Hö - hjälp

E

Explorina

Någon som kan hjälpa mig med följande frågor?

* Vad är bäst, fält- eller skulltorkat hö?
Skillnad, förutom den uppenbara torkningsprocessen?

* Hur många kg hö bör en unghäst äta jämfört med tex ensilage?
Gäller det samma antal kg? eller mindre?

Sv: Hö - hjälp

Nu är jag inte ngn vallodlare och sedan tror jag att svaren blir lite olika beroende på vem som frågar. Jag menar att om du har en egen vall och ska ta hö eller om du ska köpa hö.

Om man ska köpa hö så antar jag att det är lättare att få ett hö av bättre kvalite om man köper ett skulltorkat. Dels är det helt enkelt torrare än ett som är torkat på fält och då bättre hygieniskt men det kan också vara bättre rent innehållsmässigt dvs innehålla mer näring eftersom det inte är så väderberoende med skulltorkning och man kan skörda det lite mer när man anser det vara lagom.

Om man inte är så van vid att köpa hö och bedöma kvalite (vilket går att analysera) så är det antagligen bättre att köpa skulltorkat.

Vi har ibland (mot slutet av vintern) försökt köpa mindre partier hö som inte varit skulltorkat. De har ofta varit dåliga. De senaste åren har jag köpt från samma ställe varje år. Det höet torkas ganska länge på fältet men sedan torkas det riktigt torrt på skullen. Det blir mkt bra hö.

En häst ska äta mer ensilage jfr med hö om man jfr två likadana grovofoder med samma värden. Ensilaget består av mer vatten än höet och det måste man räkna bort. Nu kan olika ensilage ha stora skillnader i vatteninnehåll så det går inte att säga ngt generellt. Man får räkna på torrsubstansinnehållet.

Sv: Hö - hjälp

Jag tyker hö som fått torka på åkern men som sen körs in löst och läggs på skulltork och pressas efterhand är bäst. Det är helt torrt och fortfarande grönt. Låter man det ligga för länge och torka på åkern så blir det ofta gult, samt att man vänder det så många gånger att det tappar massor med blad (= näringen, blir mest stjälkar kvar).

En unghäst ska ha ungefär så mycket hö den vill äta. Sedan får man komplettera med t.ex. lucern om det inte funkar med värdena.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka