Hö versus hösilage

KorallQvinna

Trådstartare
Det är möjligt att denna diskussion finns men jag hittar inte den här så jag postar ny tråd.
Jag och mitt quartersto ska flytta till ett litet stall där man står för stråfodret själv, alltså kan jag nu välja själv och får såklart beslutsångest.
Jag har haft henne ett år och under den tiden, förutom sommarbetet såklart, har hon fått hösilage. Hon har ej varit petig med maten alls, däremot är hon lite svår att hålla vid hull.
Ska jag fortsätta med hösilage? Eller gå över till hö? Fördelar? Nackdelar? Är det sak samma?
Hon får kraftfoder tre ggr om dagen också, blir ca 0.8 kg havrefri müsli plus vitamin och mineraltillägg.

Sv: Hö versus hösilage

Jag hade i första hand letat efter ett foder med bäst passande värden och inte brytt mig om det var hö eller hösilage.

Sedan får du ju ta i beaktande om du har bra lagringsmöjligheter för hö, och om du får tag i småbalar hösilage om du bara ska ge det till en häst osv. Jag upplever att det är svårt att hitta hygieniskt bra hö nuförtiden, och svårt att lagra det.

Men om inga andra faktorer spelade in så hade jag tagit det fodret med för min häst bäst värden.

Om du köper in foder själv så behöver du småbals silage för en stor bal blir lite för mycket till en häst, så jag skulle väja hö om du inte kan dela med någon.
Sen skulle jag köpa ett grovfoder som är analyserat då vet du vad du får, går ju att göra i efterhand själv men då vet du inte när du köper vilka värden det är.
Sen beror det ju på hur stor lagringsplats du har om du kan köpa hela årsförbrukningen på en gång eller om du kan beställa och hämta vartefter så du får samma grovfoder och slipper en massa foderbyten.

Först gått efter lämpliga värden till hästen, men jag hade nog hellre valt silage pga förvaringsmöjligheten samt att på senare år har jag sett bättre hygienisk kvalitet på silage än hö.

Jag tycker det är vanligt att hö är dåligt torkat så att det möglar, hö är allmänt känsligare vid intag också så min erfarenhet säger att det är större chans att få tag på silage av god kvalitet än hö.

I valet mellan hösilage med bra värden och hö med bra värden hade jag personligen valt hö. Längre tuggtid och jag tycker det är väldigt ofta man öppnar en ny storbal ensilage som är möglig och jäst.
Fast med hö måste du ju ha vettiga lagringsmöjligheter också, lite enklare med hösilage då.

Jag väljer hellre ett fint ensilage än hö vintertid om värderna är detsamma och hantering/pris inte spelar in.

Mer vätska, bättre smaklighet och större volym att äta under ett dygn.

Beror också på hur du bor och hur tillgången på bra foder är i ditt område och dina möjligheter rent konkret att hämta hem det eller få det hemkört. Ofta kan man inte välja och vraka sist och slutligen. Men om ni är flera i stallet kanske det går att dela storbal hösilage med några andra? Så blir valmöjligheterna bättre.

Vet inte om jag har så mycket att tillägga egentligen. Hållbarheten på en öppnad ensilagebal är ju begränsad. Ska man köpa ensilage till endast en häst måste man därför få tag i små balar. Å andra sidan kan det vara svårt att hitta ( och lagra) hö av god hygienisk kvalitet. Leta efter skulltorkat hö allra helst löstorkat, eller löspressat om du ska ha hö. Din fråga om Hö eller ensilage kokar ner till vilka möjligheter du har att lagra, samköra med andra ( ensilage) få fatt i bra kvalitet. Näringmässigt behöver det ju inte vara nån skillnad. Hästerna själva tycks föredra ensilage framför hö, enligt min erfarenhet. Är hästen fångkänslig kommer andra aspekter in men så uppfattade jag inte frågan.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama