka när det normalt är frukost så får de frukost en timme tidigare etc så de hinner äta innan man åker.
På heldagar på klinik så brukar de få mat där (nu sist fick han äta i transporten dock), och är man på kurs etc så får de ju sin mat där. och så jäkla ofta åker jag inte 4-5 h resor, och gör man inte det så spelar det som ingen roll om de är utan hö i släpet, de får sitt foder på de tider de ska iaf.
Nu kör jag också med fri tillgång, men alltså INTE i transporten, dår får de åka utan mat och äta när man är framme eller så stannar jag och ger (och öppnar upp). Bara undantagsfall de äter medan de åker, eller det ens finns hö i transporten när de åker.