Hö eller kraftfoder??

tinafinis

Trådstartare
Satt o funderade på om jag skulle behöva stödfodra snart. (tänker främst på min ettåriga travhäst som körs två tre gånger i veckan i ca 15 min.
Jag vet inte.. gräset ser rätt grönt ut ännu och växer en del.
Går ute dygnet runt.
När vet man om det behövs stödfodras igentligen?
Ska jag ge hö, lucern eller krafft som stödutfodring i så fall o hur mycket ska man ge.
Det är uträknat att hon ska få 10 kg hö, 1 kg krafft o 1 kg lucern när utfodringen väl börjar.

hoppas på lite kloka ord.

Sv: Hö eller kraftfoder??

Första jag tycker du ska göra är att titta på hästen!
En del måste stödfodras tidigt andra klarar sig betydligt längre.

Kolla varje dag och ser man minsta antydan till att de börjar tunna ur så kan du börja stödutfodra med hö och luzern

Sv: Hö eller kraftfoder??

Har sett revbenen på min ettåring ända fram till nu typ...
Men om hästen börjar magra av och man väl märker det så har det väl ändå gått rätt långt? Eller dom magrar snabbt??

(Min andra häst tappade över 50 kg på en vecka, men då matvägrade hon. Var sjuk...)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 849
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka