Hö med mest klöver?

J

JennyK

Då jag behöver lite mer hö än det jag fick in på min egen skörd så har jag fått lov av min granne att ta mer på hans andraskörd om jag vill. Dock är det huvudsakligen klöver som växer där. Är det bra att ta som hö till hästarna när det nästan är enbart klöver?

Sv: Hö med mest klöver?

nja det beror på hästen/ponnyn för att klövern innehåller mycket protein och lägre energiinnehåll mot vanligt hö som oftast har ett relativt lågt protein och ett högt energiineghåll.
Var väldigt försiktig i början och blanda väl upp det med det gamla höet du har för som sagt är klöver väldigt kraftigt så de kan reagera på det.

Ja, det var det jag tänkte att det kunde vara väl kraftigt. Tror inte jag tar hö där, ska vänta en vecka eller två och se om jag kan ta någon andraskörd på mina vallar först. Det växer så sakta bara...

Ja vädret har ju inte varit det roligaste nu :crazy:

JennyK skrev:
Då jag behöver lite mer hö än det jag fick in på min egen skörd så har jag fått lov av min granne att ta mer på hans andraskörd om jag vill. Dock är det huvudsakligen klöver som växer där. Är det bra att ta som hö till hästarna när det nästan är enbart klöver?

Jag vill gärna ha ditt klöverhö! Synd att du bor långt bort. Vallar med insådd av klöver och lusern ger högre proteinvärden än rena gräsvallar. Då kanske man slipper köpa proteintillskott. Det enda man ska tänka på när det gäller hö med stor andel klöver är att klöver kan innehålla en viss mängd stärkelse. Därför bör man inte ligga på maxdos av stärkelse från andra fodermedel ffa spannmål. HH

Håller med dig. Skulle gärna ha tag på hö med högt proteininehåll (vi håller tummarna att årets analys är bra). Vi hade en kvot på ca fyra i vintras och det blev DYRT med alla tillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama