Hö, hösilage eller ensilage

C

Catthhh

Vad använder du o varför?
Vad betalar du för ditt val?
Ni som använder hösilage/ensilage vaccinerar ni regelbundet?

Sv: Hö, hösilage eller ensilage

vi ger hösilage. balarna har legat runt 400 kg/st, kostar ca.400 kr/st.

vi ger det främst för att det varit 2 hästar på lösdriften med bronkit/kvickdrag. vi har valt att inte vacc.

Hösilage, bäst förvaringsmöjligheter, mest praktiskt. Pålitlig leverantör med hög kvalité.
2,50-3,25 kr/kg (c a 75 % ts tyvärr)
Nej, vi vaccinerar inte

Vi använder hösilage ute (under vinterhalvåret) och hö inne. Vi har valt att göra så framföralt eftersom det är praktiskt, våra hästar går ute mycket. Hösilaget är ng. billigare och det funkar bra med rundbalar ute. Däremot blir det för mycket trassel med hösilage inne så därför valde vi hö. Vi batalar ca 1.00kr/kg för hösilage (250-300kg rundbalar) och 2.25kr/kg för höt (i små 10kg balar). Min häst är vaccinerad men de andra i stallet vacinerar inte sina hästar (de säger att botolism risken är i stort sätt 0 för hösilag eftersom det är för torrt... vet ej om det stämmer).

Använder hösilage ca 60% ts för att det ingår i stallhyran;) . Om jag fick välja själv skulle jag vilja ha lite blötare. Alla som står uppstallade här "måste" vaccinera, jag skulle nog göra det i vilket fall, det är inte så dyrt när man bara har en häst och kvaliteten är inte så jämn på vårt foder.

Sara

Vi använder ensilage och hösilage. Vi producerar allt grovfoder själva till våra kor och hästar, ser det som det optimala grovfodret för båda djurslagen. Vi förbrukar 1500 ton ensilage per år så ur förvarings och hanterings synpunkt är det ju toppen. Allt är inte balar, merparten ensileras i strumpa. För det grovfoder som våra inhyrningar får tar vi 1,50:- kg/ts.
Vi vaccinerar inte hästarna.

Kicki :)

*KL*

Hösilage. Dels för att hästarna tycker bäst om det och jag har lättast att lagra det. Under de fyra år jag hade K för att hon inte kunde stå på hö.

Betalar 2.50 kr/kg (analyserat småbalshösilage med utmärkta värden).

Jag vaccinerar inte, men nu när jag har två nyinköpta som är vaccinerade kommer jag fortsätta fylla på deras vaccinationer, och överväga att vacc valacken då med.

Använder hösilage, det ingår i stallhyran så har ingen koll på exakt pris.

Min häst är vaccinerad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka