Hö resp hösliage? För- och nackdelar?

A

afsana

Vilka är för- och nackdelarna med hö resp hösilage? Ger nu hö och tänkte byta till hösilage då det blir billigare.
Hur länge kan en rundbal på 200 kg vara öppnad utan att det blir förstört?
Som sagt för- och nackdelar.

Sv: Hö resp hösliage? För- och nackdelar?

Det finns många för och nackdelar men jag kan säga några

Hö:
fördelar:
en höbal håller länge och möglar inte lika snabbt
annat värde i hö

nackdelar:
kan bli dammigt "fort"
är torrt och då föredrar hästen nog mer hösilage
oftast dyrare

Hösilage:
fördelar:
mjukare och inte lika torrt som hö
mer vatten i det
oftast billigare

nackdelar:
balen håller oftast inte mer än 3-4 dagar
mögel kan finnas om det bara har blivit ett litet hål i plsten
hästen kan få boutulism (men det kan den få av annat med)
tar upp sto plats om man har ett litet stall

ja det va det mesta jag kunde komma på nu skriver mer om jag kommer på ngt ;)

Jag har hösilage till min häst och jag tkr att det funkar bra. Det ser för de första mkt friskare ut än hö och luktar godare :), det är heller inte dammigt som hö ofta är.
En hösillage bal håller ca. 4-5 dagar, på sommarn kan det vara svårt för den kan inte stå för varmt, (vet inte riktigt varför) men på sensommarn när vi börjar stalla in hästarna igen får man gå ut i hagen och hämta hösilage för det kan inte stå i stallet när det är så varmt... Kan det vara att det börjar jäsa kankse... Nån som vet ??

Och som en skrev botulsim kan dom få av vilket grovofder som helst det blir om det kommer in ett döttdjur i balen som möglar där inne lr så kan dom få i sig det om dom äter grovfoder från marken och botulismbakterier finns i jorden...

Hur länge den håller beror på kvaliteten och framför allt hur balen förvaras!

förvaras den svalt och torrt så håller en bal med torrare silage betydligt längre än 3-4 dagar. Min foder leverantör som producerar hästfoder inklusive silage av bästa kvalitet intygar detsamma.
vi har haft rundbalar på 200kg som förvarats i typ mjölkrums miljö, dvs mkt svalt, och skyddat för väder så som sol och värme. en sån bal håller utan problem i 10 dagar utan att bli det minsta dåligt! och jag är petig, så jag garanterar att jag INTE hade sagt det om det var det minsta lilla tveksamhet runt kvaliteten och hållbarheten jag erfarit.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 057
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 859
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka