Hö/hösilagegiva

miiiiiiia

Trådstartare
Ikväll så satt jag och räknade lite foderstat för att kolla lite, var då inne på en sida där jag knappade in näringsvärderna på vårt hösilage och också att han får 12kg och fick då upp följande text:

12 kg Hö/dag
(Obs! Högiva bör ej överstiga motsvarande 10 kg hö/dag)

Ursäkta men vad f*n är detta tänkte jag...vad menar dom?? Hästar ska väl ändå äta i huvudsak grovfoder eller har jag missat något väsentligt bland foderrönen:eek::grin:

Sv: Hö/hösilagegiva

Ja, det håller jag helt med om! Själv räknar jag med hjälp av Nutrina, vilket funkat väldigt bra.

Min D-ponny, 18 år och tränas och tävlas aktivt får 11 kg hösilage om dagen. Vi blandar två hösilage, ett svagare 26 g smbrp och ett starkare, 68 g smbrp, båda med en TS runt 77%. Det gör att han bara behöver få 4 dl kraftfoder om dagen fördelat på tre mål som prassel i krubban, så det går självklart att uppfylla behoven med bra grovfoder.

12 kg är ingen större mängd grovfoder, så jag skulle rekommendera att räkna med annat program :) Har aldrig hört något liknande! :eek:

Ikväll så satt jag och räknade lite foderstat för att kolla lite, var då inne på en sida där jag knappade in näringsvärderna på vårt hösilage och också att han får 12kg och fick då upp följande text:

12 kg Hö/dag
(Obs! Högiva bör ej överstiga motsvarande 10 kg hö/dag)

Ursäkta men vad f*n är detta tänkte jag...vad menar dom?? Hästar ska väl ändå äta i huvudsak grovfoder eller har jag missat något väsentligt bland foderrönen:eek::grin:

Det var det värsta jag hört på länge! Vilket program var det?

Dom samarbetar med dynavena..kanske har med det att göra...

nib.se var jag inne på..

Det foderstatsprogrammet var minst sagt märkligt. Enligt dem får min häst med sina 16 kg hösilage 119% av grovfoderbehovet. 1 178% av energibehovet, 1 117% av Kalcium. Ett flertal mineraler var ok trots att jag inte skrivit in något. Nä, det där programmet kan de stoppa nånstans.

Ja ja kände lite så också! Visst, min häst får nästan dubbelst så mycket energi och protein och mer mineraler än vad programmen säger men hade jag gett honom vad dom tycker så hade han ju inte funnits kvar, han behöver sina 12kg, hade velat ge ännu mer, me då blir han nog tjock.. Fats jag har ju inte testat, varför gör jag inte det.. Bra att jag kommer på mig själv.

Det låter ju inte som nåt bra foderstatsprogram precis. Räkna själv istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Soffan74
·
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?