Hö och Hösilage, vad är skillnaden ? :S

N

Natte

Jag har alltid haft hö, dom åren jag har haft häst och har INGA erfarenheter av hösilage så idiotförklara mig inte nu :o

Jag ska flytta till ett stall 1 april och har nu ca 8 kg hö till min kanske lite överviktiga nordsvensk. Hon är väldigt grov i sig så jag vet inte om hon är överviktig eller tjock :crazy:

Men det stallet jag ska flytta till nu har hösilage och jag vet inte om jag ska gå över till det också eller ha hö fortfarande.

Har hört att man behöver vaccinera hästar som går på hösilage men jag har hört båda delarna. :confused:

Jag ger henne väldigt lite kraftfoder för jag rider bara ute och rider inte så långt oftast.
Hur mkt ska man ge om dagen ?
Bör man blanda det lite med halm eftersom hon förmodligen är något överviktig ?

Jag vet INGENTING om detta :confused: :(
Så berätta allt ni vet så är jag super tacksam :bump:

Sv: Hö och Hösilage, vad är skillnaden ? :S

Undrar en sak till, hur räknar man ur foderstater*Stava* ? =)

I enkla drag kan man säga att skillnaden på hö och hösilage är hur mycket vatten det innehåller! Ja, sedan är det också en annan process, hösilage pressar och plastar man in lufttätt för förvaring, hö ska ju blåsas torrt på skullen.

Det skiljer sig en hel del i lukt, men du vänjer dig och lär dig känna vad "normal" hösilagelukt är med lite tid! Ett hö innehåller alltid ca 16 % vatten och 84% torrsubstans. Hösilage för hästar brukar vara mellan 70-50 % torrsubstans (det som är kvar efter man tagit bort vattnet), det är alltså blötare att känna på och mer likt gräs att äta. (gräs innehåller ju massa vatten, uppåt 70-80% har jag för mig och har bara ts-halt på 20-30%)

När man pressar hösilaget och stänger in det lufttätt kan man om man har otur få med ett litet djur eller jord från marken om gräset slagits för kort. Jag är absolut inte expert på detta, men det finns en liten, liten risk för att om en häst äter hösilage som blivit dåligt av dessa orsaker, kan den få en sjukdom som heter boutulism. De flesta hästar dör av detta, men det är ett ytterst litet antal hästar som drabbats. Vaccinerar man så blir hästen inte lika allvarligt sjuk, om den råkar få boutulism. Vissa vaccinerar, vissa låter bli för att risken är så liten. Det är helt upp till dig. Fråga dem i nya stallet hur de gör.

Vad man måste tänka på är att ta med ett par balar hö vid flytten, för att vänja hästen mage vid övergången från hö till hösilage, ta gärna två veckors tid då du mer och mer blandar ut höet med hösilage, dag för dag så att du till slut ger bara hösilage.
Vissa hästar med känslig mage tål inte hösilage.
Min häst tex som är dammallergiker kan bara äta hösilage och älskar det.

Om du ska räkna foderstat behöver du först några grundläggande fakta för att kunna börja;
Näringsanalys på hösilaget där man får veta ts-halt (dvs i procent hur mkt som är torrsubstans när vattnet räknats bort, ex 60%), hur mycket energi respektive smältbart råprotein hösilaget innehåller PER KILO FODER och hur mycket av mineralerna kacium, fosfor och magnesium.

Ungefär vad din häst väger

Det är lite krångligt, men absolut värt att lära sig!!
Hur man sedan räknar kanske vi ska återkomma till när du väl har analysen i näven? ;) *minnet är kort*

Tänk bara på att eftersom hösilage innehåller mer vatten än hö måste du ge MER hösilage än hö. Om ditt hösilage innehåller 60% ts (alltså 40% vatten) så är 8 kg hö lika mycket som ca 11 kg hösilage.
Men det beror ju på hösilagets ts-halt.
Är du med? ;)

Ja jag tror det :P
Ska ringa dom i det nya stallet och be om analysen ?
Jag vet inte rikigt vad hon väger. 700 kanske 7500 kg ? :cool:

Läste någonstans att man bör ge minst 1 kg/100 kg häst stämmer det oftast eller ?

Tack så JÄÄÄTTE mkt =D

7500 kg. Det var inte dåligt.. :angel: ;)

Det sägs väl att man bör ge minst 1 kg hö / 100 kg häst om dagen, (Är det inte 1,5 föresten? ) men det är en absolut minimigiva, och jag tycker, för hästen skull att man ska ge mer än det.

Ja jag tror det :P
Ska ringa dom i det nya stallet och be om analysen ?

Läste någonstans att man bör ge minst 1 kg/100 kg häst stämmer det oftast eller ?

Tack så JÄÄÄTTE mkt =D

Ja ring du dem i nya stallet och hör om det finns analys på hösilaget, det vore kanon. Annars kanske ni kan ordna det till hösten med nya hösilaget då.

Nja man brukar säga att MINIMIGIVAN är 1 kg torrsubstans per 100 kilo häst, det är inte samma som 1 kg hö. 1 kg hö innehåller 16% vatten och bara 86% torrsubstans, alltså är 1 kg hö samma som 0,86 kg torrsubstans. För vattnet ger ingen näring ;)
Dock brukar man som sagt säga att 1-1,2 kg torrsubstans är minimit, dvs ger du mindre än detta är det svält. Rekommenderat är snarare att ge 1,5 kg ts per 100 kg häst, eller mer.

Alltså, om din häst väger 700 kg ska du ge 7 x 1,5 = 10,5 kg ts.
Hur många kilo foder det motsvarar beror ju på hur mycket vatten hösilaget innehåller. Har du ett hösilage med torrsubstans 60% behöver du ge ca 16 kilo hösilage! (16 x 0,6 =10,2 kg ts)
8 kg hö är således ganska snålt tilltaget för en häst som väger så mycket som 700 kg!

Oj ! Jag som trodde jag gav henne mkt :S Fast hon får iof i hagen också som hon delar med dom andra hästarna.
Men hon verkar inte må dåligt av det i vilket fall men ändå, oj.

Jag rekomenderar boken Hästens utfordring av Christina Planck. ;)

Den beskriver på ett mycket pedagogiskt sätt hur man räknar foderstat. Den beskriver även de olika fodermedlen!

Norrland

Det mesta om hö/hösilage är ju redan sagt, men hur hög är hästen i fråga? Även om det är en nordsvensk så tycker jag 700 kg låter mkt, om det då inte är en jätte bamse på typ 170 ;)

Jag tycker man ska ge så mkt grovfoder man bara kan. Blir hästen överviktig får man minska på kraftfodret och rida mera ;)

Det kan vara klokt att vaccinera, men botulism kan de få även av hö även om det är ovanligare.

Det mesta om hö/hösilage är ju redan sagt, men hur hög är hästen i fråga? Även om det är en nordsvensk så tycker jag 700 kg låter mkt, om det då inte är en jätte bamse på typ 170 ;)

Hon är bara 147 cm men hon är JÄÄTTE grov.
När jag köpte henne sa dom att innan dom köpte henne så vägde hon ca 800 kg :eek: och att hon hade gått ner JÄÄTTE mkt.
Jag vet ju inte om hon överdrev men hon sa det iaf.

Hur väger man hästar ? Vem ska man snacka med ? Vet ?

Jag tycker man ska ge så mkt grovfoder man bara kan. Blir hästen överviktig får man minska på kraftfodret och rida mera ;)

Det kan vara klokt att vaccinera, men botulism kan de få även av hö även om det är ovanligare.

Hon går knappt något kraft foder alls. Funderar på att gå över till betfor efter sommaren men jag vet inte än.
Jag kan inte ge henne hur mkt som hellst för hon slutar verkligen inte att äta. Ett tag på vintern när det va jätte kallt gav jag henne nog 5 kg på mogronen och lika mkt på kvällen sen fick hon i hagen också.
Om jag ger henne fri tillgång så kommer hon explodera xD

Det blir nog bättre med ridningen nu när jag flyttar för där finns mkt bättre ridvägar och där finns en ridbana. =)

Hon är bara 147 cm men hon är JÄÄTTE grov.
När jag köpte henne sa dom att innan dom köpte henne så vägde hon ca 800 kg :eek: och att hon hade gått ner JÄÄTTE mkt.
Jag vet ju inte om hon överdrev men hon sa det iaf.

Hur väger man hästar ? Vem ska man snacka med ? Vet ?

Väga kan du göra på ex klinik, alternativt kan du använda viktband men det ger inte alltid korrekt svar.
Snälla, kan vi inte få se en bild på din jätte :)

Väga kan du göra på ex klinik, alternativt kan du använda viktband men det ger inte alltid korrekt svar.
Snälla, kan vi inte få se en bild på din jätte :)

Jo, om jag visste hur man sätter in bilder xD

Någon som kan förklara ? :P

Hon ser inte lika stor ut på bild som hon är men man ser iaf att hon inte är så liten :P

Senast ändrad av en moderator:

Jag e kass på att förklara sånt men det står hur man gör i forumet "datorer" spm ligger under "snack & annat" i menyn till vänter.
Väntar ivrigt :d

Oj... Men har svårt att tro på att hon väger så mycket :angel:
Är du säker? Kanske kan gissa på 500-550 kg. Kul att få se bild! :)

Oj... Men har svårt att tro på att hon väger så mycket :angel:
Är du säker? Kanske kan gissa på 500-550 kg. Kul att få se bild! :)

Sådär "lite" väger ju mitt smäckrare hbl i vanliga fall, bara 10 cm högre än denna häst. Nej, mer än så måste hästen väga, tror jag.

Natte; finns sätt att räkna ut ungefärlig vikt med hjälp av måttband, men nu har jag glömt hur man gjorde... Fick min häst vägd på Helsingborg i december när hon opererades, så där fick man ju exakt vikt på en stooor våg :D Finns säkert bra beskrivet i nån tråd här om du använder sökfunktionen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka