Hö värden 2008

S

sweet_extraa

Vad har ni för värden på erat hö i år?
tycker det verkar variera otroligt mycket i år, kan det verkligen stämma att det är så OTROLIG skillnad trots att det är närliggande marker?

Sv: Hö värden 2008

Det kan vara 'otrolig' skillnad mellan två fält som ligger i bredd, beroende på tid på dygnet man slår, hur det gödslats/inte gödslats, hur stor del av fältet som ligger i skugga eller ej, hur mkt nederbörd resp fält får, VAD man odlat på resp fält etc.

Och omvänt, det går att få identiska värden (med viss fluktuation i proteinet) år efter år om man anpassar gödning, skördeperiod osv utefter förutsättningarna det här året. I år t ex gjorde torkan att man fick gödsla mer om man ville ha samma värden som förra året. Osv.

Jag har hösilage så ingen aning om mina värden är intressanta, det är dessutom 'beställda' värden.

Ja, och det var tydligen, enligt Strajder, som skriver här ibland en väldig "dipp" under en mycket kort tid i början av juni. Skyhöga proteinvärden som sjönk oerhört snabbt.

ja, jag vart helt ställd =/
samma bonde med totalt olika värden trots att åkrarna låg i kant med varandra..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
352
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat