Hö, hösilage???

D

Dojo Kelder

Spekulerar lite...
Om vi säger att vi har ett hö och hösilage båda med bra normalvärden... vilket skulle ni välja??? Hur e det med givan på dessa??? Mer lr mindre av något av dem??? *Fundersam...*:confused:

Sv: Hö, hösilage???

Jag skulle utan att tveka välja HÖ. Varför då? Jo för att jag kan lagra hö på ett bra sätt men inte silagebalar. Jag kan inte heller förbruka storbalar inom vettig tid utan skulle få slänga massor då småbalsensilage inte finns att uppbringa till vettigt pris här. Sist men inte minst så är det ändå risken för botulism som avgör.

Om du ger hö med 84% ts eller hösilage med 60% ts så måste du ju givetvis ge betydligt mer ensilage för att täcka både närings- och ts-behov. 1 kg hö motsvaras av 1,8 kg hösilage i detta fallet. Det är ju en viss skillnad med 16% vatten gentemot 40%...

Är de värden du har per ts eller per kg?
//marti

Det beror på värdena!
Hö har normalt en torrhalt på 84% och ett bra värde (SMRP/MJ=6 eller mer)
om hösilaget har en torrhalt på 42% och ett bra värde, så kommer du att få ge dubbla mängden (kg) av hösilaget för att få samma mängd protein och energi som hö´t har.

Ensilage, därför att jag då kan ställa ut en bal i hagen och ge fri tillgång på grovfoder.
Men detta bara om ensilaget har ett sådant värde att jag inte behöver komplettera med kraftfoder.

Jag har en hosthäst och sen vill jag att mina ska ha fri tillgång, så hösilage blir bättre för mig.

Inte_Ung skrev:
Hö är inte förskonat från risken för botulism.
Det vet jag men risken är i alla fall lägre. Är olyckan framme kan de ju få botulism av bl.a, sticksår. Vet att det för några år sedan skrevs mycket om några hästar som fått botulism som de trodde kom sig av att hästarna druckit ur vattenpölar i hagen, om det var sant eller inte vet jag inte. Tydligen var två av tre hästar i hagen drabbade, den som klarade sig var en shettis...
//marti

Silage. Lättare att lagra, lättare att få just vår häst. Generellt lättare att få in med bra hygiensk kvalité i alla fall här i Skåne där hö behöver lagras med skulltork för att hålla sig fräscht p g a luftfuktigheten.

Det dör fler hästar i luftvägsproblem än i botulism.
Är man orolig för botulismen så kan man dessutom vaccinera mot den formen som är vanligare i ensilage.
Man kan inte vaccinera mot dammigt hö som ger kvickdrag.

Ensilaget är prydligt plastförpackat och möglar inte av fuktigt och varmt väder.
Ensilaget är närmare hästens naturliga föda, gräs, då det innnehåller mera vatten än vad hö gör.

jag skulle välja att fodra med hö utomhus och hösilage inomhus.. det är onödigt att damma till det extra mycket inomhus.. juh mer hästar vistas dammigt desto lättare är det att dom blir känsliga.. men ute fungerar hö bra..

varför?
hö är billigare per kg TS än vad hösilage är..

Jag skulle gett hösilage med tanke på att min häst äter väldigt fort och mycket så ju mer sysselsättning hon får desto bättre!

varför?
hö är billigare per kg TS än vad hösilage är..

Är det??? Jag vet att inte alla gör det men jag tar betalt kg/ts för mitt hösilage. Då får man chansen att förklara för de som tycker jag är dyr med mitt 70%ts när de kan köpa billigare på annat håll, visserligen 45-50%ts. När jag ber dem räkna så brukar jag vara billigare ;) :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

När man har två hästar som jag har numera finns inte alternativet hösilage då det inte finns en enda bonde runt mig som vill göra småbal! Det blir alldeles för dyrt säger de fast jag tjatar år efter år efter år... Bara maskinerna går visst på runt 100 tusen kronor.

Att fler hästar dör av luftvägsproblem är ju inte bara beoende på att de fodras med hö utan även övrig stallmiljö har en stor inverkan! Ett instängt fuktigt stall där det serveras silage ger nog också luftvägsproblem.

Förresten, varför ska jag försvara mig för att jag ger mina hö? Det finns ju fördelar och nackdelar med allt och var och en gör väl sitt bästa utifrån förutsättningarna eller?
//marti

marti130 skrev:
När man har två hästar som jag har numera finns inte alternativet hösilage då det inte finns en enda bonde runt mig som vill göra småbal! Det blir alldeles för dyrt säger de fast jag tjatar år efter år efter år... Bara maskinerna går visst på runt 100 tusen kronor.
Vi har länge pratat om ifall vi skulle satsa på småbalar för att sälja till hästfolk, och vi kom fram till detta:
När man plastar in småbalar går det t mycket mera plast= Dyrt och miljöfarligare
Maskinerna är mycket dyra
Eftersom pressen inte tar så breda strängar, behöver vi köpa en ny slagare=dyrt
Eftersom slagaren då tar väldigt smala strängar så behöver man köra mycket fler varv=Dyrt pga dieselpriset, och skadligt för miljön
Eftersom balarna är så mycket mindre så måste man göra många, många fler= Mycket mer arbete=tar en väldans tid
Dessutom kommer alla som då ill köpa att klaga på att priset är för högt, dessutom vill man ju garantera en bra produkt om man säljer den så då måste vi ta analyser, plus att vi då bör avända syra för att vara säkra på att det verkligen blir en nöjaktig ensileringsprocess. Jag har svårt att tro att hästfolk accepterar ensilage istället för hösilage...

Summan är alltså att det inte på något sätt lönar sig för en vanlig lantbrukare att använda småbalar.

I första hand hade jag valt ensilage om det fanns tillräckligt många hästar i stallet så att balarna går åt. Är det småbalar spelar det ju ingen roll iof.
Varför: jo för att min häst gillar ensilage bättre än hö.

Men sen spelar ju pris in.

scarlettlady skrev:
Summan är alltså att det inte på något sätt lönar sig för en vanlig lantbrukare att använda småbalar.

Helt rätt. Många satsar på fyrkanter som ligger på runt 170 kg med 60-65 % ts. Funkar att rulla på säckakärra om man får avlastat rationellt, god översikt över balen om man skär upp plasten och låter den ligga på plastundersidan. Lätt hanterliga skivor på c a 10-15 kg.

Har man bra vara att sälja kan det ju i många fall räcka som enda foder till hästen, och då behöver man inte mer än 2-3 hästar för att kunna ha hösilage, utan att som kund betala sig blå. Och utan att producenten behöver ligga på marginalen...

marti130 skrev:
Förresten, varför ska jag försvara mig för att jag ger mina hö?
Ja, varför skall du det.
Kanske beror det på att du gärna skulle vilja fodra med ensilage.
Jag har 13 hästar och tycker att det är bekvämare att fodra med traktor var 3dje dag än att göra det för hand 3ggr/dag.

Med bara 2 hästar så får man ju kasta massor av silage om man skall köra med storbal, så det blir ju attans så oekonomiskt.

Men det är ju litet roligt att argumentera för de olika fodren.
Det ger ju en bra bild av de olika fördelarna.

Jag har bara två hästar och skulle inte göra av med hösilaget innan det blivit dåligt...dessutom är jag inte säker på att jag känner på doften att silaget är ok...så det är hö här som gäller;)...fri tillgång:D

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 992
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel