hö/ hösilage

G

goldenG

Någon som vet hur mkt hö jag ska ge min nordis?
Just nu äter han hösilage 4 ggn om dagen och ca 12 kg!
Men jag ska flytta honom till ett annat stall, där de har hö,men då de endast får morgon o kväll, så går de på gräs hela dagarna!! Men hur mkt hö ska han då ha?? Han är väldigt lätt född,men jag vet ej hur mkt det skiljer sig på hö och hösilage..........kan inte sånt vill därför ha råd! Måste de få mer hösilage än hö för näring o allt det?? :confused:

Sv: hö/ hösilage

Det beror sig helt på vad ts-halten i silaget är. Om vi tar ett exempel: Silaget Ts 60 % x 12 kg foder = 7,2 kg ts
Hö har oftast en ts-halt på 84 % vilket innebär att det motsvarar ca 8,5 kg hö (7,2/0,84). Sen beror det ju på hur mkt energi silaget resp. höet innehåller. Exempel; Silage 6,5 MJ, Hö 8 MJ. Hästen får nu 6,5 Mj x 12= 78 MJ skulle du då ge 8,5 kg hö blir det 8 Mj x 8,5= 68
alltså skulle hästen i så fall få mindre energi. Du får helt enkelt utgå från Mj behovet han har idag och räkna på en foderstat med värdena på höet annars är det inte så lätt att veta hur mkt hö du skall ge. Förstår du vad jag menar? ;)

hmm nä jag vet ju ej hur mkt det finns i hösilaget.........kan ju ej det eftersom jag har inackorderat! Men jag ska fråga men på ett ungefär?? Jag vet att det är mkt bra hösilage vi har!så svårt detta alltså :angel:

goldenG skrev:
hmm nä jag vet ju ej hur mkt det finns i hösilaget.........kan ju ej det eftersom jag har inackorderat! Men jag ska fråga men på ett ungefär?? Jag vet att det är mkt bra hösilage vi har!så svårt detta alltså :angel:

Kan du ta reda på hövärdena på det nya stället? De kanske har analyserat? För då kan vi räkna ut en riktig foderstat utan att behöva gissa oss fram... :smirk:

En häst behöver äta absolut minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt varje dag. Det motsvarar 1,2 kg av ett normaltorrt hö per 100 kg häst.

Du kan egentligen aldrig ge för mycket hö, om du inte har en extremt lättfödd häst, eller om höet har så dåligt proteinvärde att du måste ge mycket kraftfoder.

Sedan beror det ju såklart på vid vilka tider på dygnet de fodras, hur det är lämpligt att fördela givorna. Men om de få vid t.ex. 8.00 och 20.00 kan det ju vara lämpligt att ge lika mycket vid båda tillfällena.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar