Sv: Hö, hösilage???
marti130 skrev:
När man har två hästar som jag har numera finns inte alternativet hösilage då det inte finns en enda bonde runt mig som vill göra småbal! Det blir alldeles för dyrt säger de fast jag tjatar år efter år efter år... Bara maskinerna går visst på runt 100 tusen kronor.
Vi har länge pratat om ifall vi skulle satsa på småbalar för att sälja till hästfolk, och vi kom fram till detta:
När man plastar in småbalar går det t mycket mera plast= Dyrt och miljöfarligare
Maskinerna är mycket dyra
Eftersom pressen inte tar så breda strängar, behöver vi köpa en ny slagare=dyrt
Eftersom slagaren då tar väldigt smala strängar så behöver man köra mycket fler varv=Dyrt pga dieselpriset, och skadligt för miljön
Eftersom balarna är så mycket mindre så måste man göra många, många fler= Mycket mer arbete=tar en väldans tid
Dessutom kommer alla som då ill köpa att klaga på att priset är för högt, dessutom vill man ju garantera en bra produkt om man säljer den så då måste vi ta analyser, plus att vi då bör avända syra för att vara säkra på att det verkligen blir en nöjaktig ensileringsprocess. Jag har svårt att tro att hästfolk accepterar ensilage istället för hösilage...
Summan är alltså att det inte på något sätt lönar sig för en vanlig lantbrukare att använda småbalar.