Hö----hösilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Russin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 789
R

Russin

Nu börjar jag bli riktigt orolig! Pållan har fått hö hela hösten, men jag har nyligen börjat ge henne lite hösilage nu. Men saken är den att hon har slutat äta höet sen hon har börjat få hösilage:eek:
Hon tar bara någon tugga och sen går hon iväg och gör något annat. Har hon tröttnat på hö nu tror ni??

Då tänker väl de flesta: Ja, men då ger jag henne bara hösilage då, så är den saken ut världen.
Men det kan jag inte. Hennes mage har inte riktigt vant sig vid att få mer än lite hösilage om dagen.

Vad ska jag göra??:confused:

Sv: Hö----hösilage?

Det är nog inte mycket att göra.

Blöt höt lite, blanda in det i hösilaget.
De tycker ofta mer om hösilage! Min slutar också äta hö om hon får hösilage.

:p

Jag blöter höet varje gång innan hon får det, men det hjälper inte.
hon äter kanske lite hö om hon står inne och det absolut inte finns något annat att äta..

Ge henne bara hö vissa mål och hösilage vissa mål. Så får hon äta det som bjuds samtidigt som du blandar.

Aha! Jag ska testa det, Tack för svaren!!

Om du fick välja mellan knäckebröd o smörgåstårta, vilket hade du valt? Din häst är nog som de flesta andra hästar, föredrar det mer smakliga hösilaget framför torrt hö. Ge mer hösilage, det är bättre hästen får i sig grovfoder än att den helt ratar höt o därmed inte får i sig nått alls.

Mina hästar har också hösilage i första hand men får hö ibland. Dom ratar det oftast i väntan på någon godare.

Ge henne bara hö vissa mål och hösilage vissa mål. Så får hon äta det som bjuds samtidigt som du blandar.
Det funkar!! Tack så jätte mkt!

Jo, det är ju klart att de tycker att hösilage är godare.
Tack för svar!

Mina ratar åxå höet när jag har gått över till hösilage.
Hösilage är ju mkt smakrikare än hö, så i år tänker jag inte sluta helt med höet.
Jag ger ca 1 kg hö inne, så när de har ätit upp allt silage så finns det lite hö kvar att noppra på under natten. Allt hö är borta på morgonen.:)

Vår valde också silaget före hö't för ett par vintrar sedan, dock åt de höet sen när silaget var slut. Det verkar vara smakligare.

Edit: Såg nu att du hade fått hjälp redan.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka