Hö i rundbalar

Sv: Hö i rundbalar

Vi tar hö i rundbalar och jag tycker det fungerar bra för oss. Men det gäller ju att man har vädergudarna på sin sida då det är lite känsligare för fukt under skörden. Annars plastar vi in det och hoppas på nästa skörd.

Dessutom tror jag att man ska ha ganska gott om torkutrymme/lagringsutrymme och inte stapla balarna eller lägga dem för tätt. Utav 36 balar förra året har jag fått kassera 4 stycken då de blivit fuktiga under vintern (taket ej helt tätt) och blivit dammiga. De ligger på ett luftigt höloft med lite luft emellan varje bal. Men mycket smidiga att hantera!

Jag fodrade med rundbalshö hela förra vintern o gjorde åt 4st/mån, fick kassera en pga damm

Jag har haft mycket hö i rundbalar. Det sparar tid om man har många.
Det är ju samma hö som finns i rundbalarna som finns i de små fyrkantiga så jag ser ingen skillnad så.
Jag gillar rundbal!

Det beror säkert mycket på producenten. Jag har köpt både bra och dåliga partier. De dåliga har varit dammiga. Skall jag köpa föredrar jag småbalar som haft tillgång till tork, men det är inte alltid man har möljighet att välja. Rejält mycket mera rationellt att hantera storbalarna också när det kan göras maskinellt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka