hö analyser?

J

josefajn

Hejsan . Vi ska nu byta stall och med det så skall vi även köpa in eget hö, vilket vi aldrig gjort förut. Och jag förstår inte ett smack av hö-analyser. Så, hur ska värderna se ut för att vara ett BRA hö?
Fodret kommer att ätas upp utav ett 5 årigt sto på 1,65, som jobbas medelhårt 6 dagar i veckan.
Förut har jag fått hjälp med att anpassa foderstaten, men jag vill nu själv kunna ränka ut & anpassa.
Jätte tacksam för svar! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hö analyser?

6 MJ
36-40 smbrp
1,8 g C
2,4 g P
0,9 g Mg

det kan du ge fri tillgång på..

förklara gärna hur länge du jobbar hästen, om det är hårt i 20 min och mycket lösgörande (lätt/medel) eller om det verkligen är ett dressyrpass och ett hopp/uthållighetspass (medelhårt-hårt) per dag

men när du kolar efter ett hö så är det viiktigaste att titta på antalet gram smältbara råproteiner och dela med antalet MJ, siffran du ska få fram ska vara minst 6, och se till att du tittar på rätt siffror så du inte kollar på Mj per kg torrsubstans och smbrp per kg foder, då blir det fel..

Senast ändrad av en moderator:

6 MJ
36-40 smbrp
1,8 g C
2,4 g P
0,9 g Mg

det kan du ge fri tillgång på..

förklara gärna hur länge du jobbar hästen, om det är hårt i 20 min och mycket lösgörande (lätt/medel) eller om det verkligen är ett dressyrpass och ett hopp/uthållighetspass (medelhårt-hårt) per dag

men när du kolar efter ett hö så är det viiktigaste att titta på antalet gram smältbara råproteiner och dela med antalet MJ, siffran du ska få fram ska vara minst 6, och se till att du tittar på rätt siffror så du inte kollar på Mj per kg torrsubstans och smbrp per kg foder, då blir det fel..

Ja, hon rinds 6 dagar i veckan. 3-4 dagar i veckan tränas det ett intensivt dressyr pass ca 1 timme långt, varav en gång i veckan för tränare. Hoppningen tar vi det lite lungt med än så länge. Resterande 2-3 dagarna i vekcan så är vi ute i skogen 1-2 timmar & det varierar mellan konditions träning och "skogs ridning". Hoppas du fick en bild av vårt tränande : )

okai, låter mer som lagomt tränande..25-30% extra MJ bör din häst ha utifrån underhållsbehovet..

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
A
Foder & Strö Hejsan, Jag funderar på att skaffa egen häst till hösten. Nu är det så att jag generellt är väldigt duktig hästkvinna och har...
Svar
10
· Visningar
2 322
Senast: alegria
·
L
Hästvård Hejsan allihopa! Ny på forumet så ha överseende...;) Har ett problem som jag hoppas att någon vänlig själ kan ge tips om. Har...
Svar
13
· Visningar
1 559
Senast: Lemonade
·
Hästvård Jag köpte mitt 10åriga sto i maj, och har märkt sedan dess att hon svullnar upp ordentligt i bakbenen när hon står inne under natten, så...
Svar
16
· Visningar
1 787
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka