E

eiwo

Jag har funderat på att byta ut lite av min ponnys hö mot halm. Han är en sån som går upp i vikt av luft i princip, och äter mycket snabbt. Om jag lägger in tre kilo hö i boxen till kvällen är det slut efter en timme, alltså står han i värsta fall utan något att tugga på från 22 till 07 och det är alldeles för länge för att jag ska känna mej okej med det. Höet innehåller mycket energi, har tyvärr inte siffrorna i huvudet.

Jag har provat att ge honom ett kilo halm, och det äter han mycket långsammare. Det blir inte samma hets som med höet, han tar en tugga, tuggar ordentligt, väntar ett tag, tar en tugga till. Ett kilo halm räckte i nästan två och en halv timme.

Fråga är bara, hur mycket hö vågar jag byta ut mot hö? Ska jag isåfall ge honom något som innehåller mer protein? (Har hört att det nästan bara är energi i halm). Just nu får han som sagt tre kilo hö till kvällen (2 kg morgon, 2 kg lunch, 2 kg intag).

Sv: Hö/halm?

Du kan byta ut allt höt mot halm så länge proteinbehovet är täckt. Tänk på att halm inte innehåller några proteiner alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.