Hö eller hösilage?..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Gargoyl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 788
G

Gargoyl

Nu har jag letat o letat och försökt hitta en tråd som jämför hö och hösilage.. kanske är jag bara dålig på att orientera mig eller så kan denna tråd kanske vara befogad..

Min fråga är varför man ska välja det ena eller det andra vad det gäller hö eller hösilage (eller båda)? Vad skiljer näringsmässigt, kostnadsmässigt, energimässigt, mängdmässigt osv?

Alla kloka funderingar är varmt välkomna!

Har nyligen köpt gård på 9 ha och tanken är att skaffa islänning och en mindre ponny för sällskap, körning och lite ridning. Hur bör vi tänka? (sedan finns det alldeles säker de som tycker att islänningar skall gå med islänningar osv, och jag kan tycka att det beror på hur de är uppväxta...)

Tack på förhand!

Sv: Hö eller hösilage?..

Tack! Det är jag som har svårt för att hitta o söka.. sorry

Har läst den andra tråden men skulle fortfarande vilja ha svar på skillnader närings-, energi- och mängdmässig skillnad..

Hoppas att någon fortfarande orkar läsa denna tråd..

Har läst den andra tråden men skulle fortfarande vilja ha svar på skillnader närings-, energi- och mängdmässig skillnad..

Det är lättare för producenten att styra framför allt proteinhalten (smrp) och torrsubstans (TS) i ensilage. Orsaken till detta är att man inte är lika beroende av väder för val av skördetidpunkt. Därför kan man skörda när vallväxterna har nått ett önskat mognadsstadium istället för att det råkar vara ett antal dagar utan regn.

Svaret är alltså att producenten lättare kan göra bättre foder om man gör ensilage. Sedan är det inte säkert att h*n vill eller har kunskap...

Det går åt lika mycket ensilage som hö när man fodrar - om man räknar mängden torrsubstans man ger hästen. Men eftersom ensilaget innehåller mer vatten så går det åt fler kilo ensilage för att få samma mängd torrsubstans som i hö.

Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna